اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ریچارد هاس: مذاکرات هسته‌ای ایران بر مناظره‌های انتخاباتی آمریکا غالب می‌شود

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی درباره انتخابات ریاست جمهوری این کشور نوشت که «قطعا ایران و مذاکرات هسته‌ای یکی از دو موضوعی است که بر مناظره‌های انتخاباتی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه غالب می‌شود».

ریچارد هاس: مذاکرات هسته‌ای ایران بر مناظره‌های انتخاباتی آمریکا غالب می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ریچارد هاس در یادداشتی تاکید کرد که قطعا مذاکرات هسته‌ای ایران از یکی از دو موضوع است که بر مناظره‌های انتخاباتی آمریکا غالب می‌شود.

رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا« در مطلبی تحت عنوان «سیاست خارجی و مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» به غالب شدن بحث مذاکرات هسته‌ای ایران در مناظره‌های انتخاباتی 2016 تاکید کرد.

ریچارد هاس در یادداشتی برای «پراجکت سیندیکیت» نوشت: «غیرممکن است بدانیم رای‌دهندگان آمریکایی چه کسی را به عنوان رئیس‌جمهور بعدی‌شان انتخاب خواهند کرد اما قطعا این انتخاب عواقب اساسی چه بد و چه خوب برای کل جهان خواهد داشت».
وی با ادعای نفوذ و تاثیر جهانی آمریکا تاکید کرد: رئیس‌جمهور آینده وارث یک جهان تا حد قابل ملاحظه در آشوب خواهد شد و آنچه او انتخاب کند و چگونگی انتخابش،‌تاثیر زیادی بر مردمان سایر نقاط جهان خواهد داشت. البته سخت است بدانیم که سیاست خارجی روی تعیین رئیس‌جمهور آینده آمریکا چه نقشی ایفا خواهد کرد».

دیپلمات ارشد سابق آمریکایی ادامه داد: «دو موضوع مرتبط به هم اما متمایز در مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات و جمهوریخواه طی یک سال آینده ایفای نقش خواهند کرد. هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق نامزد پیشتاز دموکراتها است و سیاست خارجی احتمالا نقش کمی احتمالا نقش کمی در این تصمیم ایفا خواهد کرد چرا که اغلب نگرانیهای رای‌دهندگان مشارکت‌کننده در حوزه‌های دموکرات، ماهیت داخلی و اقتصادی دارد».

هاس نوشت: «در سوی جمهوریخواه به نظر می‌آید که سیاست خارجی نقش بزرگتری برای انتخاب نامزد نهایی این حزب ایفا خواهد کرد. وضعیت اقتصادی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در حال بهبود است و به همین دلیل اقتصاد جذابیت کمتری برای هدف قرار دادن سیاسی از سوی نامزدهای جمهوریخواه دارد اما آشوب کنونی در جهان به جمهوریخواهان زمینه بیشتری برای حمله به اوباما و دموکراتها داده است».

از نظر رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی دو موضوع «تجارت» و «مذاکرات هسته‌ای ایران» مسائل مهمی است که «بر گفتگوها و مناظره‌های انتخاباتی از سوی هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه  مسلط خواهد شد».

هاس نوشت: «موضوع تجارت که هم داخلی و هم بین‌المللی است. اوباما در جستجوی افزایش اختیار رئیس‌جمهور در مسائل تجاری است تا حمایت کنگره از طرح مشارکت ترنس پاسیفیک(توافق تجارت آزاد بین آمریکا و کشورهای آسیای شرقی) را بدست آورد؛ طرحی که موانع تبادلات تجاری بین آمریکا و 11 کشور اقیانوس آرام را کاهش خواهد داد . بسیاری از نامزدهای جمهوریخواه البته نه همه آنها از این طرح حمایت می‌کنند اما دموکراتها  با این طرح خصومت بیشتری دارند موضوعی که حمایت هر یک از نامزدهای دموکرات از آن را با مشکل مواجه می‌کند».

او موضوع مهم دوم سیاست خارجی را مذاکرات هسته‌ای ایران خواند و نوشت: «موضوع دومی که قطعا بر مناظره‌ها و بحثهای هر دو حزب غالب می‌شود، ایران و مذاکرات بین‌المللی برای محدود کردن برنامه هسته‌‎ای آن است».

رئیس اندیشکده مطرح آمریکایی افزود: «می‌توان انتظار داشت که بسیاری از نامزدهای جمهوریخواه منتقد هر گونه توافق پیشنهادشده باشند. درباره اینکه چه تحریمهایی و چه زمانی برداشته شوند، مفاد و شرایط بازرسیها و همچنین اینکه پس از اینکه محدودیتهای اعمالی روی برنامه هسته‌ای ایران منقضی شود، چه اتفاقی خواهد افتاد، سولاتی مطرح خواهد شد. نامزدهای دموکرات حمایت بیشتری از آنچه در حال مذاکره است، می‌کنند اما قطعا تفاوتهایی بین نامزدهای هر دو طرف وجود دارد».  

او موضوع تغییرات آب و هوا و تحولات کنونی خاورمیانه را موضوعات سوم و چهارم مهم خارجی مورد بحث در رقابتهای انتخاباتی آمریکا ارزیابی کرد و درباره خاورمیانه اینطور نوشت: «میل و اشتهای کمی از سوی دو حزب برای مداخله نظامی گسترده در عراق و سوریه برای مقابله با داعش وجود دارد اما بحث پرچالشی درباره اینکه چه باید کرد و چه نباید کرد، مطرح خواهد شد».

هاس اقدامات چین در آسیا و روسیه در اوکراین را از دیگر مسائل مطرح در بحثهای انتخاباتی آمریکا خوانده و البته می‌نویسد: «ادبیات جمهوریخواهان درباره این موضوعات با شدت و قدرت بیشتری مطرح خواهد شد».

کارشناس ارشد آمریکایی در امور سیاست خارجی تصریح کرد: «سنت واقعگرایانه در روابط بین‌الملل بر اثرگذاری روی سیاستهای خارجی دیگر کشورها تمرکز دارد و تاکید کمتری بر مسائل داخلی آنها می‌کند اما سنت آرمانگرایی مسائل داخلی دیگر کشورها را مهمترین موضوعات قلمداد می‌کند. از این نقطه نظر کشورهای دموکراتیک که با شهروندانشان با احترام برخورد می‌کنند به احتمال بسیار با شهروندان دیگر کشورها هم با احترام برخورد می‌‌کنند».

او با انتقاد از سنت آرمانگرایی می‌نویسد: «مشکل اینجا است که تاثیرگذاری روی مسیر و حرکت دیگر جوامع قاعدتا یک راه سخت و بلندمدت است. علاوه بر این چالشهای جهانی مهمی وجود دارند که گهگاه باید با کمک رژیمهای ناخوشایند آنها را رفع کرد».

از نظر رئیس شورای روابط خارجی آمریکا «رویکرد» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای اعمال سیاست خارجی را از «نگرانیهای مورد سوال» درباره انتخابات 2016 است. او نوشت: «ترجیح آنها برای ترکیب یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی و ابزارها آن از دیپلماسی و تحریمها گرفته تا عملیاتهای اطلاعاتی و توسل به قوه قهریه نظامی چه خواهد بود؟».

ریچارد هاس در پایان هم نوشت: « پاسخها به این سوالات در حین مبارزات انتخاباتی روشن‌تر می‌شود و در این مسیر آمریکاییها درباره اینکه به چه کسی رای بدهند، به تصویر و درک بهتری دست خواهند یافت».

انتهای پیام/

عضویت در خبرنامه ایران در جهان

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول