اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مدیرعامل شرکت پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی در گفت‌وگو با فارس

فن‌آوری تولید پروپیلن ایرانی ضعیف‌تر از چینی نیست/ تولید پروپیلن با سقوط قیمت متانول به صرفه خواهد شد

مدیرعامل شرکت پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی با تاکید بر اینکه دانش‌فنی تولید پروپیلن ایرانی چیزی کمتر از دانش فنی چینی ندارد، گفت: با بهره‌برداری واحدهای جدید متانولی ایران، قیمت جهانی متانول به شدت کاهش خواهد یافت و تولید پروپیلن به صرفه خواهد بود.

فن‌آوری تولید پروپیلن ایرانی ضعیف‌تر از چینی نیست/ تولید پروپیلن با سقوط قیمت متانول به صرفه خواهد شد

اسماعیل قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه چینی‌ها بیش‌تر به دنبال MTO تولید اولفین به متانول بوده‌اند و MTP تولید پروپیلن از بوتان را هم در راستای آن تعریف کرده‌اند، گفت: پایه دانش فنی چینی‌ها در این زمینه مربوط به شرکت لورگی و با خوراک زغال‌سنگ است، اما چینی‌ها حدود 200 مورد بهینه‌سازی روی آن دانش فنی قدیمی داشتند و توانستند دانش فنی خودشان را ارائه دهند.

وی افزود: شاید تنها موضوع قابل توجه درباره دانش بومی ما در این زمینه و دانش بومی چینی‌ها و ظرفیت واحدها است که ما هم روی آن کار خوبی انجام داده‌ایم و در حال‌حاضر در سطح واحد  120 هزار تنی لیسانس را تجاری می‌کنیم و برای افزایش مقیاس به 450 هزار تن هم پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی تصریح کرد: ما تصور می‌کنیم دانش ما با دانش چینی‌ها قابل مقایسه است و چیزی کم ندارد، مگر آنکه بحث ظرفیت واحدها در ظرفیت‌های تولید بالا مطرح باشد، به گونه‌ای که شاید ما نتوانیم فعلاً لیسانس واحدهای 600 هزار تنی را ارائه دهیم.

*سقوط قیمت متانول احداث واحد پروپیلن را به صرفه خواهد کرد

وی اضافه کرد: اعتقاد دارم با توجه به ظرفیت متانول نصب شده فعلی و 19 میلیون تنی که در آینده نصب خواهد شد و ظرفیت کل متانول کشور را به 24 میلیون تن خواهد رساند، تبدیل اقتصادی متانول به پروپیلن فوق‌العاده مورد توجه خواهد بود.

قنبری ادامه داد: قیمت متانول که امروز حدوداً 120 یا 130 دلار در هر تن است، آن زمان به شدت کاهش خواهد یافت و نرخ بازگشت سرمایه تبدیل متانول به پروپیلن بسیار بالاتر خواهد رفت و بنابراین در حال حاضر شرکت‌هایی که برای خریداری لیسانس و احداث واحدهای متانول به پروپیلن اقدام می‌کنند، تا 4 سال آینده با نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی مواجه خواهند بود.

وی تاکید کرد: به‌طور قطع راه‌اندازی یک واحد 120 هزار تنی تبدیل متانول به پروپیلن در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین 3 تا 4 سال زمان می‌برد و چه بهتر است که امروز با پیش‌بینی نسبت به بازار آینده سرمایه‌گذاران به این حوزه ورود کنند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی افزود: ما اعتقاد داریم که سرمایه‌گذاران برای بهره‌مند شدن از نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالاتر بهتر است، چرخه تکمیلی پروپیلن را هم در ادامه راه‌اندازی کنند، تا یک چرخه کامل تجاری را در اختیار داشته باشند.

*یک واحد دولتی تبدیل متانول به پروپیلن ساخته می‌شود

وی با بیان اینکه برای احداث یک واحد تبدیل متانول به پروپیلن براساس دانش فنی و لیسانس ایرانی در مقیاس 120 هزار تن حدوداً به 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز وجود دارد، اظهار داشت: ما قصد داریم خودمان یک واحد را براساس این دانش فنی احداث کنیم تا اعداد و ارقام دقیق‌تر استخراج شود.

وی تاکید کرد: این اتفاق بزرگی در حوزه دانش کشور است و در راستای تحقق GC ها یا پیمانکاران عمومی بزرگ خودمان دانش فنی و ساخت را در اختیار خواهیم گرفت.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول