اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

موسوی هوایی مطرح کرد

راه علاج برای آفات‌ جوامع/ 2 عامل تسهیل اقامه نماز به روایت رهبر انقلاب

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: رهبر انقلاب راه تسهیل امر اقامه نماز را دو عامل «داشتن انگیزه» یعنی نیروی درونی و محرکه انسان و «داشتن قطب‎نما» برای قرارگرفتن در مسیر صحیح بیان کردند.

راه علاج برای آفات‌ جوامع/ 2 عامل تسهیل اقامه نماز به روایت رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با بیان اینکه قرآن، در میان مجموعه وظایف خطیری که با استقرار حاکمیت الهی در نقطه‌ای از زمین، بر دوش مؤمنان و بندگان زبده خداوند قرار می‌گیرد، اقامه نماز را شأنی ویژه بخشیده و آن‌‌‌‌‌‌‌ را در صدر جای داده است، ابراز داشت: خداوند متعال در قران کریم می‌فرماید: «الّذین اِن مَکَّناهُم فِی الاَرضِ أَقآمُوا اَلصَّلوةَ»، اگر برپاداشتن نماز در میان مردم، نقشی بنیانی نمی‌داشت و همچون پایه استواری برای پیشبرد هدف‌های بزرگ نظام اسلامی به شمار نمی‌آمد، چنین تأکید بلیغی بر اهمیت نماز نمی‌شد.

وی افزود: نظام اسلامی که برترین هدفش، پرورش انسان‌‌‌‌‌‌‌‌های والا و بافضیلت است، سازندگی فرد و جامعه را از هر دو سو، یعنی هم از جسم و هم از جان، هم در عرصه مادی و هم در ساحت معنوی به پیش می‌برد و هر دو بال پرواز و تعالی آدمی را می‌گشاید و می‌آراید. به همین جهت، عبادات و در رأس آنان «نماز» چنین اهمیتی می‌یابد.

موسوی یکی از برکات انقلاب اسلامی را توجه دل‌‌‌‌‌‌‌‌های پرشور به اهمیت والای فریضه نماز دانست و گفت: اقامه نماز فقط این نیست که صالحان، خود نماز بگزارند، این چیزی نیست که بر تشکیل حکومت الهی متوقف باشد؛ بلکه باید این ستون دین در جامعه به‎ پا داشته شود و همه با رازها و اشاره‌های آن، آشنا و از برکات آن برخوردار گردند.

وی ادامه داد: حیات طیبه انسان در سایه حاکمیت دین خدا وقتی حاصل خواهد شد که انسان‌‌ها دل خود را با یاد خدا زنده نگه ‌دارند و به کمک آن بتوانند با همه جاذبه‌های شر و فساد مبارزه کنند،‌‌ بت‌‌ها را بشکنند و دست همه شیطان‌‌های درونی و برونی را از وجود خود قطع کنند، این ذکر و حضور دائمی فقط به برکت نماز حاصل می‌شود و نماز پشتوانه مستحکم و ذخیره تمام‌نشدنی در مبارزه‌‌ای است که آدمی با شیطان نفس خود که او را به پستی و زبونی می‌کشد.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه انسان همیشه به نماز محتاج است، بیان داشت: اقامه نماز در کشوری که پرچم اسلام را بر فراز سر خویش برافراشته و به حاکمیت اسلام مفتخر شده، یکی از واجب‌‌‌‌‌ترین فرایض است؛ زیرا همه هدف‌‌‌‌‌های یک جامعه نیکبخت از قبیل تأمین عدالت اجتماعی، دستیابی به رفاه عمومی و شکوفایی مادی، پرورش استعدادها، برخورداری از دانش و بینش و تجربه، عزت و استقلال و اقتدار ملی، گسترش اخلاق انسانی و روابط سالم میان آحاد مردم و دیگر هدف‌های والا در صورتی تأمین می‌شود که تربیت فردی و تهذیب اخلاقی در آحاد مردم تأمین شود.

وی طغیان و تجاوز، زورگویی، زیاده‌طلبی، تحقیر دیگران و نادیده گرفتن حق صاحبان حق، امروزه بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین آفت جوامع بشری و جامعه‌‌ جهانی دانست و ادامه داد: علاج این‌ همه مشکلات، در این بیان والای علوی(ع) نهفته است: «خداوند بندگان مؤمن را با نمازها و زکات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و روزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دشوار از کبر و خودبینی محافظت و حراست می‌کند، به پیکر آنان آرامش می‌بخشد، به دیدگان آنان فروتنی می‌دهد، نفْس آنان را رام می‌سازد، دل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنان را افتادگی می‌آموزد و خودپسندی را از آنان دور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند».

موسوی اولین وظیفه حاکمان دینی را اقامه نماز در سطح جامعه بیان کرد و  گفت: رهبر انقلاب نیز به عنوان حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، بعد از تصدی زعامت و ولایت طی پیام‎ها و بیاناتی به این مهم اهتمام ویژه‎ای داشته و ضمن توصیه‎های اکید به مسئولان عالی‌رتبه نظام، مطالبات جدی از آنان جهت اقامه نماز کرده‌اند.

وی افزود: معظم‌له برای تسهیل امر اقامه نماز، دو عامل «داشتن انگیزه» که همان نیروی درونی است که انسان را حرکت بدهد و راه ببرد و «داشتن قطب‎نمایی» که انسان، آن ستاره راهنما را فراموش نکند و جهتش کج نشود، را مهم دانسته و تأکید دارند اهتمام به اقامه نماز در شمار برترین مواد در برنامه کلان دولت اسلامی است، بنابراین باید در جامعه ما فصل مهمی در معرفی نماز در همه سطوح گشوده شود و همت‎های بلند بر زدودن کمبودها و ضعف‌ها، برانگیخته شده و نشانه ایمان صاحبان تمکن، یعنی اقامه نماز در جامعه اسلامی ما روز به‌ روز نمایان‎تر شود.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول