اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نیویورک‌تایمز: تحریم‌های ایران احتمالاً پیش از حل ابعاد احتمالی برداشته می‌شود

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گزارش کرد که احتمالاً تحریم‌های ایران پیش از حل ابعاد احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (PMD) لغو خواهد شد.

نیویورک‌تایمز: تحریم‌های ایران احتمالاً پیش از حل ابعاد احتمالی برداشته می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی با اشاره به تازه‌ترین حرف‌های «جان کری» وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نوشت که تحریم‌های ایران احتمالاً پیش از حل ابعاد احتمالی نظامی (PMD) برنامه هسته‌ای ایران، لغو می‌شود.

طبق این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای اولین بار در روز سه شنبه (دیروز) سیگنال‌هایی داد درباره این مسئله که آمریکا آمادگی دارد تا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بدون نیاز به حل کامل ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران لغو کند.

وزیر خارجه آمریکا در اولین کنفرانس خبری خود از زمان شکستگی پایش در ماه گذشته میلادی در یک حادثه دوچرخه سواری، تصریح کرد که احتمالاً تحریم‌های عمده خیلی قبلتر از آن لغو می‌شود که بازرسان بین‌المللی، پاسخ‌های قطعی درباره سوالاتی در زمینه مسئله ابعاد نظامی احتمالی ایران دریافت کنند.

«جان کری» گفت مسئله ابعاد نظامی احتمالی در مباحثات مربوط به این موضوع مورد تحریف قرار گرفته است و افزود: «ما در حل این مسئله نمی‌خواهیم ایران درباره آنچه در یک نقطه زمانی انجام داده توضیح بدهد، می‌دانیم که آنها این اقدام را انجام داده‌اند. شک نداریم. ما اطلاعات قطعی درباره فعالیت‌های نظامی که آنها انجام می‌دادند داریم. چیزی که ما درباره آن نگرانی داریم زمان‌های بعدی است و اینکه بتوانیم مشخص کنیم که آن فعالیت‌ها در زمان‌های بعدی متوقف شده‌‌اند و ما بتوانیم آن را به طریقی مشروع توضیح بدهیم.» 

اظهارات کری در حالی مطرح شده است که «رابرت آینهورن» که تا سال ۲۰۰۳ بخشی از هیأت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران بود، اخیراً برای اندیشکده بروکینگز نوشت که مسئله ابعاد احتمالی «شاید دشوارترین موضوع حل نشده در مسیر رسیدن به توافق با ایران باشد.»

اظهارات کری درباره این مسئله انتقاد برخی از کارشناسان آمریکایی را برانگیخته است به طوریکه «دیوید آلبرایت» رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا می‌گوید: این اظهارات شبیه به ضعیف شدن مواضع قبلی آمریکا یا دستکم اساس اولیه را برای تضعیف موضع آمریکا در آینده بنا نهاده است. اگر دولت آمریکا اطلاعات بیشتری درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران بداند، باید آشکارا تاریخچه مفصلی از برنامه هسته‌ای ایران از جمله اسامی، تاریخ‌ها و فعالیت‌ها و مکان‌ها منتشر کند.

آینهورن می‌گوید که اظهارات کری تأکید مستقیمی از فرضیات بیان نشده موضع مذاکره‌ای دولت اوباما است: دولت آمریکا مدتها است بر این باور است که مهم‌ترین چیز اطمینان حاصل کردن از این است که ایران در حال حاضر فعالیت‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای را مرتکب نمی‌شود و در آینده نیز این فعالیت‌ها را دنبال نمی‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول