اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

/بسته گزارشی روزانه فارس/

انتقاد شدید پورنجاتی از پورنجاتی/ زمان معجزه اقتصادی برجام از پاییز به زمستان کوچ کرد!/ خبر عجیب روحانی در نیویورک

۲ سال پس از اظهارات متعدد تحلیلگران حامی دولت درباره تاثیر شگرف رفع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، اکنون سعید لیلاز می‌گوید: وقتی می‌بینیم در مقایسه شاخص‌های مختلف اقتصادی تحریم نقشی اساسی نداشته است، باید از رؤیابافی‌های بیهوده برای روزهای پس از تحریم پرهیز کرد.

انتقاد شدید پورنجاتی از پورنجاتی/ زمان معجزه اقتصادی برجام از پاییز به زمستان کوچ کرد!/ خبر عجیب روحانی در نیویورک

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

دولت حسینقلی‌خان و حزب نسا را چه کسانی به‌کار بردند؟

انتقاد شدید پورنجاتی از احمد پورنجاتی!

احمد پورنجاتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ابتدای مصاحبه خود با شماره اخیر روزنامه آرمان امروز، قبل از آنکه وارد شرح و بیان شود، گفته است: در ابتدا باید وضعیت اخلاقی فضای سیاسی در سال‌های اخیر را مورد بررسی قرار داد. متاسفانه در سال‌های اخیر نوعی فرهنگ سطحی و ادبیات کوچه و بازاری بر فضای سیاسی حاکم شده است. بنده نگران این مساله هستم که نسل پس از ما درباره ادبیات سیاستمداران عصرکنونی چه قضاوتی خواهند کرد.

*این اظهارات آقای پورنجاتی قطعا ناشی از یک دغدغه دقیق و درستی است که امروزه بسیاری از صاحب نظران عرصه سیاست دارند. اما اشکال اینجاست که برخی دغدغه مندان این موضوع، خود نیز در مواردی اهل رعایت نیستند و به کوچه بازاری شدن ادبیات سیاسی دامن می زنند. از جمله، آقای پورنجاتی بعضا در مواضع سیاسی اش که در صفحه شخصی (البته با مخاطب عمومی) منتشر می کند، ادبیاتی به کار می گیرد که چندان پاستوریزه نیست و اتفاقا بر همان دغدغه ای که مطرح نموده، می افزاید.

پورنجاتی چندی پیش با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در نقد حزب تازه تأسیس «ندای ایرانیان» نوشته بود:

« شنیده‌ام یک فقره آقا صادق خرازی؛ به قصد قربت و لابد برای پیشبرد روند اصلاح طلبی، یک تشکیلات درست کرده‌اند به نام ندا: نسل دومی‌های اصلاحات! مبارک است!! بخیل نیستیم اما متاسفانه اندکی دو هزاری‌مان کژ و کوژ شده و متوجه نمی‎‌شویم که برخی عزیزان – که بنابر اخبار هدهد فضول- در انتخابات 92 عنایتشان شامل حال سردار قالیباف بود، همچین یهویی دچار ویار اصلاحات پاستوریزه شده‌اند و انشاالله برای مجلس آینده، ندایشان در خواهد آمد؟! این نوه‌ی نسل سومی عمه جان بنده هم قصد دارد تشکیلاتی درست کند به نام: نسا، نسل سومی‌های اصلاحات!»

او همچنین زمانی هم در کنایه به دولت و مواضع شخص رئیس‌جمهور روحانی اظهار کرده بود:

«اینها (مواضع روحانی) البته برای بنده زاده‌ی "بی‌بی" که من باشم، و آرد خود را بیخته و الک خود را آویخته‌ام خوب و خوشایند است. مرسی! اما برای خود "بی‌بی" حتی شلوارک هم نمی‌شود، چه رسد به "شلیته"!  چون عیال بی‌بی، کار ندارد. نوه‌ی بی‌بی، کار ندارد. بازار، "نا" ندارد!»

در اشاره به فحوای صحبت پورنجاتی همچنین باید اشاره کرد که سعید حجاریان نیز زمانی به طنز یا جدی اظهار کرده بود که باید دولت روحانی را «دولت حسینقلی‌خانی» خطاب کرد.

گفتنیست، داریوش سجادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در واکنش به این اظهارات پورنجاتی، در صفحه اجتماعی خود طی مطلبی با عنوان «رطب‌خواران»، ضمن نقل صحبت‌های پورنجاتی درباره حزب ندا نوشت:« با خواندن این بخش از بیانات پورنجاتی ناغافل یاد اظهارات مشارالیه در فردای اعلام موجودیت حزب ندای ایرانیان افتادم و خوش اقبالانه موجبات بهجت و تشفی خاطرمان از ناحیه کم حافظه‌گی رطب‌خواران نافی رطب‌خواری فراهم شد!»

 

زمان رؤیت دستاوردهای توافق وین از پاییز به زمستان کوچ کرد

سعید لیلاز، از فعالان اصلاح‌طلب و از کارشناسان اقتصادی، اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه اعتماد با اشاره به توافق هسته‌ای دولت روحانی با کشورهای 1+5، پیش‌بینی کرده است که «از زمستان ٩٤ شاهد بهبود وضعیت اقتصادی در کشور باشیم و در نتیجه بورس و دیگر بخش‌های اقتصادی هم از دی و بهمن امسال با روندی مثبت مواجه شوند و آثار رونق نسبی در اقتصاد ایران دیده شود»

*لیلاز پیش از این و 2 سال قبل گفته بود که با توافق موقت ژنو میان دولت روحانی و کشورهای 1+5؛ میزان دریافت‌های ارزی ایران تا 100 درصد افزایش می‌یابد و فوری‌ترین مشکلات معیشتی هم حل می‌شود.

وی البته اخیراً از «رؤیابافی پیرامون فضای پساتحریم» انتقاد کرد. او زمانی هم تأکید کرده بود که اثرات مثبت توافق هسته‌ای به دلیل کاهش قیمت نفت، اساساً پیش‌خور شده و به عبارت دیگری اثری از بهبود اقتصادی در کار نیست و ما به چیزی به نام «فراتوافق»نیاز داریم.

عدد زیادی از مقامات دولتی هم به تازگی و پس از توافق دولت در وین اظهار کرده‌اند که «نباید انتظار زیادی از توافق داشت»، «توافق معجزه نمی‌کند»، «نمی‌توان به این زودی انتظار رونق اقتصادی را داشت» و ...

درباره وعده لیلاز برای بهبود اوضاع از زمستان 94 باید اشاره کرد که طیف همفکران دولت هیچگاه مشخص نمی‌کنند به طور کلی اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران چقدر است؟

اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، بر اساس گزارش‌های رسمی هیچگاه بیش از 30 درصد نبوده است،بر همین اساس، بسیاری از صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که  انعقاد و امضای هر نوع توافقی با کشورهای غربی و آمریکا اثر اقتصادی خاصی را بر زندگی و معیشت مردم نمی‌گذارد.

کما اینکه همین چهره‌ها پس از توافق موقت ژنو در دو سال قبل اعلام می‌کردند که با این توافق، سطح معیشت مردم افزایش خواهد یافت و دنیا صدای سیاست جدید دولت ایران را شنید. اما پس از آنکه آمریکا در عین توافق ژنو، 100 تحریم جدید را علیه کشور اعمال کرد، برخی از همین چهره‌ها اعلام کردند که تحریم‌های جدید صرفاً خلاف روح توافق ژنو هستند. ضمن آنکه هیچ اتفاق خاصی هم در معیشت مردم رخ نداد.

این طیف سیاسی خاص، پس از بیانیه لوزان و بعد از توافق وین نیز صراحتاً اعلام می‌داشت که بزودی، رخدادهایی اقتصادی وقوع می‌یابند و یا مثلاً باید منتظر 180 روز دیگر بعد از 23 تیرماه (روز اعلام توافق وین) ماند تا دستاوردهای توافق ویَنی دولت را مشاهده کرد.

اما اکنون کسانی چون لیلاز از وعده های پیشین طیف سیاسی متبوع خود عبور نموده و توافق وین را نیز  حلال مشکلات اقتصادی نمی دانند. او بود که چندی قبل از بی‌اثری توافقات فعلی و نیاز به چیزی به نام «فراتوافق» سخن گفته بود. لیلاز طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشته بود:

«اگر بخواهیم اوضاع اقتصاد ایران را به حالت عادی بازگردانیم به چیزی فراتر از لغو تحریم‌ها احتیاج داریم...باید از رؤیابافی‌های بیهوده برای روزهای پس از تحریم پرهیز کرد. وقتی می‌بینیم که در مقایسه شاخص‌های مختلف اقتصادی تحریم نقشی اساسی نداشته و حرکت نزولی اقتصاد ایران از سال‌ها قبل آغاز شده، بدان معناست که لغو تحریم تنها می‌تواند دریچه‌های جدیدی را باز کند و برای استفاده حداکثری از این فضا باید به دیگر حوزه‌ها پرداخته شود»

گفتنیست، رئیس‌جمهور روحانی در روز اعلام توافق وین اظهار کرده بود:« امروز، روز اعلام بیانیه مشترک است و روز تصویب در شورای امنیت، روز نهایی شدن توافق خواهد بود؛ بعد از دو ماه به روز توافق می‌رسیم که در آن روز اتحادیه اروپا و آمریکا لغو تمام تحریم‌ها را به صراحت اعلام می‌کنند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می‌شود و اقدامات ایران با اقدامات اجرایی آنها برای لغو تحریم‌ها همراه خواهد بود که ممکن است این مدت نیز دو ماه طول بکشد؛ آن روز می‌شود روز اجرای توافق.»

 

خبر عجیب روحانی در نیویورک؛بین اوباما و من نامه‌نگاری می‌شود!

رئیس‌جمهور حسن روحانی، اخیراً در بخشی از نشست خود با مدیران رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی در نیویورک در خصوص سؤالی مبنی بر ملاقات احتمالی وی با اوباما در راهروهای سازمان ملل گفت: به جای ملاقات و دست دادن، باید بیشتر دنبال این باشیم که چگونه مسایل را برای آینده حل و فصل کنیم و راه حل بیابیم.

 وی افزوده است: بین بنده و آقای اوباما گاهی نامه رد و بدل می‌شود و این انتقال پیام‌ها عادی است. اما مساله مهمتر این است که باید به آینده بیاندیشیم و ببینیم چگونه باید موانع را برداریم. قطعا این کار یک شبه حل نمی‌شود و نیازمند زمان و تدبیر و اقدامات سازنده هستیم.

*بر خلاف القای صورت گرفته، نامه‌نگاری و انتقال پیام میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا امری عادی نیست اگرچه شاید عده‌ای مدت‌هاست برای ورود به این ماجرا و عادی شدن آن تلاش می‌کنند.

همچنین مشخص نیست که چرا این خبر در زمان حضور مقامات دولت در ایران مطرح نشده بود؟

پیش از این، هنگامی که خبر تماس‌هایی همچون تماس تلفنی محمدجواد ظریف با جان کری در بیمارستان محل بستری وی و نیز تماس دو مقام مذکور در ماجرای یمن، منتشر شد؛ برخی رسانه‌ها اعلام کردند که مقامات ارشد نظام، تماس بیش از این را جایز ندانسته و لذا این تماس‌ها قطع شده است.

همچنین برخی از رفتارهای دولت یازدهم در مواجهه با مقامات آمریکایی نظیر تماس تلفنی اوباما و روحانی در اولین سفر نیویورکی دولت و نیز پیاده‌روی محمدجواد ظریف و جان کری در خلال یکی از مقاطع مذاکرات هسته‌ای قبل از توافق وین، مورد انتقادات فراوانی در داخل کشور قرار گرفت و حتی از برخی از آنها تعبیر به «اقدامات نابجا» شد.

گفتنی است هنوز کسی از تعداد نامه‌های نگاشته شده میان روحانی و اوباما مطلع نیست و اطلاعات خاصی در مورد مضامین این نامه‌ها نیز اعلام نشده است.

یادآور می‌شود که دولت آمریکا ضمن رویارویی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف دوران جنگ تحمیلی، سوابق دیگری نظیر هدف قراردادن هواپیمای ایرباس مسافربری ایران، تصویب بودجه برای خرابکاری در ایران، توهین به مقامات و مردم ایران، معارضه با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوب غرب آسیا، حمایت از جریان برانداز داخلی و تلاش برای حمله به متحدان ایران اسلامی نیز دارد.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول