اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد

سال 93 و رشد 79 درصدی نشر کتاب در قزوین

معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: نشر کتاب در استان قزوین شاهد رشدی 79 درصدی نسبت به سال گذشته است.

سال 93 و رشد 79 درصدی نشر کتاب در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید عباس صالحی امشب با حضور در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان قزوین که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد اظهار کرد: قزوین دارای ظرفیت‌های فراوانی است که از آن جمله می‌توان سابقه کهن تاریخی و پایتختی این شهر در دوره شکوهمند صفویه را نام برد.

وی اضافه کرد: جایگاه قزوین در خوشنویسی و ملقب شدن به پایتخت این هنر در کشور و همچنین اهمیت به‌سزای آن در حوزه‌های مختلفی چون صنعت، محیط زیست و بهره‌مندی از میراث‌های تاریخی کهن نمونه دیگری از ظرفیت‌های ارزنده‌ای است که می‌توان برای قزوین نام برد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بهره‌مندی دیار قزوین از نام‌آوران علمی و ادبی نیز از نکات برجسته در فرهنگ این به شمار می‌رود و این مقوله در طول دوره‌های مختلف تاریخی استمرار داشته است؛ بزرگانی چون دهخدا، علامه رفیعی، آقا شیخ هاشم قزوینی، شهید محمدعلی رجایی و سید آزادگان سیدعلی‌اکبر ابوترابی نمونه‌هایی از فرهیختگان این دیار هستند.

این مسئول بیان کرد: قزوین در حوزه چاپ و نشر نیز دارای جایگاه مطلوبی در کشور است، هم‌اکنون دارای 92 چاپخانه بوده و ناشران فعالی در این دیار سکنی گزیده‌اند.

صالحی عنوان کرد: در سال 93 استان قزوین رشد قابل توجهی را در فضای نشر کتاب به دست آورده چنان‌که بر اساس آمار موجود از 10 ماه نخست سال 92، شاهد انتشار 148 عنوان کتاب در استان هستیم در حالی که این میزان در همین بازه زمانی و در سال 93 به 265 عنوان می‌رسد و حاکی از رشدی 79 درصدی است؛ گفتنی است میانگین رشد نشر کتاب در کشور 11 درصد است.

وی ادامه داد: در حوزه شمارگان کل و متوسط نشر کتاب نیز جایگاه استان قزوین امیدبخش است به طوری که بخش شمارگان کل در سال 92 تعداد 242 هزار تیراژ را به خود می‌بیند و در سال جاری این میزان به 623 هزار تیراژ می‌رسد که رشدی 161 درصدی را نشان می دهد؛ در بخش شمارگان متوسط نیز سال 92 شاهد یک هزار و 637 تیراژ و سال 93 نیز شاهد دو هزار و 391 تیراژ هستیم که نشان‌دهنده رشدی 46 درصدی است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: عدم تناسب میان بازار توزیع و تولید کتاب، آشنایی نداشتن خریداران برای انتخاب کتاب مطلوب و پایین بودن سرانه مطالعه با وجود رشد قابل توجه حوزه نشر کتاب در کشور از مشکلاتی است که باید حل شود و امید است نمایشگاه‌های مزبور آغازگر حرکتی فرهنگی در توسعه این مسیر باشد.

انتهای پیام/77015/ج30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول