اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کورکر: برای رسیدن به توافق بهتر با ایران، باید ضرب الاجل ۳۰ ژوئن را فراموش کرد

رئیس کمیته روابط خارجی سنا که طرح نظارت کنگره بر هرگونه توافق نهایی هسته‌ای ایران و 1+5 را مطرح کرد در اظهاراتی گفت که از کری خواسته به منظور رسیدن به یک توافق بهتر با ایران، ضرب‌الاجل 30 ژوئن را فراموش کند.

کورکر: برای رسیدن به توافق بهتر با ایران، باید ضرب الاجل ۳۰ ژوئن را فراموش کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا را ترغیب کرده است تا به منظور یک رسیدن به یک توافق محکم با ایران، توجه زیادی به نزدیک شدن مهلت 30 ژوئن برای رسیدن به توافق جامع نهایی ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نکند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش کرد، کورکر اعلام کرد که بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت محلی با کری تماس تلفنی داشته است و درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 با وی گفت‌وگو کرده است.

این سناتور آمریکایی تأکید کرد، فکر می‌کند که دولت کنونی آمریکا مواضع خود را در قبال ایران نرم‌تر کرده تا بتواند در مهلت تعیین شده 30 ژوئن با ایران به توافق جامع هسته‌ای برسد.

تماس تلفنی کورکر با کری یک روز بعد از آن صورت گرفت که وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که واشنگتن در مورد ایران وسواس به خرج نمی‌دهد تا تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته را مورد بررسی قرار دهد.

باب کورکر ادامه داد: مهلت 30 ژوئن یک ضرب‌الاجل ساختگی است. اگر این مهلت به منظور رسیدن به یک توافق مناسب و درست بیشتر طول بکشد، پس لطفاً ضوابط را نادیده نگیرید و میانبر نزنید. من تکاپو و جنب و جوش گروه را می‌دانم، می‌دانم که وقتی به پایان زمان رسیدن به توافق نزدیک می‌شوید، مشاوران شما برای رسیدن به آنچه که یک میراث بزرگ خواهد بود، بیشتر فشار می‌آورند. من درک می‌کنم که این مسئله چه طور می‌تواند بر امور تأثیر بگذارد اما خواهش می‌کنم، لطفاً بس کنید.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش کرد، با اینحال، عبور از ضرب‌الاجل تعیین شده، می‌تواند مشکلاتی را برای دولت آمریکا به همراه داشته باشد. اگر نمایندگان کنگره از توافق ایران و 1+5 ناراضی باشند، 30 روز مهلت دارندد که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را مورد بازبینی قرار دهد و درباره آن رأی‌گیری کند. اگر کنگره توافق را بعد از 10 ژوئیه دریافت کند، زمان بازبینی به 60 روز افزایش می‌یابد.

این گزارش می‌افزاید، اما ظاهراً اظهارات کورکر نمایانگر نگرانی‌های روبه رشد کنگره در خصوص مذاکره با ایران می‌باشد. ایران و 1+5 در حال مذاکره برای رسیدن به تواف جامع نهایی تا پایان مهلت 30 ژوئن می‌باشند و کری نیز نقش مهمی در این مذاکرات ایفا می‌کند و قرار است در روزهای آینده به اروپا سفر کند تا به مذاکرات بپیوندد.

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود به خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز که پرسید آیا رفع تحریم‌های ایران به حل مسئله ابعاد نظامی احتمالی (PMD) وابسته است و یا اینکه این موضوع، هنوز قابل مذاکره است، گفت: «ابعاد نظامی احتمالی» به ادعاهای مربوط به تحقیقات در زمینه چاشنی‌های انفجاری گفته می‌شود که بر پایه اسنادی غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده‌اند. مطابق این ادعاها، ایران پیش از سال 2003 دست به انجام این تحقیقات برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی زده است. جمهوری اسلامی ایران همواره قویاً این ادعاها را رد کرده است.

«جان کری» گفت مسئله ابعاد نظامی احتمالی در مباحثات مربوط به این موضوع مورد تحریف قرار گرفته است و افزود: «ما در حل این مسئله نمی‌خواهیم ایران درباره آنچه در یک نقطه زمانی انجام داده توضیح بدهد، می‌دانیم که آنها این اقدام را انجام داده‌اند. شک نداریم. ما اطلاعات قطعی درباره فعالیت‌های نظامی که آنها انجام می‌دادند داریم. چیزی که ما درباره آن نگرانی داریم زمان‌های بعدی است و اینکه بتوانیم مشخص کنیم که آن فعالیت‌ها در زمان‌های بعدی متوقف شده‌‌اند و ما بتوانیم آن را به طریقی مشروع توضیح بدهیم.» 

واشنگتن‌پست با اشاره به اظهارات کری نوشت که این اظهارات ظاهراً نشان می‌دهد که آمریکا احتمالاً با کاهش تحریم‌ها قبل از آن موافقت می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمامی مسائل مربوط به ابعاد احتمالی نظامی (PMD) را حل کند.

با اینحال، «جان کربی» سخنگوی کری گفت که اظهارات کری سوء تعبیر شده است و آمریکا موافقت نمی‌کند تا هرگونه تحریمی را قبل از دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی آنچه که به دنبال آن است، لغو کند.

وی تصریح کرد: لغو تحریم‌ها تنها زمانی رخ می‌دهد که ایران گام‌های توافق شده را انجام دهد که این گام‌ها شامل برطرف کردن نگرانی‌های آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی می‌شود.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا تصریح کرد که اظهاراتی مشابه آنچه که کری مطرح کرده است را در یکسری از جلسات با مقامات دولت آمریکا در ماه گذشته میلادی، شنیده است.

کورکر درباره این جلساتی که با مقامات دولت آمریکا داشته ادامه داد: «آنها بر روی این جمله وسواس و تأکید دارد که "ما نمی‌خواهیم با وادار کردن ایران به اینکه وضوح و شفافیت داشته باشد، غرور ملی این کشور را خدشه دار کنیم". دارید شوخی می‌کنید؟! »

با اینحال کورکر شفاف سازی درباره ابعاد احتمالی نظامی را لازمه رسیدن به توافق نهایی دانست و گفت: تمامی کارشناسان تأکید دارند که قبل از رسیدن به نتیجه، مسئله شفاف‌سازی در این خصوص (PMD) مهم است.

انتهای پیام/

عضویت در خبرنامه ایران در جهان

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول