اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حاج‌علی‌اکبری در گفت‌وگو با فارس:

فاجعه منا از مدیریت جماعتی بی‌کفایت در حساس‌ترین مرکز جهان اسلام رونمایی کرد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: فاجعه منا از حضور و مدیریت یک جماعت به تمام معنا بی‌کفایت در حساس‌ترین مرکز جهان اسلام رونمایی کرد.

فاجعه منا از مدیریت جماعتی بی‌کفایت در حساس‌ترین مرکز جهان اسلام رونمایی کرد

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص قتل‌عام مسلمانان در مناسک حج و در تأیید بی‌کفایتی آل سعود در برگزاری مناسک حج به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: مروری بر آیات حج، این نکته را یادآوری می‌کند که این منطقه که بیت‌الله و خانه خدا و خانه مردم است برای مردم به صورت مساوی از یک ویژگی خاص برخوردار است و آن ویژگی «امن» بودن این سرزمین است.

وی اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 97 سوره مبارکه «آل عمران» می‌فرماید: «وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا» هر کس وارد این سرزمین شد در حصن حصین الهی قرار می‌گیرد و این منطقه برای او منطقه اذن و امان است و باید در یک آرامش کامل به سر برد. از این رو نه فقط مردم که وارد این منطقه می‌شوند در امانند بلکه حیوانات، گیاهان و درختان این منطقه هم در امان هستند یعنی احترام ویژه‌‌ای پیدا می‌کنند و این مطلب بیان می‌کند که مدیریت حج چه اندازه باید آن‌جا را امن و آرام قرار دهد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه بالاترین ستم‌ها ممکن است در این مکان مقدس انجام شود، یادآور شد: انحرافی که می‌تواند در حرم امن الهی رخ دهد عبارت است از اینکه در مراسم حج یک جریان طبقاتی شکل بگیرد و اینجاست که خدای متعال، وعده عذاب داده است. متأسفانه در جریان حج، شاهد به وجود آوردن این نگاه طبقاتی هستیم. شاید اتفاقی که در منا انجام شد به همین نکته برمی‌گردد.

وی ابراز داشت: در سال‌های گذشته نیز این مسئله را داشتیم و مسئولان عربستان سعودی برای شاهزاده‌ها و میهمانان خاص ملکی، مسیر را بند آوردند و این ظلم بزرگی است. لذا این جاهلیت ثانی در استمرار جاهلیت اولی است قرآن کریم اشاره می‌دارد که این ظلم بزرگ است اگر کسی اراده چنین ظلم بزرگی را داشته باشد و بخواهد تفکیک طبقاتی درست کند یعنی؛ «نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ».

حاج علی‌اکبری عنوان کرد: یک نمونه از این ظلم را در جریان منا دیدیم که همین ظلم بزرگ، باعث چه فاجعه‌ عظیمی شد و دل‌های مسلمانان را در سراسر جهان داغدار کرد. در کنار مسجدالحرام یک قصر ملکی عجیب و غریبی روی کوه ابوقبیس ساخته‌اند که یکی از نمادها و نشانه‌های اسلامی است که پادشاهان جهان، تحت یک شرایط خاص وارد شوند و با یک شرایط ویژه‌ای وارد محیط بیت شوند اینها نمادهای شرک و شیطانی در قالب‌های جدید است.

وی خاطرنشان کرد: فاجعه‌ای که در بیت‌الله الحرام رخ داد در واقع رونمایی کرد از عمق فاجعه بزرگتر. فاجعه بزرگتر، عبارت است از حضور یک جماعت به تمام معنا بی‌کفایت در حساس‌ترین مرکز جهان اسلام.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به آیه 25 سوره مبارکه «حج» مبنی بر «وَمَنْ یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ» عنوان کرد: همه امتیازات موهوم در حرم امن الهی کنار زده می‌شود و هیچ تمایزی بین کسانی که وارد حرم پاک می‌شوند و کسانی که ساکن آنجا هستند وجود ندارد و همه به عنوان «ناس»، کسی که نسبتی با خدای متعال دارند شناخته می‌شوند.

وی گفت: آیه کریمه «ثُمَّ أَفِیضُواْ مِنْ حَیْثُ أَفَاضَ النَّاسُ» می‌گوید از همان جایی که همه مردم می‌روند شما باید بروید نه اینکه برای خودتان مسیر اختصاصی درست کنید و متأسفانه امروز هم شاهد این جاهلیت مدرن در حکام آل سعود هستیم.

حاج‌علی‌اکبری درباره فاجعه منا اظهار داشت: امیدواریم ان‌شاءالله این حادثه بزرگ و این تلخی، جبران شود با سقوط هرچه زودتر آل‌سعود و جبران شود، با اداره حرمین شریفین توسط انسان‌های صالح و ابرار و نیکان برگزیده جهان اسلام.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول