اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

جمعه با منتظران/

حضرت فاطمه(س)، الگوی بانوان منتظر

رسول اکرم(ص) فرمود: «اقتدوا بالزهراء»؛ از زهرا(س) پیروی کنید. از سوی دیگر، حضرت حجت‌ابن الحسن که منجی موعود است، در روایتی حضرت فاطمه(س) را الگوی خویش معرفی می‌فرماید: «برای من در (وجود) دختر رسول خدا الگوی نیکویی است».

حضرت فاطمه(س)، الگوی بانوان منتظر

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در جایی که امام زمان(عج) حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان الگوی خویش مطرح می‌فرماید، تکلیف امثال ما در لزوم الگوگیری از آن وجود نورانی مشخص است، از این رو ابتدا باید ملاحظه کرد این اولین و تنهاترین مدافع ولایت و امامت دارای چه منزلتی است و سیره عملی آن بزرگوار در مواجهه با حوادث روزگار و مسائل زندگی چه بوده است تا بتوان از آن حضرت در زندگی فردی و اجتماعی خود الگو گرفت، مرکز تخصصی مهدویت در یادداشتی با عنوان «فاطمه(س) الگوی بانوان منتظر» این چنین می‌نویسد:
*فضائل حضرت فاطمه(س)
1. بزرگ زنان در جهان
در احادیث فراوان چه در منابع تشیع و چه در اهل سنت(1) و در زیارات ائمه اطهار(ع)، حضرت فاطمه(س) به عنوان سیدة النساء العالمین (سرور زنان عالم) نامیده شده است.
2. حدیث کساء و منزلت حضرت زهرا(س)
فرازهای حدیث شریف کساء(2) عظمت وجودی سرور زنان دو عالم را روشن می‌‌کند:

الف- معرفی اهل بیت(ع) بر محور فاطمه(س) توسط خداوند؛ آنگاه که خداوند اهل بیت را که در زیر کساء جمع شده بودند، برای ملائکه معرفی می‌‌کند، می‌فرماید: «هم، فَاطِمَة وَ أَبُوهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنَوْهَا»؛ آنان، فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش هستند.
ب- حضرت فاطمه(س) خبر دهنده اتفاقات آسمان‌ها: مطلب مهمتر اینکه اگر کسی متن این حدیث را خوب مشاهده کند، می‌بیند اتفاقات و گفت‌وگوهایی که در آسمان‌ها می‌شود، همه از زبان فاطمه(س) نقل شده است، این نشانه احاطه فاطمه(س) به ملکوت آسمان‌ها است، آنجا که می‌فرماید: «یَا مَلَائِکَتِی وَ یَا سُکَّانَ سَمَاوَاتِی‏...»؛ خداوند فرمود: ای فرشتگان و ای ساکنان آسمانهایم!» یا آنجا که دارد: «فَقَالَ الْأَمِین جَبْرَائِیل یَا رَب‏.»؛ جبرئیل گفت: ای خدا!... .
3. همتایی برای امامت
رسول خدا(ص) فرمود: «لَوْلَاکَ لَمَّا کَانَ لَهَا کُفْوٌ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ»؛ یا علی! اگر تو نبودی، برای فاطمه(س) همتایی در روی زمین نبود.(3)
4. لیلة القدر در قرآن
امام صادق(ع) فرمود: ... «لیل» فاطمه(س) است و «قدر» خداوند عزوجل، پس کسی که فاطمه را (به تمام معنا) بشناسد ـ آنچنان که حقش هست ـ لیلة‌القدر را درک کرده است.(4)
5. الگو و مقتدای امامت
رسول اکرم(ص) فرمود: «اقتدوا بالزهراء»؛ از زهرا(س) پیروی کنید(5)، حضرت حجت بن الحسن که خود الگوی جهانیان است، در روایتی حضرت(عج)، فاطمه(س) را الگوی خود معرفی می‌فرمایند: «برای من در (وجود) دختر رسول خدا الگوی نیکویی است».(6)
6. حجت بر حجت‌های خدا
امام حسن عسکری(ع) فرمودند: «ما حجت خداوند بر خلائق هستیم و مادر ما فاطمه(س) حجت خدا بر ماست».(7)
*رابطه حضرت فاطمه(س) با امام زمانش
1. معرفت به مقام امامت
حضرت علی(ع) امام زمان حضرت فاطمه(س) بوده است؛ از این رو حضرت فاطمه(س) در معرفی علی(ع) به کسی که زبان سرزنش به علی(ع) گشوده بود، فرمودند: «... او امام ربانی و الهی، مرکز توجه همه عارفان و خداپرستان، فرزندی از خاندان پاکان، گوینده به حق، جایگاه اصلی محور امامت و... است».(8)
«پدران این امت، محمد(ص) و علی(ع) هستند که کجی‌ها را راست و انحرافات را اصلاح می‌‌کنند، (اگر مردم اطاعتشان کنند) این دو حضرت محمد(ص) و امام علی(ع) آنان را از عذاب جاویدان نجات می‌دهند و اگر با ایشان موافق و همراه باشند، نعمت‌های پایدار خداوند را ارزانی شان می‌دارند».(9)
این معرفت به امام زمان خود، ویژگی حضرت فاطمه(س) است که آگاه به فلسفه امامت و رهاورد آن است؛ از این رو در قسمتی از خطبه خویش در مسجد مدینه، یکی از فلسفه‌های امامت را خطاب به مهاجران و انصار چنین می‌فرماید: «خداوند اطاعت و پیروی از ما (اهل بیت) را سبب پایداری امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه‌ها قرار داده است».(10)
2. همراه امامت
الف) همراهی به عنوان همسر
دخت گرامی پیامبر(ص) در تمام لحظات عمر شریف خود در انجام وظایف خانوادگی و تربیتی و فراهم آوردن آسایش و آرامش خانه، کمک و همراه امام علی(ع) بود و کانونی مالامال از محبت و مهربانی برای پرورش فرزندانی چون امام حسن و امام حسین و زینب و ام‌کلثوم علیهم‌السلام فراهم آورده بود.
ب) همراهی به عنوان مأموم
فاطمه زهرا(س) بعد از ماجرای غصب خلافت امیرالمؤمنین(ع) تا لحظه شهادتش هرگز سکوت نکرد و پا به پای امام خود ـ آنجا که باید از امامت دفاع کند ـ حاضر شد؛ چه آنجا که بر در خانه‌های مهاجرین وانصار رفت و از آنان یاری طلبید(11) و چه در سخنرانی‌هایش، چه بیت‌الاحزانش، چه وصیتش و... اینها همه نمونه‌هایی از همراهی فاطمه(س) با امام زمانش می‌باشد.
بر ما است تا با سرمشق قرار دادن مبارزات این سرباز حقیقی امام علی(ع) به دفاع از فرزندش که امام عصر ما است بپردازیم و با شناخت موقعیت‌ها و شیوه‌های مناسب از وجود مبارک یوسف فاطمه‌(س) دفاع کنیم.


*پی‌نوشت‌ها:
1. بحارالانوار، ج37، ص67 ـ صحیح بخاری (کتب اهل سنت)، ج8، ص78.
2. تفسیر العیاشی، ج1، ص349؛ شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، حدیث کساء.
3. بحارالانوار، ج43، ص107.
4. بحارالانوار، ج43، ص65.
5. صدوق، معانی الاخبار، ص114.
6. الغیبه طوسی، ص268.
7. الکوثر، ج2، ص114.
8. دشتی، فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها السلام، به نقل از ریاحین الشیعه، ج1، ص93.
9. همان.
10. بحارالانوار، ج3، ص158و معانی الاخبار، ص354 و کشف الغمة، ج2، ص40.
11.اختصاص، ص178و بیت الاحزان، ص 117

 

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول