اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پیشرفت همکاری دولت کلمبیا و فارک برای مین‌روبی

دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی «فارک» پیشرفت پروژه پاکسازی مین در بخش شمال غرب کلمبیا را اعلام کردند.

پیشرفت همکاری دولت کلمبیا و فارک برای مین‌روبی

به گزارش خبرنگار منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا‌لاتینا»، دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی «فارک» روز گذشته طی یک بیانیه مشترک که توسط کشورهای تضمین‌کننده روند صلح در کلمبیا (کوبا و نروژ) منتشر شد، پیشرفت پروژه پاکسازی مین، بمب و مهمات منفجره که در منطقه روستایی «ال اورخون» در شهر «باریسنیو» در ایالت «آنتیوکیا» (در شمال غرب کلمبیا) توسعه یافته است را اعلام کردند.

دولت کلمبیا و «فارک» طی این بیانیه مشترک خود ضمن اعلام پیشرفت اقدامات مربوط به پاکسازی مین در منطقه «ال اورخون»، تصریح کردند که این اقدام به دلیل زمین‌های ناهموار و شرایط آب‌و‌هوایی این منطقه روستایی بسیار مشکل و پیچیده می‌باشد.

در راستای پیشرفت اقدامات مین‌روبی در منطقه شمال غرب کلمبیا، 3 ناحیه خطرناک به مساحت 12 هزار و 500 متر مکعب در این منطقه یافت شده که منجر به ایجاد یک چالش بزرگ به دلیل حجم بالای مین و مهمات منفجره گشته است.

با وجود مشکلات موجود در راستای اعمال پروژه مین‌روبی در این منطقه کلمبیا، دولت این کشور و «فارک» تاکید کردند که این پروژه تاکنون پیشرفت کرده است و نواحی این منطقه آماده برای استفاده از دستگاه‌های مین‌یاب می‌باشند.

دولت کلمبیا و فارک در این راستا همچنین گزارش کردن که طی روزهای آینده دور جدید پاکسازی مین و مواد منفجره در منطقه «ال اورخون» را آغاز خواهند کرد و به منظور کمک به برقراری احساس امنیت و آرامش ساکنان این منطقه به مین‌روبی مسیرهای کوچک نیز می‌پردازند.

بر اساس متن توافق میان دولت کلمبیا و «فارک» علاوه بر اعمال اقداماتی در جهت برقراری رفاه و آرامش ساکنان «ال اورخون»، اقداماتی برای ایجاد یک طرح بازسازی کشور نیز میان آن‌ها مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.

در این میان یک کارگاه مشارکتی میان طرفین مذاکره‌کننده برقراری صلح در کلمبیا برای اولویت‌بندی رسیدگی به مسائل و مشکلات موجود میان آن‌ها ایجاد شد که در آن‌جا به اقداماتی در زمینه‌های توسعه اقتصادی، بهداشت، سلامت، آموزش، ورزش و مشارکت شهروندان پرداخته می‌شود.

دولت کلمبیا و «فارک» همچنین در زمینه ایجاد یک برنامه‌ریزی مشترک در زمینه اجرای 8 پروژه برای در نظر گرفتن رفاه مردم این کشور با یکدیگر به توافق رسیدند.

دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی این کشور نسبت به مرگ سرباز «ویلسون د خسوس مارتینز» در 15 جولای سال 2014 میلادی (24 تیر 93) که به کار مین‌روبی در این منطقه اشتغال داشت (با بیش از 8 سال سابقه در این زمینه) ابراز تاسف کردند و برای ادای احترام به وی از او به عنوان سازنده صلح یاد کردند.

پروژه پاکسازی مین برای مدتی به دلیل مرگ سرباز «مارتینز» به حالت تعلیق درآمده بود اما تعلیق مذکور موقتی بوده و تنها به دلیل مرگ این سرباز و به منظور ایجاد تدابیری برای عدم وقوع این چنین اتفاقات صورت گرفت.

پس از سال‌ها سکوت مقامات کلمبیایی، دولت «سانتوس» سال گذشته در «هاوانا» (پایتخت کوبا) با وجود تمام اختلافات شروع به مذاکره با نیروهای مسلح انقلابی این کشور (فارک) کرد و تاکنون طرفین در سه دستور کار از 6 اقلام پیش رو همچون برنامه ایجاد کمیسیون حقیقت و پاکسازی مین در مناطق مختلف کلمبیا به توافق رسیده‌اند.

گفته می‌شود که طرح آزمایشی پاکسازی مین که در ماه می سال گذشته میلادی (فرودین 93) در بخش شمال غربی کلمبیا آغاز به کار کرده تاکنون موفق به پیشبرد بخشی از پروژه مین‌روبی شده است.

«فارک» و دولت کلمبیا روند صلح را در نوامبر 2012 (مهر 1391) با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن به طول انجامیده آغاز کردند که طبق آمار و ارقام تقریبا 5 میلیون آواره و دست کم 600 هزار کشته بر جای گذاشته است.

از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93)، باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌ها می‌باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول