اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

فعال رسانه‌ای سوریه در گفت‌وگو با فارس:

عربستان درصدد مهار نفوذ ایران و مداخله نظامی در سوریه است

فعال رسانه‌ای سوریه گفت که آمریکا و شیخ نشین‌های خلیج فارس در اجلاس پیش روی کمپ دیوید قصد بررسی مداخله نظامی در سوریه و مهار نفوذ ایران را دارند.

عربستان درصدد مهار نفوذ ایران و مداخله نظامی در سوریه است
«معن صالح» فعال رسانه‌ای سوریه در گفت‎‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق درباره اظهارات «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل درباره آغاز مشورت‌ها با چشم انداز یافتن راه‌حل‌های قابل قبول برای بحران این کشور و احتمال برگزاری ژنو 3 گفت: کنفرانس‌های مسکو 1 و مسکو 2 که به همت روسیه بین طرف‌های سوری و جامعه مدنی برگزار شد، غرب را برای برگزاری نشست ژنو 3 تحریک کرد تا بدین شکل به روس‌ها فرصت افزایش نفوذ در پرونده سوریه ندهد.

وی افزود: گفت‌وگوهای ژنو 1 و ژنو 2 به خاطر دخالت‌های آشکار کشورهایی منطقه‎ای و جهانی که منافع خود را در سوریه می‌بینند و معارضان خارج نشین را تحریک به کارشکنی کردند بی‌نتیجه ماند و به همین علت روس‌ها اقدام به برگزاری نشست‌های مشورتی در مسکو کردند، به گونه‌ای که در کنفرانس‌های مسکو 1 و مسکو 2 طرفهای از معارضان داخل و به خصوص احزاب ملی‌گرا که در ژنو نبودند موفق به حضور در مسکو شدند.

سازمان ملل زیر بار دیکته‌های آمریکا قادر به رسیدن به راه حل سیاسی برای سوریه نیست

فعال رسانه‌ای سوریه با اشاره به اینکه دی میستورا با دیکته‌های آمریکا دست‌بسته است، گفت: فرستاده سازمان ملل در حالی موفق به کمک در حل سیاسی بحران سوریه می‌شود که ضمن رها شدن از قید و بندهای آمریکا نیت صادقانه‌ای برای پایان دادن به جنگ سوریه داشته باشد.

وی افزود:اگر بدانیم که سازمان ملل که دی میستورا برای آن کار می‌کند همان سازمانی است که بدون اجازه گرفتن از آمریکا و متحدانش قدرت تصمیم‌گیری ندارد، آن زمان است که از محدود بودن نقش دی میستورا تعجب نمی‌کنیم و طی چهار سال و اندی که از بحران سوریه گذشته سازمان ملل هیچ تصمیم و حسن نیتی برای پایان دادن به بحران سوریه نداشته است.

صالح گفت: اگر سازمان ملل برای سوریه حسن نیت نشان داده بود ما شاهد صدور قطعنامه‌ای بودیم که کشورهای حامی تروریسم را به خاطر کمک به تروریست ها و باز گذاشتن مرزهایشان به روی آنها محکوم و با این جرایم آنها مقابله کرده بود در حالی که ما بالعکس شاهدیم که ترکیه و آمریکا شبه نظامیانی در سوریه را که معارضان میانه رو خوانده می‌شوند آموزش می‌دهند و آنها را با پول و سلاح حمایت می‌کنند تا با دگرگون کردن اوضاع سوریه موجبات طولانی‌تر شدن بحران سوریه را فراهم کنند.

فعال رسانه‌ای سوریه گفت:طرح تجزیه منطقه از ده‌ها سال پیش از سوی سایکس پیکو مطرح شده و نقشه‌های جغرافیایی دقیقی برای خاورمیانه جدید ترسیم شده است، کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه و برخی طرف‌های درگیر در سوریه همچون داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه به دنبال تجزیه سوریه هستند و به زعم دشمنان سوریه اکنون زمینه پیاده شدن این طرح فراهم شده و شبانه روز هم به تجزیه سوریه فکر می‌کنند و این طرح را دیر یا زود مطرح خواهند کرد.

فعال رسانه‌ای سوریه افزود: هدف از اجلاس کمپ دیوید با حضور رئیس جمهور آمریکا با شاهزاده‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس، هماهنگی واشنگتن و متحدانش در شورای همکاری بر سر مسائل مختلف منطقه و به خصوص درباره امضای توافقنامه هسته‌ای با ایران است و مطمئنا در پی امضای توافق هسته‌ای با ایران شکل و ماهیت مناقشه با ایران تغییر خواهد کرد.

صالح گفت: تا زمانی که کشورهای شرکت کننده در جنگ سوریه به دنبال ادامه جنگ و به فرسایش کشیدن این کشور در راستای منافع خود هستند ژنو 3 هم نمی‌تواند به ایجاد راه حل جدی برای بحران سوریه منجر شود.

عربستان در پرونده های سوریه و یمن به دنبال امتیاز گیری است

وی افزود: تحولات عرصه میدانی نبردها در این روزهای سوریه نشان می‌دهد که سعوی‌ها و ترک ها بیش‌تر و بیش‌تر در این کشور دخالت می‎‌کنند و همه قدرت خود را برای پیروزی گروه‌های تروریستی در سوریه به کار بسته اند و تا زمانی که پیروزی‌های سیاسی برای خود تصاحب نکنند یا ارتش سوریه اعتراف به شکست نکند به جنگ ادامه می‌دهند.

فعال رسانه‌ای سوریه گفت: عربستان به خاطر زیانی که از توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ با ایران دیده در مقابل دو پرونده سوریه و یمن به دنبال امتیازگیری از آمریکا است، عربستان به دنبال پیروزی ‌هایی هر چند خیالی همچون چیزی است که در پایان عملیات طوفان قاطعیت اعلام کرد و تأکید داشت که به اهدافش در جنگ یمن رسیده است.

صالح گفت: عربستان غرق در پرونده‌های منطقه‌ای است و خروج از این پرونده‌ها شکستی بزرگ برای این کشور رقم می‌زند که تاج و تخت آل سعود را ویران می‌کند بنابراین می‌خواهد در میدان نبرد واقعیتی جدید را ایجاد کند که سرنوشت امور را رقم زند.

فعال رسانه‌ای سوریه با اشاره به اینکه ترکیه به دنبال اعمال فشار بر آمریکا برای قبول ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه است، گفت:مقدمه‌چینی برای ورود نیروی نظامی به سوریه با ایجاد منطقه پرواز ممنوع و ایده ورود نیروهای عربی به عنوان نیروی مداخله‌گر در خاک سوریه به عنوان نیروهایی که با ارتش سوریه مقابله کنند هرگز قابل عملی شدن نیست چرا که ارتش عربی سوریه از همبستگی مستحکمی برخوردار است.

وی افزود:اگر گروه‌های تروریستی بتوانند به دستاوردهای بزرگی در خاک سوریه دست یابند به گونه‌ای که ارتش و نظام را ضعیف کنند مداخله نیروهای عربی در سوریه بعید نیست تا بدین شکل زمینه تغییر قدرت در سوریه را فراهم کنند و به دنبال آن سخن از تجزیه سوریه به میان آورند و هدف از حملات اخیر گروه‌های تروریستی به ادلب و جسر الشغور و سقوط این مناطق همین موضوع است.

وی افزود: ترکیه به دنبال تغییر موازنه قدرت در شمال سوریه است، اینها سناریوهایی است که ترکیه و عربستان برای مرحله پیشروی سوریه وضع کرده‌اند و در کمپ دیوید نیز همه این احتمال‌ها بررسی خواهد شد و در آنجا با وضع شکل جدید درگیری با ایران نقش‌های  کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس متناسب با مرحله کنونی سوریه تقسیم می‌شود.

صالح با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی در شمال سوریه در برهه پیش رو به حملات خود شدت بخشیده تا عرصه را بر ارتش تنگ کنند، گفت: تجربه سال‌های اخیر نشان داده که سوری‌ها قدرت مقابله با انواع فشارها را دارند، نمی‌توانیم انکار کنیم که نبرد دشوار است و دشمنان سوریه هرگز تسلیم نمی‌شوند یا شکست خود را به همین راحتی اعلام کنند اما در هر حال ملت سوریه راهی جز مقاومت و پیروزی در این نبرد سرنوشت‌ساز را ندارند کما اینکه نباید فراموش کنیم که سوریه متحدان خود را دارد که به آن در این نبرد کمک بسزایی خواهند کرد.

فعال رسانه‌ای سوریه تاکید کرد: سفر اخیر وزیر دفاع سوریه به ایران هم در راستای هماهنگی نظامی بین دو طرف برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه صورت گرفته چرا که جبهه مقاومت مثل همیشه از ائتلاف قدرتمندی برخوردار است که در برهه پیش رو نمود بیش تری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول