اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جان کری: برای حل PMD اصراری بر توضیح فعالیت‌های گذشته از سوی ایران نیست

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا به صورت ویدئو کنفرانس حاضر شد و به سوالات پاسخ داد.

جان کری: برای حل PMD اصراری بر توضیح فعالیت‌های گذشته از سوی ایران نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا به صورت کنفرانس ویدئویی در کنفرانس خبری روزانه آمریکا حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری بار دیگر اعلام کرد که برای حضور در این مذاکرات به وین سفر خواهد کرد. او گفت امیدوار است که این سفر برای پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای و حصول توافق باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با اشاره به برخی گزارش‌های منتشر شده در روزهای گذشته که از نوساناتی در مواقع آمریکا خبر می‌داد گفت که «موضع ما ذره‌ای در مذاکرات تغییر نکرده است.»

کری در پاسخ به اظهارنظر یک خبرنگار که گفت چگونه در بافت پر از نوسان و بده و بستان مذاکرات ایشان معتقد به عدم تغییر موضع دولت هستند گفت که چارچوب تفاهم حاصل شده در لوزان و «برنامه مشترک اقدام»، راه حل‌های کلی و مواردی که قرار است حاصل شوند را مشخص کرده‌اند.

او به عنوان نمونه به موضوع ابعاد نظامی احتمالی اشاره کرد و گفت که برنامه مشترک اقدام، تصریح کرده که این موضوع باید حل و فصل شود. کری به عنوان نمونه‌ای دیگر گفت که «دسترسی بسیار بسیار حیاتی است.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به سوال خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز که پرسید آیا رفع تحریم‌های ایران به حل مسئله ابعاد نظامی احتمالی (PMD) وابسته است و یا اینکه این موضوع، هنوز قابل مذاکره است هم پاسخ داد.

«ابعاد نظامی احتمالی» به ادعاهای مربوط به تحقیقات در زمینه چاشنی‌های انفجاری گفته می‌شود که بر پایه اسنادی غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده‌اند. مطابق این ادعاها، ایران پیش از سال 2003 دست به انجام این تحقیقات برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی زده است. جمهوری اسلامی ایران همواره قویاً این ادعاها را رد کرده است.

«جان کری» گفت مسئله ابعاد نظامی احتمالی در مباحثات مربوط به این موضوع مورد تحریف قرار گرفته است و افزود: «ما در حل این مسئله نمی‌خواهیم ایران درباره آنچه در یک نقطه زمانی انجام داده توضیح بدهد، می‌دانیم که آنها این اقدام را انجام داده‌اند. شک نداریم. ما اطلاعات قطعی درباره فعالیت‌های نظامی که آنها انجام می‌دادند داریم. چیزی که ما درباره آن نگرانی داریم زمان‌های بعدی است و اینکه بتوانیم مشخص کنیم که آن فعالیت‌ها در زمان‌های بعدی متوقف شده‌‌اند و ما بتوانیم آن را به طریقی مشروع توضیح بدهیم.» 

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا ادامه داد مهم، رسیدن به راه حل‌هایی با ایران است که به این کشور اجازه ندهد در آینده این اقدامات را انجام بدهد.

انتهای پیام/ ا.

عـــــــــــــــــــضویـــــــت در خـــــــــبــــــــــرنــــــــامـــــــه ایــــــران در جـــهــــــان

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول