اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

معمار تحریم‌های ضد ایرانی:

اینکه ایران بعد از کاهش تحریم‌ها ماجراجویی را افزایش می‌دهد، استدلال نادرستی است

«ریچارد نفیو»، مذاکره‌کننده اسبق آمریکایی که معمار تحریم‌ها ضد ایران دانسته می‌شود در یادداشتی به بررسی استدلال‌هایی پرداخته که مدعی هستند کاهش تحریم‌ها به افزایش ماجراجویی‌های ایران در منطقه منجر می‌شود.

اینکه ایران بعد از کاهش تحریم‌ها ماجراجویی را افزایش می‌دهد، استدلال نادرستی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریچارد نفیو»، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا که از او به عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود روز چهارشنبه در یادداشتی در رویترز به نقد و بررسی ادعاهایی پرداخته که مدعی هستند آزادسازی منابع مالی پس از رفع تحریم‌ها علیه ایران به ماجراجویی این کشور در منطقه منجر می‌شود.

او می‌نویسد: «بسیاری اکنون این را فرض مسلم می‌گیرند که پس از توافق جامع هسته‌ای، ایران منابع مالی ناشی از رفع تحریم‌ها را خرج ماجراجویی منطقه‌ای خواهد کرد.»

نفیو می‌افزاید: «این روایت، قدرتمند؛، متقاعدکننده و هراسناک و البته نادرست است.»

مقام سابق آمریکایی با بیان اینکه ایران پس از توافق هسته‌ای احتمالی، بخشی از منابع مالی‌اش را به حمایت از گروه‌های مخالف آمریکا اختصاص خواهد داد تأکید می‌کند در این باره، یکی به دلیل بالا بودن رقم آزاد شده ناشی از تحریم‌ها یعنی 100 میلیارد دلار و دوم به دلیل برخی نگرانی‌های شبه عصبی از تبدیل شدن ایران به قورت برتر خاورمیانه مبالغه صورت گرفته است.

نفیو پس از بیان این مقدمه، این استدلال‌ها را رد کرده و در اظهاراتی ادعا محور تصریح می‌کند حمایت ایران از گروه‌های ضد آمریکایی چندان به منابع مالی مرتبط نیست چرا که ایران در دوران سخت تحریم‌های اقتصادی کماکان از سوریه یا گروه‌های مورد نظر حمایت کرده است.

به نوشته «نفیو» موضوع حمایت ایران از این گروه‌ها به این بستگی ندارد که تهران منابع مالی لازم را در اختیار دارند یا خیر بلکه به این بستگی دارد که آیا آنها از «اراده سیاسی، فرصت و انگیزه‌های سیاست خارجی» برخوردارند یا خیر. بنابراین، توافق هسته‌ای تغییری در این عوامل ایجاد نمی‌کند.

مذاکره‌کننده اسبق آمریکا در ادامه به استدلال‌هایی اشاره می‌کند که مدعی هستند هنگامی که ایران بدون منابع مالی از گروه‌های ضد آمریکایی حمایت می‌کند، با 100 میلیارد دلار، این اقدامات را تشدید خواهد کرد. «نفیو» می‌نویسد این استدلال هم این اصل را در نظر نمی‌گیرد که ایران برای این 100 میلیارد دلار استفاده‌ای بهتر از حمایت از جنگ‌های نیابتی ندارد.

او برای رد این استدلال هم به مشکلات اقتصادی دولت و نگرانی‌ها از احتمال ناآرامی‌های داخلی در صورت عدم حل آن مشکلات اشاره می‌کند. 

با این وجود، به نوشته این تحلیلگر، ایران بخشی از درآمدهای ناشی از رفع تحریم‌ها را صرف این اقدامات خواهد کرد: «هیچ‌کس دقیقاً نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه میزان از این مبالغ صرف این اهداف خواهد شد و برآوردهای فعلی از میزان هزینه ایران در سوریه بین 6 تا 15 میلیارد دلار در سال متغیر است.»

نفیو می‌افزاید: «با فرض صحیح بودن این ارقام، باید گفت که حتی اگر ایران این رقم را دو برابر کند میزان آن به 12 تا 30 میلیارد دلار خواهد رسید که باز هم بخش اندکی از هزینه‌های دفاعی آمریکا یا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند. اگر به این ارقام ایران نگاهی واقع‌بینانه داشته باشیم می‌بینیم که با آنها می‌توان مقابله کرد.»

او در ادامه چالش پیش‌روی دولت باراک اوباما، ریاست‌جمهوری آمریکا بعد از توافق هسته‌ای را ایجاد یک معماری امنیت منطقه‌ای برای مدیریت ناهنجاری‌های فعلی در منطقه و علاوه بر آْن تعمیق روابط فعلی موجود آمریکا با متحدانش می‌داند و اشاره می‌کند که نسشست آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ماه گذشته اولین گام برای ایجاد چنین معماری‌ای بوده است.

دیپلمات اسبق آمریکا اضافه می‌کند که تحریم‌ها هم البته در این میان نقشی به عهده دارند که سیاست آمریکا حفظ تحریم‌های وضع شده به بهانه‌های تروریسم علیه ایران است.

نفیو در پایان تأکید می‌کند رفع تحریم‌ها علیه ایران حاوی برخی تلویحات است اما تا زمانی که واشنگتن بر راه حل‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای تمرکز داشته باشد آنها قابل مدیریت کردن هستند.


انتهای پیام/ ا.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول