اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

طی یادداشتی در واشنگتن‌تایمز،

رئیس سابق سیا: اظهارات کری، مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ را تضعیف می‌کند

رئیس سابق «سیا» و آژانس امنیت ملی آمریکا تأکید کرد که اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره عدم ارتباط بین شفافیت در زمینه ابعاد احتمالی و لغو تحریم‌های ایران، موجب تضعیف مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ می‌شود.

رئیس سابق سیا: اظهارات کری، مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ را تضعیف می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایکل هایدن» مدیر سابق «سیا» و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) تصریح کرد که اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ابعاد احتمالی، مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 را تضعیف می‌کند.

مایکل هایدن طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» ضمن انتقاد از اظهارات کری که نباید بیش از اندازه بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته تمرکز شود و بیشتر باید بر فعالیت‌های کنونی هسته‌ای ایران کار شود، نوشت: همین چند وقت پیش من در خصوص سقوط الرمادی با سی ان ان مصاحبه کردم. این یک گفت‌وگوی مأیوس کننده بود.

وی ادامه داد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بعد از اشغال الرمادی توسط تکفیری‌های داعش، گفته بود: من به طور قطع اطمینان دارم که ظرف چند روز اینده سقوط الرمادی، معکوس می‌شود.

رئیس سابق سیا ادامه داد: به شبکه سی ان ان درباره آن اظهارنظرات کری گفتم که این اظهارات هیچ ربطی به واقعیتی که می‌دانم ندارد. من باید اضافه کنم که کری تلاش می‌کند که بهترین وجه یک موقعیت بد را نشان دهد اما برای انجام چنین کاری اجازه می‌دهد که نیازهای سیاسی و سیاستی زمان حال، حقایق را نادیده بگیرد.

هایدن سپس با اشاره به این موارد به مهلت ۳۰ ژوئن مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ اشاره کرد و بعد از توافق موقت هسته‌ای در نوامبر ۲۰۱۳، کری گفت: ما حق غنی‌سازی (ایران) را به رسمیت نمی شناسیم

وی ادامه داد، با اینحال کری در مصاحبه آوریل سال جاری میلادی با «پی بی اس» درباره مذاکرات گفت: بحث جلوگیری از تسلیحاتی شدن ایران است. تضمینی است که ایران برای ۱۵ تا ۲۰ سال آینده احتمالاً نمی‌تواند برنامه هسته‌ای خود را ارتقا دهد.

رئیس سابق سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا تأکید کرد: کری همچنین مدعی شد که "ما حتی وقتی که ایران عضو قانونی‌تر جامعه عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای شود نیز مسوولیت داریم" و تضمین داد که ایران در زمینه PMD شفاف خواهد بود و گفت: "آنها (ایران) باید شفاف باشند. اگر قرار باشد توافقی حاصل شود، چنین شفافیتی باید وجود داشته باشد.».

روز سه‌شنبه جان کری درباره شفافیت در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران (PMD) گفت که ضرورتی دارد که بیش از اندازه بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته تمرکز کنیم و مهم فعالیت‌های هسته ای ایران در حال حاضر است.

هایدن در اینباره گفت که اظهارات کری به گونه‌ای است که پیشینه ابعاد احتمالی نظامی را می‌داند یا اینکه توانایی بازرسی‌های هر زمان و هرکجا را دارد. اگر چنین چیزی درست باشد ما می‌توانیم در اینباره بحث کنیم اما وقتی ما صحت این مطالب را نمی‌دانیم نباید اظهار نظر کنیم.

انتهای پیام/

عضویت در خبرنامه ایران در جهان

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول