اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

یک شاعر جوان در گفت‌وگو با فارس:

انجمن‌های ادبی در کنار مطالعه مفید خواهند بود/ نگاه فاضل به مسائل متفاوت است

حسین دهلوی شاعر جوان مجموعه «مجنون در تهران» گفت: به نظرم انجمن‌های ادبی در کنار مطالعه مفید اثر خواهند داشت.

انجمن‌های ادبی در کنار مطالعه مفید خواهند بود/ نگاه فاضل به مسائل متفاوت است

حسین دهلوی شاعر مجموعه «مجنون در تهران» که انتشارات سپیده باوران آن را منتشر کرده در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، به نحوه ورودش به دنیای شاعری اشاره کرد و گفت: در سال اول دبیرستان آقای زنگنه‌ دبیر ادبیات ما بود که هم شاعر بود و هم اهل شعر. جلسه کلاس او با سایر کلاس‌ها متفاوت بود، در یک جلسه سروده‌ای آورد از فریدون مشیری و گفت هرکس بتواند مانند من بخواند نمره مثبت خواهد گرفت و هرکس نیز بتواند مانند آن شعر بگوید تشویق خواهد شد. به همین نحو پیوسته تشویق کرد و زمینه‌ساز شد تا سراغ مطالعه کتاب شاعران بروم.

وی افزود: با آزمون و خطا جلو رفتم و در این بین کارهای خودم را به وی نشان می‌دادم تا اصلاح کند و به همین نحو جلو آمدم، تا سال سوم دبیرستان بالا آمدم تا اینکه آنجا نیز معلم دیگری داشتم که خودش شاعر بود.

دهلوی با اشاره به نام معلم سال سوم دبیرستان خود گفت: سید محمود علوی‌نیا نام این معلم بود که بسیار وقت می‌گذاشت و عروض و قافیه را به من می‌آموخت و من را تشویق می‌کرد.

او اضافه کرد: اشعار مجموعه «مجنون در تهران» مربوط به سال‌های 92 و 93 است.

*انجمن‌های ادبی در کنار مطالعه مفید خواهند بود

شاعر مجموعه «مجنون در تهران» در ادامه گفت: کمابیش به انجمن‌های ادبی رفت و آمد داشتم و سعی می‌کردم از شعرای صاحب‌نام استفاده کنم اما بیشتر سعی می‌کردم که در یک مسیر مشخص مطالعه داشته باشم. به نظرم انجمن‌های ادبی در کنار مطالعه مفید اثر خواهند داشت.

وی ازود: آثار حسین منزوی، فاضل نظری، محمدعلی بهمنی و شاعران صاحب‌نام دیگر را بسیار مطالعه کردم و اگر بگویم خیلی زیاد شعر می‌خواندم و می‌خوانم اغراق نکرده‌ام.

*به سبک هندی علاقه‌ دارم

دهلوی به سبک اشعارش نیز اشاره کرد و گفت: به خاطر علاقه‌ای که به سبک هندی داشتم آن هم به خاطر اینکه این سبک یک سبک خردگرایِ مضمون‌گرا است و دم‌دستی از کنار مضامین عبور نمی‌کند موجب شد که اشعارم را در این سبک بسرایم.

او اضافه کرد: مضمون سازی یکی از قوت‌های شاعر است و تفاوت شاعر خوب با شاعر متوسط در همین قدرت مضمون‌سازی نهفته است. شگردهایی که شعرای سبک هندی چون صائب تبریزی، حزین لاهیجی و کلیم کاشانی در مضمون‌سازی دارند دلیلی برای انتخاب این سبک بود.

این شاعر در ادامه به نحوه انتشار اشعارش اشاره کرد و گفت: دو سال پیش در مدرسه‌ای معلم بودم و دانش‌آموزان را برای بازدید از نمایشگاه کتاب به آنجا بردم و با توجه به اینکه به خاطر اشعار عرفان‌پور، صفربیگی و دیگران به انتشارات «سپیده باوران» می‌رفتم از این طریق با این ناشر آشنا شدم.

وی افزود: در غرفه این ناشر، مدیر انتشارات به من گفت از شاعران جوان حمایت می‌کنیم، آن وقت من چند شعرم را نشان دادم که او پسندید و گفت کارهایم را ارسال کنم اگر محمدکاظم کاظمی خواند و تایید کرد آنها را با هزینه خودشان چاپ خواهند کرد و این سرگذشت چاپ کارهای من است.

*نگاه فاضل به مسائل متفاوت است

دهلوی در ادامه به جایگاه شعر فاضل نظری در سروده‌هایش اشاره کرد و گفت: آن سال‌هایی که من پیش علوی‌نیا می‌رفتم از فاضل نظری دو کتاب چاپ شده بود و او به من توصیه کرد که کتاب‌های او را تهیه کنم. در کنار این یک کار هم از استاد بهمنی به من معرفی کرد. بعد از مطالعه اشعار فاضل که هنوز آن زمان با سبک هندی آشنا نشده بودم متوجه شدم که یک نگاه دیگری به مسائل دارد و متفاوت است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول