اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حقوق و جزای دانشگاه شهید بهشتی:

طرح وکیل خانواده، مانند پزشک خانواده باید اجرا شود

استاد حقوق و جزای دانشگاه شهید بهشتی و علامه تهران گفت: طرح وکیل خانواده به مانند پزشک خانواده باید مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد چراکه گاه در برخی از قراردادها افراد به دلیل ناآشنایی به مسائل حقوقی متضرر می‌شوند.

طرح وکیل خانواده، مانند پزشک خانواده باید اجرا شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل،‌ علی صفاری صبح امروز در مراسم تحلیف کارآموزان وکلای اردبیل با اشاره به تقدس شهر اردبیل و تربیت بزرگان بسیار زیاد در این شهر افزود: سال‌های پیش یکی از دانشجویان بنده در مقطع کارشناسی ارشد تحقیقی را در حوزه قضایی اردبیل و نحوه قضاوت قضات انجام داد که در آن مشاهده کردیم تا 85 درصد پرونده‌های کیفری که شرایطی برای استفاده از تعلیق مجازات بود حکم صادر شده و به این موضوع قضات بی‌تفاوت بودند که باید ریشه‌های آن را در فرهنگ و نوع جرایم رخ داده در این منطقه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

استاد حقوق و جزای دانشگاه شهید بهشتی و علامه تهران به اهمیت موضوع استقلال وکلا به ویژه مستقل بودن وکلا و قضات در صدور احکام اشاره کرد و گفت: استقلال یک وکیل نه تنها حق وی نیست بلکه یک تکلیف است و باید وکیل و قاضی از استقلال کامل برخوردار باشد که البته لازمه آن آراستگی به دانش و علم و شجاعت و حلم است چراکه یک وکیل و قاضی ناآگاه و بدون علم نمی‌تواند از استقلال خود دفاع کند.

صفاری تصریح کرد:‌ یکسری از عوامل در این استقلال وکیل و قاضی تاثیر‌ می‌گذارند و باید یک قاضی و وکیل که دارای علم و آگاهی است هیچ‌وقت تسلیم جو‌سازی‌ها و مداخلات سیاسی و حرف و حدیث موکلان قرار نگیرد اما اگر دانش خوب نداشته باشد در این باتلاق گرفتار خواهد آمد.

وی استقلال قاضی و وکیل را لازم و ملزوم همدیگر توصیف کرد و ادامه داد:‌ برای اینکه وکیل و قاضی از دخالت‌های دیگران در امان بماند و دخالت‌های سیاسی روی آنها تاثیر‌گذار نباشد باید هر دو ملاک کارشان را قانون بدانند و در عمل به قانون تلاش کنند.

استاد حقوق و جزای دانشگاه شهید بهشتی و علامه تهران افزود: گاه درک واقعی از قانون و واقعیت پرونده می‌طلبد که یک قاضی و وکیل منابع تحقیقاتی بسیار زیادی را جمع‌آوری کرده و با رسیدن به یک علم و اطمینان در این عرصه حکم صادر کند چراکه حکمی که به ناحق صادر شود و گاه از روی ناآگاهی باشد وکیل و قاضی را مغضوب درگاه الهی می‌کند.

صفاری ابزار خوب وکیل را در اثبات حقیقت، سرعت و دقت بیشتر در انجام امور یادآور شد و بیان کرد: در این زمینه سه موضوع مهم است که اولی اهمیت استقلال و کمک به کشف حقیقت و مساعدت کردن وکیل به عنوان یاور و مددکار قوه قضاییه است که باید مستقل و شجاع در عرصه دفاع از موکل حضور پیدا کنند.

وی موضوع پیشگیری از جرایم و ممانعت از گسترش اختلاف بین مردم را یادآور شد و گفت: طرح وکیل خانواده به مانند پزشک خانواده باید مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد چراکه گاه در برخی از قراردادها افراد به دلیل ناآشنایی به مسائل حقوقی متضرر شده و خیانت‌ها و کج‌روی‌ها اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/62001/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول