اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

بزرگداشت پوری سلطانی و 77 سالگی کتابخانه ملی

احداث تندیس بزرگان شعروادب در کتابخانه‌ملی/ فانی: پوری‌ سلطانی به کتابداری به عنوان یک علم کاربردی نگاه می‌کرد

رئیس کتابخانه ملی گفت: تندیس پوری سلطانی در کتابخانه ملی ایران نصب خواهد شد. در آینده نیز تندیس سایر بزرگان شعر و ادب در این کتابخانه نصب و در معرض دید عموم مردم قرار خواهد گرفت.

احداث تندیس بزرگان شعروادب در کتابخانه‌ملی/ فانی: پوری‌ سلطانی به کتابداری به عنوان یک علم کاربردی نگاه می‌کرد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی پوری سلطانی همزمان با هفتادوهفتمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران دقایقی پیش با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، موسوی بجنوردی رئیس سابق کتابخانه ملی و رئیس دایره المعارف بزرگ اسلامی، سیدمحمود مرعشی نجفی، استاد حائری، استاد انوار، کامران فانی، علی اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب تهران و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن همایش‌های قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از روسای قبلی این نهاد تشکر کرد و گفت: هر کدام از اساتیدی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کنند و در این مراسم نیز حضور دارند، به تنهایی استوانه‌ای برای بقای فرهنگی این نظام و کشور به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: از تجلیل این عزیزان لذت می‌برم چراکه آنها به تجلیل به ما نیازمند نیستند بلکه ما هستیم که به این افراد نیازمند بوده و امروز هم تجلیل از عزیز بزرگی است که ما همیشه از او به نیکی یاد می‌کنیم چراکه این افراد سرمایه‌ و هویت این کشور به شمار می‌رود.

صالحی امیری با اشاره به این مطلب که بزرگداشت‌های فرهنگی و ادبی خود را از استاد انوار که سرمایه بزرگ ملی است شروع کردیم، گفت: تندیس‌های این عزیزان را ساخته و در دید عموم قرار دادیم تا یک میلیون نفر در سال بتوانند این تندیس‌ها را دیده و با این افراد آشنا شوند.

* فانی: پوری سلطانی به کتابداری به عنوان یک علم کاربردی نگاه می‌کرد

در ادامه این مراسم کامران فانی یکی از کتابداران پیشکسوت کشور و از همکاران پوری سلطانی در کتابخانه ملی ایران بیان داشت: بی‌تردید خانم سلطانی شناخته شده‌ترین کتابدار ایران در جهان است.

وی اضافه کرد: خانم سلطانی به کتابداری به عنوان یک علم کاربردی نگاه می‌کرد به گونه‌ای که اگر حرفه‌ای را انتخاب می‌کرد، با عشق، ایثار و وابستگی به آن پرداخته و فعالیت می‌کرد.

وی اضافه کرد: پوری سلطانی 50 سال حضور مستمر و مداوم در حوزه کتابداری داشته است و بیش از این نیز به عنوان بنیانگذار کتابداری نوین ایران به شمار می‌رود و در شکوفایی و گسترش این امر نقش بسزایی داشته است.

فانی ادامه داد: خانم سلطانی مجموعه مقالاتی را با عنوان «فرصت حضور» نوشته‌اند که به نظر بنده «نعمت حضور» است چراکه این فرد رشته جدیدی را در ایران با عنوان رشته‌ کتابداری به وجود آورد، همچنین بزرگترین سالی که در کتابداری ایران مطرح است، سال 1347 بوده که در این حوزه سالی معجز‌ه‌آسا به شمار می‌رود.

وی افزود: در همان سال برای نخستین بار رشته کتابداری در دانشگاه تهران به عنوان یک رشته تحصیلی شناخته شد و خوشبختانه نیز در همان سال انجمن کتابداران ایران تاسیس شد که بعد از انقلاب نقش بسیار اساسی و جدی‌ای را ایفا کرد و سومین تاسیس نیز مرکز خدمات کتابداری بود.

فانی با اشاره به این مطلب که کتابخانه ملی ایران در گذشته‌های دور کتابخانه ملی نبوده است، گفت: پوری سلطانی زندگی بسیار پرماجرایی داشته است و دیر به این حوزه ورود یافته است او لیسانس ادبیات فارسی خود را در سال 1330 اخذ و سپس برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به خارج از ایران سفر می‌کند. او یکی از نخستین فارغ‌التحصیلان رشته کتابداری در ایران است.

*ایرج افشار پلی بین کتابداری سنتی و کتابداری نوین بود

وی با بیان اینکه ایرج افشار پلی بین کتابداری سنتی و کتابداری نوین بود، بیان کرد: در سال‌های بسیار دور در کتابخانه ملی ایران هیچ نوع تحصیلکرده‌ای در حوزه کتاب وجود نداشت اما خوشبختانه مرکز خدمات کتابداری با حدود 50 الی 60 نفر نیرو به کتابخانه ملی ایران منتقل شدند و اکنون این کتابخانه دارای نیروهای متخصص در حوزه کتاب و کتابداری است.

این پیشکسوت حوزه کتابداری گفت: پوری سلطانی به کتابداری به عنوان یک علم کاربردی نگاه می‌کرد به گونه‌ای که این خانم حق بزرگی بر گردن کتابداران، کتابدوستان و همه شیفتگان کتاب و فرهنگ دارد.

*انصاری: لزوم معرفی پوری سلطانی با ساخت فیلم به جامعه

در ادامه این مراسم نوش‌آفرین انصاری یکی از کارشناسان حوزه کتاب و کتابداری بیان داشت: مهدی محقق را خیلی دوست دارم و خیلی خوشحال هستم که حال او را از من می‌پرسند اما همیشه فکر می‌کنم که آیا دوستان نیز وقتی مهدی را می‌بینند حال من را نیز از او می‌پرسند.

وی اضافه کرد: باید از پوراندخت سلطانی و شیفته سلطانی به عنوان دو بانوی بزرگ فرهنگ نام برد چرا که این دو در حوزه کتابداری و در حوزه تعلیم و تربیت نقش بسزایی را ایفا کردند. به گونه‌ای دیگر این عزیزان غرب را به خوبی می‌شناختند اما ایران را گرامی می‌دانستند و در برابر حوادث زندگی مقاوم و مداوم بودند.

انصاری ادامه داد: هر دوی این عزیزان پایبند به اخلاق اجتماعی و فردی هستند و این پایبندی زبانزد عام و خاص است. به گونه‌ای که هر دوی آنها مسئولیت‌پذیر و واقعیت اجتماعی را باور داشتند. به نوعی که شاید همدیگر را در سال‌های اخیر زیاد نمی‌دیدند اما کشش عجیبی به هم داشته و به همدیگر نزدیک بودند.

وی با اشاره به این مطلب که ایران قدر پوری سلطانی را دیر دانست، گفت: با شناخت شخصیت‌هایی نظیر پوراندخت سلطانی و ساخت فیلم از این افراد می‌توان آنها را به افراد جامعه معرفی کرد یعنی باید آثار و نوشته‌های این افراد در جایی قرار بگیرد که همه اقشار مختلف جامعه به آن دسترسی داشته باشند.

*حجت‌الاسلام بنایی: لزوم حمایت از آثار محمود مرعشی نجفی

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم حجت الاسلام علی بنایی معاون استاندار قم بود. وی بیان داشت: اگر کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی و آثار ایشان را از نزدیک دیده باشید تنها چند نکته نظیر بلند‌همتی، بلند‌نظری و صعه صدر را خواهید فهمید که با چه زحمات طاقت‌فرسایی این آثار را به دست آورده است.

وی اضافه کرد: آیت‌الله مرعشی با نماز استیجاری و با وجود مصائب و مشکلات مادی زمانی که دید غربی‌ها به شدت در جهان اسلام به دنبال تاراج فرهنگی ما هستند و چگونه کتاب‌ها و نسخ خطی ما را که ذخایر مهم فرهنگی و تاریخی به شمار می روند را جمع‌آوری و نگهداری می‌کنند تصمیم گرفت آنها را خریداری کند.

حجت‌الاسلام بنایی عنوان کرد: باید از آثار محمود مرعشی نجفی حمایت کنیم و اهتمام جدی داشته باشیم و نسبت به تامین مالی آنها فکر اساسی صورت گیرد.

*مرعشی نجفی: کتابخانه آیت‌الله  مرعشی دارای 42 هزار نسخ خطی است

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سید‌محمود مرعشی نجفی فرزند آیت‌الله مرعشی بیان داشت: مرحوم مرعشی برای ذخایر و منابع اسلامی عمرشان را صرف کردند. ایشان می‌فرمودند که در کشور عراق نماینده پیر استعمار وجود داشت که روزهای جمعه نسخ خطی‌ای که به فروش می‌رسید را خریداری می‌کردند. آنها این نسخ خطی را به بغداد برده و تحویل سفارت انگلیس می‌دادند به خاطر همین از یک وعده غذای خود گذشته و آن را حذف کرد و شب‌ها نیز در برنج‌کوبی کار می‌کرد و به تدریج توانست این آثار را خریداری و جمع‌آوری کند.

وی اضافه کرد: وقتی به ایران آمدند کتاب‌های زیادی را به همراه خود آوردم وقتی بنده بزرگ شدم طریقه کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی را به بنده آموختم. اکنون کتابخانه دارای بیش از 85 هزار کتاب و 42 هزار نسخ خطی  است.

حجت‌الاسلام مرعشی ادامه داد: زمانی که مرحوم پدرم در قید حیات بودند همه بازماندگان اعم از فرزندان را پذیرفته و فرمودند ظاهرا این کتاب‌ها و نسخ خطی مال من است اما در حقیقت متعلق به مردم بوده و من میل دارم که در طبق اخلاص بگذارم تا همه مردم از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به استاد حائری گفت: آقای حائری اگر در قم می‌ماندند الان یک مجتهد بودند چراکه اجازه اجتهاد استاد توسط علمای نجف و قم صادر شده است.

در این مراسم فرامرز مسعودی به قرائت بیانیه انجمن کتابداری ایران پرداخت و سپس پوری سلطانی بیان داشت سید‌محمد خاتمی نظر لطف‌شان همیشه شامل حال بنده بوده است و این بار نیز با امضای این لوح من را قرین لطف خود قرار داد.

وی اضافه کرد: از کتابخانه ملی ایران که موجبات این بزرگداشت را فراهم آورد تا دوستان قدیم را دیده و با دوستان جدید آشنا شوم، سپاسگزارم.

در پایان این مراسم از علی عبدالعلی‌زاده، محسن میر‌حیدر، منوچهر ملکیانی‌فرد، بهزاد شاه‌وردی، عبدالرشید توتونچیان، علی خورشیدی‌پور، زهرا شادمان، علی میرزایی قمی، خانم کیان‌مهر، مرتضی نوری‌پور، محمد‌شاکر نوقابی، احمد کرجالیان، عبدالکریم سپهری‌نیا، محمد‌تقی قلعه‌گیر، پوراندخت سلطانی و شیفته سلطانی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول