اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان:

نقش تغذیه دام گام مؤثری در بازده شیر گاو است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با اشاره به اینکه تغذیه در کشاورزی مانند پازلی است، گفت: نقش تغذیه دام گام مؤثری در بازده شیر گاو است.

نقش تغذیه دام گام مؤثری در بازده شیر گاو است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اکبر اسدیان در همایش مباحث نوین در خصوص تغذیه گاو شیری که بعدازظهر امروز در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد با اشاره به وضعیت صنعت گاو شیری اظهار کرد: در حال حاضر اصلاح‌نژاد با سرعت انجام می‌شود که در کنار آن درصد خلوص خونی گاوها نیز افزایش یافته است.

وی افزود: با اصلاح‌نژاد سطح توقع غذایی و مدیریت آن گسترده شده و میانگین تولید شیر در حال افزایش است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با اشاره به اینکه مشکلات امور دامی مانند بیماری‌های متابولیکی و تلفات گاوها بعد از زایمان در حال افزایش است، بیان کرد: از مهم‌ترین راه‌کارها برای حل مشکلات یاد شده می‌توان به حذف گاوهای کم تولید، تغذیه درست گاوهایی با تولید بالا و افزایش اطلاعات فنی و کارشناسی اشاره کرد.

اسدیان ادامه داد: بحث تغذیه در کشاورزی مانند پازلی است که باید بتوان قطعه‌های آن را درست تجزیه و ترکیب کرد؛ اگر در تغذیه دام نتوانستیم به نتیجه مطلوبی برسیم مشکل از عملکرد خود ما می‌باشد.

وی در خصوص ترکیبات جامد شیر اظهار کرد: کل ماده جامدی که در شیر وجود دارد شامل 13 درصد معادل 4.55 کیلوگرم است؛ اگر نتوانیم تغذیه گاو را به اندازه کافی تأمین کنیم میزان بازده شیر دام پایین خواهد بود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با اشاره به مباحث نوین در گاو شیری بیان کرد: باید به سلامت و باروری گاوها در کنار تولید توجه داشته باشیم که بهترین زمان تولید شیر گاوهای شیرده 120 روز نخست است؛ افزودنی‌ها در دوره یاد شده اهمیت بسیاری به خود اختصاص می‌دهد.

اسدیان ادامه داد: همبستگی مثبت مصرف ماده خشک در قبل و بعد از زایمان در مصرف کنسانتره و انرژی زیاده روی می‌کند؛ درست است که افزایش مصرف خوراکی قبل از زایمان اثر مثبت داشته اما از طرفی مشکلات گاوهای شیری گستره می‌شود.

این محقق و پژوهشگر برجسته خاطرنشان کرد: سالیان بسیاری است که شاهد افت ناگهانی تولید شیر به همراه مصرف سیلاژ ذرت هستیم؛ غالباً در ایران علوفه ذرت با 18 تا 24 درصد ماده خشک سیلو می‌شود که در این دانه میزان شیرابه از دست رفته است.

انتهای پیام/77018/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول