اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

جنتی در افتتاحیه نمایشگاه قرآن مطرح کرد

ضرورت تقویت محافل مردمی قرآن/ رتبه‌بندی فعالان قرآنی گامی برای نظام‌مند کردن فعالیت‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید محافل قرآنی مردمی را تقویت کنیم گفت: با آموزش قرآن کریم و رتبه‌بندی فعالان قرآنی می‌توانیم فعالیت‌های قرآنی را نظام‌مند کرده و در راستای انس با قرآن گام برداریم.

ضرورت تقویت محافل مردمی قرآن/ رتبه‌بندی فعالان قرآنی گامی برای نظام‌مند کردن فعالیت‌ها

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه نمایشگاه قرآن فرصتی برای تدبر در کلام الهی است، اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که حاوی مجموعه فعالیت‌های قرآنی، انتشار کتاب با مضامین قرآنی و ارائه نرم‌افزارهای مرتبط با کلام وحی است فرصت مغتنمی برای تدبر و تعقل در قرآن کریم است.

وی قرآن را نوری برای خروج از تاریکی‌ها عنوان کرد و افزود: قرآن کریم کتابی است که انسان را به سمت نور و پاکی‌ها هدایت می‌کند؛ امام علی (ع) نیز فرموده‌اند وقتی فتنه‌ها به شما روی آورد و شناخت حق و باطل برای‌تان دشوار شد به قرآن پناه ببرید. براساس این حدیث برای رهایی از تاریکی‌ها قرآن بهترین وسیله است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن یکی از مواردی است که در روز قیامت می‌تواند شفاعت‌کننده انسان باشد، خاطرنشان کرد: کسانی که با قرآن انس دائمی دارند و عامل به احکام و معارف نورانی قرآن باشند قرآن در روز قیامت آنها را شفاعت می‌کند.

وی با بیان اینکه قرآن شفای بیماری‌های روحی، روانی و جسمی است، گفت: در جای که انسان دچار پریشانی می‌شود فشارهای روانی بر روح او تأثیر می‌گذارد در این موقعیت قرآن و ذکر خدا می‌تواند آرامبخش روح او باشد و انسان را از پریشانی‌ها نجات دهد.

جنتی به اهمیت قرآن برای شفای بیماری‌های جسمی اشاره کرد و افزود:‌ در گزارشی مطالعه می‌کردم که اصوات قاریان در آرام‌بخشی افراد بسیار مؤثر است. در این گزارش صدای استاد عبدالباسط تأثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر قاریان برای شفای جسمی بیماران داشت. به همین جهت می‌توان اهمیت و تأثیرگذاری صوت تلاوت قرآن در شفای بیماران را متذکر شد.

وی با بیان اینکه برگزاری محافل و نمایشگاه‌های قرآن باید افراد را به سمت انس با کلام وحی هدایت کند، ادامه داد: امیدواریم چنین برنامه‌هایی در ترویج و توسعه فرهنگ قرآن و در نتیجه عمل به کلام الهی مؤثر باشد و بتواند ما را با معارف نورانی آیات الهی آشنا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما تمامی تلاش خود را برای استفاده صحیح از بودجه‌های قرآنی خواهیم کرد، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا بودجه‌ای که از طرف شورای انقلاب فرهنگی به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته است در جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی مورد استفاده قرار گیرد.

جنتی با بیان اینکه ما باید محافل قرآنی مردمی را تقویت کنیم، افزود: محافل قرآنی که توسط مردم اداره می‌شوند مشعل فروزان فعالیت‌های قرآنی را روشن نگه داشته‌‌اند به همین جهت ما وظیفه داریم برای حل مشکلات این محافل و تشکل‌های قرآنی اقدامی مؤثر انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در حال ساماندهی هستند، افزود: خوشبختانه هر محفلی که با مضامین قرآنی برگزار می‌شود در حال ساماندهی و چارچوب‌بندی است تا سیاست‌های یکپارچه‌ای را دنبال کنند. این اقدام قابل تقدیر است و ما وظیفه داریم برای تحقق این امر پیش‌قدم باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به راه‌اندازی پروتال جامع قرآنی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این پروتال به عنوان سایت مرجع در دستور کار وزارت ارشاد قرار گرفته است تا بتواند تمامی فعالیت‌‌های قرآنی را تحت پوشش قرار دهد که امیدواریم آقای حشتمی و همکارانش برای آماده‌سازی آن تلاش کنند.

جنتی با بیان اینکه انجمن خادمان قرآن تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: اساسنامه این انجمن تدوین شده و مراحل ثبت نهایی را طی می‌کند ما با تشکیل این انجمن سعی داریم انتظارات جامعه قرآنی را تحقق بخشیم که یکی از این انتظارات بیمه فعالان قرآنی است که برای این امر درصدد تشکیل صندوق حمایت از فعالان قرآنی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی برای فعالیت‌های قرآنی امسال اعتباری خوب در نظر گرفته شده است، گفت: امیدواریم با تحقق این اعتبار صندوق حمایت از فعالان قرآنی تشکیل شود و بتوانیم افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت حوزه‌های آموزش قرآن و نظام‌بخشی به آزمون‌های سراسری قرآن را از دیگر اهداف وزارت ارشاد عنوان کرد و گفت: با آموزش قرآن کریم و رتبه‌بندی فعالان قرآنی می‌توانیم فعالیت‌های قرآنی را نظام‌مند کرده به همین جهت سعی داریم در این حوزه فعالیت‌هایی را در راستای تحقق انس با قرآن دنبال کنیم.

جنتی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جوامع امروز به دلیل مهجوریت و دوری از قرآن است، بیان داشت: گاهی انسان با غفلت‌های خود و دوری از قرآن دچار مشکلاتی می‌شود که جبران آن تنها با مراجعه به قرآن امکانپذیر است. بزرگترین مسائلی که جامعه ما با آن روبه‌رو است با انس با کلام الهی رفع می‌شود بنابراین شایسته است قرآن را در تمامی ابعاد زندگی مورد توجه قرار دهیم.

وی در ادامه به بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بسیاری از رسانه‌های نامعلوم فعالیت می‌کنند که باعث شایعه‌پراکنی و مشکلات بسیاری می‌شوند در دوره گذشته شایعه شده بود که احمدی‌نژاد داماد آیت‌الله جنتی است در حالی که آقای جنتی دختر ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما که مدعی اسلام و حکومت اسلامی هستیم نباید به این شایعه‌پراکنی‌ها دامن بزنیم، افزود: ما که مدعی حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی و پیگیری تحقق ارزش‌های دینی جامعه هستیم چرا به راحتی اینگونه شایعه‌سازی کرده و آن را ترویج می‌دهیم. بسیاری از سایت‌هایی که این اکاذیب را نشر می‌دهند نیز در این دروغ‌پردازی و گناه سهیم هستند.

جنتی با بیان اینکه برخی از روزنامه‌های رسمی کشور که تحت قانون مطبوعات هستند، نیز ستونی برای این دروغ‌پردازی‌ها دارند، ادامه داد: این اقدامات گناه کبیره است و ما باید برای جلوگیری از این شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی‌ها وارد عمل شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول