اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام عالی در گفت‌وگو با فارس:

حضرت زهرا(س) تمامیت دین را با حضورش در اجتماع حفظ کرد

یک کارشناس دینی گفت: همان طور که امامان، حجت بر مردم هستند، حضرت زهرا(س) حجت بر امامان است و ائمه طاهرین(ع) امور خویش را با ایشان تنظیم می‌کنند، لذا حضرت، بالاترین قله فضایل و کمالات را دارند.

حضرت زهرا(س) تمامیت دین را با حضورش در اجتماع حفظ کرد

حجت‌الاسلام مسعود عالی کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در خصوص جایگاه والای شخصیتی حضرت زهرا(س) گفت: از جهت کمالات و فضایل معنوی، حضرت زهرا(س) در حد قله‌ها هستند و به تعبیر امام راحل(ره) اگر حضرت زهرا(س) مرد بودند، در زمره انبیای اولوالعزم بودند نه انبیای معمولی! چون نبوت و امامت یک مسئولیت اجرایی است، از این حیث، امامان ما از میان زنان نبودند ،اما از نظر معنوی که همان مقام ولایت است، بالاترین قله‌ها را حضرت زهرا(س) داشتند.

وی افزود: بحث ولایت، ارتباط با خدا و ولی خدا بودن است که همان قرب به خداست و حضرت زهرا(س) هم‌ردیف با امیرالمؤمنین(ع) و هم کفو ایشان بودند و به لحاظ معنوی نیز ایشان، مادرِ امامت و حجت بر ائمه اطهار علیهم‌السلام بودند، از این رو حضرت فاطمه(س) نه تنها الگوی همه مردم بلکه الگویی برای ائمه اطهار(ع) بودند، آنجا که امام زمان(عج) می‌فرمایند: «فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) لِی أُسْوَةٌ» مادرم زهرا(س) فرزند رسول خدا(ص) الگویی برای من است، دیگر مابقی انسان‌‌ها چه باید بگویند، لذا تمام زندگانی حضرت(س) برای ما درس است.

این کارشناس دینی تصریح کرد: همچنین در روایتی از امام حسن عسکری(ع)‌ نیز آمده است: «مادر ما زهرای اطهر(س) حجت خدا بر ما اهل بیت(ع) بود»، پس همان طور که امامان(ع)، حجت بر مردم هستند، حضرت زهرا(س) حجت بر امامان است و ائمه طاهرین(ع) امور خویش را با ایشان تنظیم می‌کنند و به لحاظ معنوی حضرت زهرا(س) بالاترین قله را اعم از فضایل و کمالات دارند و تمامیت دین را با حضورشان در جامعه حفظ کردند و حافظ رسالت و امامت، هر دو با هم هم بودند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) بار دین را به دوش کشید و تماماً حق را نشان داد، لذا مهم‌ترین کار همین حفظ رسالت و امامت بود و حضرت(س) فقط امامت و ولایت را حفظ نکرد، بلکه رسالت پدرش را نیز حفظ کرد و از این جهت اگر این بزرگوار نبود، اصلاً دینی هم باقی نمی‌ماند.

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه مهمترین درس زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) از نظر اجتماعی، بصیرت حضرت(س) است، ابراز داشت: منظور از بصیرت دخت گرامی رسول خدا(ص) این است، در مواقعی که باید بیرون آید، بیرون آید و زمانی که نباید بیرون آید، بیرون نیاید، آن توصیه‌های حضرت زهرا(س) به خانه‌داری، تربیت فرزند و محور خانه بودن و آرامش را به خانه بردن دارند و اگر زن به عنوان خانم، همسر و مادر، محوریت خویش را در خانه حفظ کند، قطعاً تربیت اسلامی در جامعه اتفاق خواهد افتاد، چون محور تربیت ابتدا در خانه است و کسی که در خانه، محور تربیت را برعهده دارد، خانم خانه است.

وی افزود: ما باید این بصیرت و روشن‌بینی را داشته باشیم؛ جایی که زن باید از منزل خارج شود، قهرمان حضور در جامعه است و هنگامی که باید داخل منزل بماند، قهرمان حضور در خانه است، یعنی در هر جا بالاترین نقش را ایفا کند، اما به موقع، بنابراین یک حضور ولنگارانه و بی‌هدف در جامعه داشتن، به تربیت جامعه ضربه می‌زند، کما اینکه اگر در خانه هم آن محوریتی که باید از نظر آرامش و تربیت دارا باشد را نداشته باشد، اینجا هم زن، ضربه می‌زند.

این کارشناس دینی گفت: حضرت زهرا(س) زمانی که لازم می‌شد، بیرون از منزل بروند، با حفظ تمامی حریم‌ها بیرون رفتند و حضوری کاملاً انسانی داشتند، نه حضوری که جلوه‌گری کند و خدای ناکرده جاذبه‌های زنانگی را عنوان کند، خیر! یک حضور کاملاً انسانی و در واقع علم و معرفتش، عاطفه و بصیرتش را بیرون آورد و بانوان ما هم هنگامی که به دلیل داشتن شغل، خدمت‌، کار اجتماعی در جامعه حضور یابند، با حفظ حریم‌ها و محدوده حضور انسانی خویش حضور یابند، نه یک حضور بی‌هدف و حضوری که جاذبه‌های زنانگی که چشم‌ها را به خود خیره کند، داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول