اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نویسنده و مفسر آمریکایی در گفت‌‌وگو با فارس:

آمریکا کاپیتالیسم را به دموکراسی ترجیح داده است/یانوکویچ و منصور هادی نمونه این ترجیح/پاسخ احتمالی یمن برای ملت عربستان فرصت است

«دین هندرسون» با اشاره به حملات اخیر عربستان علیه یمن و حمایت‌های غربی گفت: آمریکایی‌ها همواره کاپیتالیسم را به دموکراسی ارجحیت داده و دوستان خود را براساس منابع شان و نه رعایت معیارهای دمکراتیک انتخاب می کنند.

آمریکا کاپیتالیسم را به دموکراسی ترجیح داده است/یانوکویچ و منصور هادی نمونه این ترجیح/پاسخ احتمالی یمن برای ملت عربستان فرصت است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تجاوزات جنگنده‌های سعودی به یمن از هفته گذشته و پس از فرار «منصور هادی» رئیس جمهور یمن تا کنون منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم بی‌گناه شده اما این حملات هم‌چنان با حمایت‌های غرب ادامه دارد.

حملات جنگنده‌های سعودی علیه یمن می‌تواند تهدیدی برای امنیت منطقه بویژه کشورهای درگیر باشد و هم‌چنین امکان تاثیرگذاری بر بازار جهانی انرژی وجود دارد.

در این‌باره «دین هندرسون» مفسر سیاسی و نویسنده آمریکایی کتب متعددی در موضوعات اقتصادی و سیاسی خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس گفت: این اقدام سعودی‌ها از سویی می‌تواند تبعات داخلی برای خود سعودی‌ها به بار آورد.

این مفسر سیاسی به این مساله اشاره کرد که رژیم آل‌سعود به مردم خودش هم برای هدایت جنگنده‌های «اف‌16»اعتماد ندارد و بیشتر خلبانان جنگنده‌های سعودی درحملات علیه یمن، پاکستانی هستند.

وی به نقطه مقابل  این مساله نیز اشاره کرد و گفت: آل‌سعود هم اصلا محبوبیتی در میان مردم عربستان ندارد و اگر جنگنده‌های یمنی با قدرت مقابله به مثل کنند، در آن صورت مردم عربستان می‌توانند از این اتفاق به سود خود بهره ببرند.

هندرسون درادامه به تناقضات سیاست آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: آمریکا و کشورهای غربی، متحدانشان را بر اساس دموکراسی انتخاب نمی‌کنند بلکه بر اساس منابعشان برگزیده‌اند. وی معتقد است دلیل این مساله این است که مدیریت منابع تحت تسلط یک سیستم استبدادی مانند پادشاهی‌های کشورهای خلیج فارس، آسان‌تر است.

وی یادآور شد که حداقل 42 درصد نفت جهان در اختیار تنها 6 کشور حاشیه خلیج فارس است که همین مقدار بخش عظیمی از منابع انرژی جهان را شامل می‌شود و هدف خوبی برای سیاست‌های آمریکایی است تا به دست سیستمی استبدادی آن‌ها را تحت تسلط داشته باشد.

این مفسر آمریکایی ادامه داد: به دلیل وجود ذخایر نفتی بسیار در جهان، بازار جهانی انرژی تاثیر زیادی از  تحولات اخیر در یمن نخواهد دید اما اگر حملات عربستان به یمن وسعت یابد و به بحرانی منطقه‌ای تبدیل شود در آن صورت چشم‌انداز آینده بازار جهانی انرژی تغییر کرده و حتما قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند.

در ادامه برای ارائه تعریف بیشتر از دموکراسی مدل آمریکایی، هندرسون افزود: آمریکا تنها زمانی از دموکراسی حمایت می‌کند که برایش سودمند باشد؛ به دوستان آمریکا در منطقه خاورمیانه نگاه کنید، عربستان سعودی، امارات، بحرین، عمان  و قطر دوستان آمریکا در این منطقه هستند و هیچ یک کشورهای مردم سالاری نبوده بلکه رژیم‌های سلطنتی هستند.

این نویسنده آمریکایی در ادامه تاکید همواره کاپیتالیسم برای آمریکایی‌ها به دموکراسی ارجحیت داشته است. هندرسون افزود: آمریکایی‌ها برای بیرون کردن «یانوکوویچ» رئیس جمهور سابق اوکراین اقدام کردند اما از بازگشت هادی که از یمن گریخته‌ است حمایت می‌کنند. وی دلیل این سیاست آمریکایی را عدم وفاداری یانوکوویچ به صندوق بین‌المللی پول از یک سو و وفاداری هادی به این صندوق از سوی دیگر عنوان کرد.

به عقیده این کارشناس اقتصادی و سیاسی، کشورهایی که با تمایل خود اقتصادشان را در اختیار بانکداران قرار می‌دهند، شرکت‌های اقتصادی‌شان از حمایت آمریکا برخوردارند اما کشورهایی که منابع خود را در مقابل با این کشورهای کاپیتالیست محافظت می‌کنند، قربانی جنگ می‌شوند.

در انتها هندرسون تصریح کرد علاوه بر آمریکایی‌ها، حتما اسراییلی‌ها نیز در این اقدامات سعودی درگیر هستند. وی هم چنین گفت: اسراییلی‌ها در طول سال‌های گذشته همواره با سعودی‌ها و متحدان آنان در حاشیه خلیج فارس همکاری داشته و اقدام به عملیات مخفیانه کرده‌اند.

گفت‌وگو: زهرا کریمی

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول