اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مواضع متناقض واشنگتن درباره ابعاد احتمالی

واشنگتن: توافق هسته‌ای منوط به موافقت با بازرسی‌های آژانس است/در مذاکرات امتیازی نداده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که برداشته شدن تحریم‌ها ایران به موافقت این کشور با بازرسی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور مشروط خواهد بود.

واشنگتن: توافق هسته‌ای منوط به موافقت با بازرسی‌های آژانس است/در مذاکرات امتیازی نداده‌ایم

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان کربی» سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا، امروز در میان خبرنگاران، موافقت ایران با بازرسی‌های نظامی را پیش‌شرط هرگونه توافقی دانست.

بر اساس این گزارش، کربی برداشته شدن تحریم‌های ایران را منوط به ارائه دسترسی‌های مورد درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نهاد دانست و گفت: «ما پیش از این هم تأکید کرده‌ایم و باز هم تأکید می‌کنیم که ایران باید اجازه بازرسی از جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود را به آژانس بین‌المللی بدهد.»

برداشته شدن تحریم‌ها یعنی رفع موقت آنها و با رفع تحریم متفاوت است؛ مقامات ایران رفع دائمی تحریم‌ها را خواستاراند.

سخنگو افزود: «هیچ تغییری در موضع ما در مذاکرات ایجاد نشده و مسئله ابعاد نظامی احتمالی (برنامه هسته‌ای) ایران باید حل شود.»

کربی در حالی امشب بر لزوم حل مسئله ابعاد احتمالی اصرار ورزید که شب گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا اظهاراتی متفاوت مطرح کرده و گفته بود واشنگتن نمی‌خواهد بر گذشته تمرکز کند.
وی که از طریق ویدئو کنفرانس با خبرنگاران حاضر در نشست خبری وزارت خارجه صحبت می‌کرد، گفت: «ابعاد نظامی احتمالی، در بحث‌های مربوط به این قضیه قدری تحریف می‌شود، به این خاطر که ما اصراری روی این نداریم که ایران درباره آنچه در یک مقطع زمانی، یا هر زمان دیگر انجام داده توضیح دهد.»
این اظهارات با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد و بسیاری از تحلیلگران عنوان کردند که واشنگتن در قبال دریافت مجوز بازرسی‌های گسترده، در حال دادن امتیاز بر سر مسئله ابعاد احتمالی است.
همین امر موجب شد تا کربی در نشست خبری امشب با اصرار خبرنگاران در مورد موضع آمریکا در قبال ابعاد احتمالی مواجه شود.
ابعاد احتمالی نظامی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های ادعایی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس اسنادی که ایران بارها اعلام کرده ساختگی هستند، مدعی صورت گرفتن آن‌ها در ایران است.
در ماه‌های گذشته افشای عملیات سری واشنگتن برای وارد کردن اسناد ساختگی به پرونده ایران و پس از آن افشای اسناد محرمانه از اطلاع موساد از نبود برنامه نظامی هسته‌ای در ایران، اعتبار این اسناد را بیش از پیش زیر سوال برده است.

جان کربی در ادامه به دیگر برداشت‌های رسانه‌ای از کنفرانس ویدئویی دیشب «جان کری» پرداخت و گفت: «به صراحت می‌گویم، در مذاکرات امتیازی نداده‌ایم.»

سخنگو در خصوص اخبار و شایعات درخصوص احتمال تمدید مجدد مذاکرات گفت: «تمرکز ما بر روی (ضرب‌الاجل) 30 ژوئن است.»

دیپلمات‌های ایران و 1+5 روز 30 ژوئن یا همان 10 تیر را به عنوان مهلت تکمیل روند مذاکرات تعیین کرده‌اند؛ مقامات ایران البته بارها گفته‌اند که این ضرب‌الاجل خودانگاشته دیپلمات‌ها، به هبچ عنوان سدی در راه تنظیم متنی مناسب برای توافق احتمالی نیست و مذاکرات تا هر زمان که لازم باشد، ادامه می‌یابد.»

انتهای پیام/ع.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول