اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در سالروز جنگ اکتبر و تاکید بر عدم اجازه به تکرار شکست جنگ 6 روزه

رئیس‌جمهور مصر: هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بر خلاف خواست مردم باقی بماند

رئیس‌جمهوری مصر در سالروز جنگ اکتبر سال 1973 با رژیم صهیونیستی، با تأکید بر رابطه خوب ارتش و ملت، گفت که مصر اجازه نمی‌دهد شکست سال 1967 بار دیگر تکرار شود.

رئیس‌جمهور مصر: هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بر خلاف خواست مردم باقی بماند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر امروز دوشنبه در چهل و دومین سالروز جنگ اکتبر سال 1973 موسوم به «جنگ رمضان»، اعلام کرد که هدف ارتش مصر حفظ کشور است و دیگر زمان شکست به سر آمده است.

جنگ اکتبر 1973 یا جنگ رمضان یا به گفته اسرائیلی‌ها جنگ «روز کیپور» یا جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 جنگی بود که از ششم تا بیست‌وپنجم اکتبر 1973 میان سوریه و مصر (با حمایت چند کشور عربی دیگر) با رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد. کشورهای عربی که با شکست یک‌طرفه ائتلاف مصر و سوریه و اردن در جنگ شش سال گذشته آن یعنی در سال 1967 بشدت تحقیر شده بودند، این بار با موفقیت‌هایی در این جنگ روحیه خود را بازیافتند.

به گزارش وبگاه خبری «الیوم السابع» مصر، السیسی در سخنان خود به مناسبت سالروز این واقعه بر رابطه خوب ملت و ارتش تأکید کرد و با بیان اینکه «پیروزی‌های مصر در جنگ اکتبر مرهون رابطه خوب ارتش و ملت مصر بود و هدف ارتش در آن جنگ بازگرداندن کرامت و آزادسازی خاک مصر بود»، گفت: هرگز اجازه نمی‌دهیم آنچه در سال 67 رخ داد تکرار شود. ما بیداریم و آماده‌ایم تا آنچه رخ داد، تکرار نشود... به امید خدا دیگر زمان شکست گذشته است.

اشاره السیسی به شکست، اشاره به جنگ شش‌روزه 1967 بود. نبردی که از 5 ژوئن تا 10 ژوئن 1967 میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مصر، سوریه، و اردن رخ داد و با شکست سخت سه کشور عربی به پایان رسید. این جنگ نقطه اوج بحرانی بود که از تاریخ 15 مه تا 12 ژوئن 1967 به درازا انجامید و در آن رژیم صهیونیستی با شکست ارتش چند کشور عربی قسمتی از خاک آنها را تصرف کرد.

رئیس جمهوری مصر با بیان اینکه درس جنگ اکتبر، رابطه احترام‌آمیز ارتش با ملت بود گفت: ارتش مصر یاور ملت است و در مقابل خواست مردم نمی‌ایستد... درس مهم این جنگ تصمیم‌گیری در زمان مناسب بود. 

هیچ رئیس‌جمهوری بر خلاف خواست مردم نمی‌تواند باقی بماند

عبدالفتاح السیسی در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به مردم مصر، با بیان اینکه «هیچ کس نمی‌تواند مصر را به عقب‌ بازگرداند و شما در خواست خود آزاد هستید و هیچ کس نمی‌تواند اراده‌اش را بر مردم تحمیل کند»، از سالروز 30 ژوئن و برکناری «محمد مرسی» به نام «روزی بزرگ و عظیم» یاد کرد و گفت: بعد از تغییری که در مصر اتفاق افتاد، هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بر خلاف اراده مردم در منصب خود باقی بماند.

رئیس جمهور مصر افزود: نیاز داشتیم به دنیا توضیح دهیم که در مصر چه اتفاقی افتاد... مصر [در امور داخلی کسی] دخالت نمی‌کند و علیه کسی هم توطئه نمی‌کند... الان کشورهای دنیا آنطور که شایسته مصر است، دارند با آن رفتار می‌کنند. دیدارهای ما در نیویورک نشان داد که کشورهای مختلف (ماهیت) آن اتفاقی را که در مصر افتاد [سرنگونی مرسی] فهمیده‌اند.

السیسی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم، تأکید کرد که منابع تغذیه مالی تروریسم باید خشکانده شود و همه‌ راه‌های کمک به آن نیز از بین برود.

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول