اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پیشنهاد «فارک» به دولت کلمبیا برای رسیدن به صلح

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) پیشنهادی ۵ بندی را جهت سرعت دادن به روند مذاکرات صلح به دولت این کشور ارائه دادند.

پیشنهاد «فارک» به دولت کلمبیا برای رسیدن به صلح

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) روز گذشته ضمن ارسال نامه‌ای سرگشاده به دولت این کشور، طرحی 5 بندی را جهت تسریع بخشیدن به روند مذاکرات صلح که از نوامبر 2012 (آبان 91) در «هاوانا» پایتخت کوبا مشغول برگزاری هستند، ارائه کردند.

در این نامه که از سوی دبیرخانه «فارک» به «خوان مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا ارسال شده آمده است: باید گام‌هایی در راستای جلو انداختن پایان درگیری در پیش گرفته شوند و به همین علت باید سخن گفتن را کنار گذاشت و عمل کرد.

این 5 بند شامل درخواست انتشار گزارش کمیسیون «تاریخی درگیری و قربانیان آن» در سراسر کلمبیا می‌باشد، گزارش مذکور حاوی اطلاعاتی پیرامون ریشه‌های تاریخی درگیری مسلحانه‌ای است که بیش از 5 دهه گذشته در این کشور آمریکای جنوبی آغاز شد.

در این زمینه، «سانتوس» و دولت وی را فراخوانده‌اند تا بدین ترتیب متن گزارش کمیسیون مذکور با عنوان «کمک به فهم درگیری مسلحانه در کلمبیا» را خوانده و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

نامه «فارک» همچنین عنوان می‌کند: اگر نتوان به شناختی در مورد آنچه که طی 50 یا 60 سال اخیر در وطن رخ داده رسید، نمی‌توان آگاهی و فرهنگ صلح را ایجاد کرد.

این گروه چریکی همچنین بر لزوم غیرمحرمانه ساختن آرشیوهای مربوط به تمام دولت‌های پیشین، سرویس‌های پلیس محرمانه و مامورین اطلاعاتی دولت درباره درگیری مسلحانه در کلمبیا تاکید کرد.

«فارک» در نهایت گفت: از نمایندگان دولت و از رئیس‌جمهور «سانتوس» می‌خواهیم در لحظاتی که به طور مشترک در جست‌وجوی صلح هستیم از حقیقت هراسی نداشته باشند.

گروه مذکور پیشنهاد خود را ساعاتی پس از آن منتشر کرد که رئیس‌جمهور کلمبیا اذعان داشت که این گروه چریکی باید به خاطر حملات به وقوع پیوسته در «کائوکا» (واقع در جنوب غربی کلمبیا) و در پی آن کشته شدن 11 تن از نظامیان عذرخواهی کند.

بعد از این حادثه، «سانتوس» در همان روز دستور از سرگیری بمباران علیه «فارک» را صادر کرد تا بدین ترتیب از مردم غیرنظامی و نیروهای نظامی محافظت شود.

رئیس‌جمهور کلمبیا نیز در 9 آوریل (21 فروردین) اعلام کرده بود که تصمیم دارد برای یک ماه دیگر ممنوعیت بمباران اردوگاه‌های «فارک» را حفظ کند.

از نوامبر 2012 (آبان 1391) دولت کلمبیا و «فارک» مذاکرات خود را با هدف یافتن راه‌حلی جهت پایان دادن به خشونت‌های موجود در این کشور طی 50 سال اخیر آغاز کردند.

درگیری مسلحانه در کلمبیا طبق آمار تاکنون دست کم 220 هزار کشته و بیش از 5.3 میلیون آواره بر جای گذاشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول