اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان خرمشهر خبر داد

انجام نخستین دور از تبادل محکومان میان دو کشور ایران و عراق در مرز شلمچه

دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر، از انجام نخستین دور از تبادل محکومان میان ایران و عراق، با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه قضا در مرز شلمچه خبر داد.

انجام نخستین دور از تبادل محکومان میان دو کشور ایران و عراق در مرز شلمچه

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، علیرضا باوی صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه، از انجام نخستین دور تبادل محکومان میان دو کشور ایران و عراق خبر داد و اظهار کرد: به دنبال انعقاد تفاهمنامه‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق در سال 90، مقرر شد تعدادی از محکومان ایرانی و عراقی برای ادامه محکومیت خود، میان دو کشور ایران و عراق مبادله شوند.

وی در ادامه بیان کرد: در این راستا، نامه‌ای در تاریخ 18 اسفندماه جاری از سوی دادگستری استان خوزستان به دست ما رسید ‌که پس از فراهم‌سازی مقدمات تبادل محکومان در خرمشهر، 19 اسفندماه جاری با حضور نمایندگانی از سوی وزارت خارجه، وزارت دادگستری، سازمان زندان‌ها، من به عنوان دادستان خرمشهر و برخی از همکاران قضایی، محکومان ایرانی و عراقی در مرز شلمچه مبادله شدند.

دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر، از مبادله 24 محکوم ایرانی و عراقی خبر داد و تصریح کرد: به دنبال انعقاد تفاهمنامه با کشور عراق در مرز شلمچه، 19 محکوم ایرانی با پنج محکوم عراقی برای ادامه محکومیت در کشور خود، مبادله شدند که محکومان ایرانی پذیرفته شده، به زندان کارون اهواز انتقال یافتند.

وی متذکر شد: محکومان ایرانی مبادله شده به زندان کارون اهواز معرفی شده تا پس از تعدیل احکام و بر‌اساس احکام تعدیل شده توسط دادگاه، مجازات آنها ادامه یابد.

باوی، اکثر جرم‌های ایرانیان محکوم شده در کشور عراق را ورود غیرمجاز به این کشور اعلام کرد و گفت: غالب محکومان در عراق که از اتباع ایرانی بوده‌اند به جرم ورود غیرقانونی و غیر‌مجاز محکوم شده که این جرم‌ها در عراق مجازات سنگینی را در پی دارد و در کشور ایران به نسبت عراق از محکومیت خفیف‌تری برخوردار است.

وی از احتمال تخفیف محکومیت این افراد خبر داد و خاطرنشان کرد: در صورت تمایل و بر حسب ضرورت، پرونده محکوم شدگان در کشور عراق، مجدد بررسی شده و توسط دادگاه عادل ما احکام آنها تعدیل خواهد شد و برای محکوم شدگان به جرم ورود غیرمجاز، بر اساس قانون کشور، احتمال کاهش محکومیت وجود خواهد داشت.

دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر در ادامه اظهار کرد: اکثر محکومان عراقی مبادله شده در کشور ما به جرم‌هایی در حوزه مواد مخدر محکوم شده‌اند که احکام سنگینی را نیز در بردارد.

وی ادامه داد: یکی از این افراد، محکوم به حبس ابد بوده و تعدادی نیز به محکومیت‌های طولانی مدت بیش از 15 سال محکوم شده که بر اساس توافق انجام شده به کشور عراق تحویل شدند.

باوی با بیان اینکه اکثر محکومان اتباع کشورهای خارجه، در خورستان در زندان سپیدار نگهداری می‌شوند، از وجود محکومان دیگر در زندان‌های هر دو کشور خبر داد و افزود: محکومان ایرانی و عراقی دیگری نیز به جرم‌های دیگری در هر دو کشور محبوس هستند که با توجه به اینکه این دور نخستین دور، مبادله محکومان بوده است، در دفعات بعد این روند تسهیل خواهد شد و مبادلات بیشتری را نیز خواهیم داشت.

دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر در پایان، با اشاره به وجود مرز بین‌المللی شلمچه، متذکر شد: از اتباع ایرانی می‌خواهیم در صورت تمایل به سفر به سایر کشورها، مدارک خود را تکمیل کرده و به طور قانونی سفر کنند که با مشکل مواجه نشده و به محکومیت‌های سنگین محکوم نشوند و ما نیز مجبور به تلاش برای تبادل این افراد و کاهش احکام در نظر گرفته شده متناسب با قانون کشور نباشیم.

انتهای پیام/72021‌/ش40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول