اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

با وجود ادعای سجادی مبنی بر تعطیلی دایرةالمعارف تشیع

غفاری: دایرةالمعارف تشیع تعطیل نشده است/ عرضه جلد ۱۵ در نمایشگاه کتاب

مدیرعامل انتشارات حکمت گفت: در حال حاضر دایرةالمعارف تشیع زیر نظر کامران فانی، بهاءالدین خرمشاهی و حسین خندق‌آبادی در انتشارات حکمت در حال انتشار است و مجلد ۱۵ آن به زودی در نمایشگاه ۹۴ عرضه خواهد شد.

غفاری: دایرةالمعارف تشیع تعطیل نشده است/ عرضه جلد ۱۵ در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، در حالی که سرپرست ویراستاران دایره‌المعارف تشیع در مصاحبه با فارس (اینجا بخوانید)، بر تعطیلی این دایره‌المعارف تاکید کرد اما محمدحسین غفاری مدیرعامل انتشارات حکمت خبر تعطیلی دائره المعارف تشیع را تکذیب کرد.

محمدحسین غفاری دراین باره گفت: در حال حاضر این مجموعه ارزشمند زیر نظر کامران فانی، بهاءالدین خرمشاهی و حسین خندق آبادی در انتشارات حکمت در حال انتشار است و مجلد 15 دائره المعارف تشیع به زودی در نمایشگاه 94 عرضه خواهد شد.

غفاری همچنین وجود هر گونه اختلاف بین اعضای دائره المعارف را ادعایی بی اساس توصیف کرد و گفت همدلی و صفا و صمیمیتی که در بین دست اندرکاران این دائره المعارف وجود دارد در میان محیط‌های مشابه کم نظیر است.

دائرة المعارف تشیع دربردارنده حدود بیست هزار مقاله تالیفی است. این مجموعه، فرهنگ اسلام و تشیع به مرکزیت ایران به عنوان مهم‌ترین و کهن‌ترین مهد تشیع را در بر می‌گیرد. معارف و موضوعات عمده دائره المعارف تشیع عبارتند از:1. شرح مفاهیم کلیدی و اعلام قرآن کریم همراه با معرفی خود قرآن، یکصد و چهارده سوره قرآن و آیه های معروف آن 2. شرح و توضیح احادیث معروف و اصطلاحات علم الحدیث و تاریخ حدیث، و معرفی بیش از ده هزار تن از راویان حدیث 3. اصطلاحات فقهی بر مبنای مدارک قدیم و جدید شیعی و گاه با تطبیق با فقه دیگر مذاهب اسلامی 4. اصطلاحات اصول فقه و تاریخچه آن و اجتهاد و نظایر آنها 5. اصطلاحات کلامی بر مبنای مدارک قدیم و جدید شیعه و گاه تطبیقی، همچنین معرفی فرقه های شیعی 6. ادعیه، شامل معرفی اکثر دعاهای مروی از ائمه اظهار و اصحاب ائمه 7. اصطلاحات منطقی 8. اصطلاحات فلسفی 9. اصطلاحات عرفانی 10. زندگی نامه اعلام اسلام و تشیع و در درجه نخست سیره نبوی و سیره ائمه اطهار و صحابه و رجال علوم اسلامی از فلاسفه، فقها، عرفا، علما، مفسران، محدثان، متکلمان و هنرمندان 11. معرفی رجال تاریخی و حوادث تاریخی مهم اسلام و شیعه نظیر غزوات، جنگ‌ها، صلح‌ها، و پیمان‌ها 12. معرفی اماکن جغرافیایی، از جمله معرفی شهرها و بخش‌های شیعه نشین 13. ادبیات فارسی با تاکید بر شعرا و ادبای شیعه و آثار منظوم و منثوری که ربط شیعی بیشتر دارند 14. ادبیات عربی شامل شرح احوال شعر و ادبای بزرگ عرب زبان شیعه اعم از ایرانی، عرب، هندی، پاکستانی، و جز آنها 15. هنر و باستان شناسی شامل معرفی هنرمندان بزرگ از جمله خطاطان، نقاشان، معماران، بنایان و ابنیه ای که از نظر تاریخی و فرهنگ شیعه اهمیت دارد، نظیر مسجدها، آستانه‌ها، امام زاده‌ها، آرامگاه ها، بقعه‌ها، تکیه‌ها، حسینیه‌ها، و خانقاه‌ها و بعضی از آب‌نبارها، برج‌ها، باغ‌ها و سقاخانه‌ها 16. معرفی کتاب‌های مهم نویسندگان. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول