اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه یزد:

فرهنگ‌سازی در فرآیند استاندارد نادیده گرفته شده است

رئیس دانشگاه یزد با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در مقوله استاندارد نادیده گرفته شده است، گفت: اگر فرهنگ جامعه ما مبتنی بر رعایت نظم و قانون باشد، دیگر نیازی به پرداختن به استاندارد به شکل فعلی نیست.

فرهنگ‌سازی در فرآیند استاندارد نادیده گرفته شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدصالح اولیا، پیش از ظهر امروز در همایش ملی استاندارد در دانشگاه یزد اظهار داشت: در موارد بسیاری از مفهوم استاندارد در جامعه سوء برداشت شده به همین دلیل لازم است مفهوم استاندارد در جامعه بیش از پیش تبیین شود.

وی عنوان کرد: یکی از تعابیری که می‌توان برای استاندارد و فرآیند استانداردسازی مدنظر قرار داد، میزان انطباق یک محصول با الزامات و استانداردها است و البته مفهومی نیز در ورای کلمه استاندارد وجود دارد که باید به این مفهوم توجه نشان داده شود.

دبیر علمی همایش ملی استاندارد با اشاره به مفهوم اصلی استاندارد بیان کرد: باید متوجه بود که استاندارد، بالا بودن کیفیت یک محصول به شمار می‌رود و این پایان کار برای کیفی‌سازی محصول نیست بلکه علامت استاندارد، باید نقطه آغاز حرکت در مسیر استاندارد و ارتقا کیفیت بیش از پیش باشد.

اولیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به تعبیر عده‌ای، استانداردسازی محصولات، مانع تنوع محصول می‌شود زیرا همه محصولات باید با یک معیار تولید شوند بنابراین در بازار، سلیقه‌ها نادیده گرفته می‌شود، خاطر نشان کرد: واقعیت این است که در فرآیند استاندارد، الزاماً انطباق محصول با مشخصات فنی مدنظر نیست بلکه وفاداری به کیفیت محصول است و در واقع استاندارد هیچ منافاتی با تنوع ندارد.

وی تصریح کرد: اگر مفهوم استاندارد را درست درک کنیم، می‌توانیم وفادار به استاندارد باشیم و بحث تنوع را نیز به خوبی در تولید محصول مشاهده کنیم.

رئیس دانشگاه یزد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حالی که موضوع استاندارد در کشورهای پیشرفته حل شده است، ما همچنان مشغول صحبت کردن در مورد اهمیت استاندارد هستیم و به نظر می‌رسد هنوز اهمیت این موضوع در کشور ما مشخص نشده است.

اولیا تاکید کرد: شاید مشکل ما در مقوله استاندارد، فراتر از مسائل فنی است و بخش قابل توجهی از آن مربوط به فرهنگ است، زیرا در شرایطی که تولیدکننده احساس می‌کند، رعایت استانداردها مغایر با منافع اوست، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که محصول تولیدی او واقعا مطابق با استانداردها باشد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که متخصصان فنی قبل از اینکه به فکر نهادینه کردن استاندارد در جامعه باشند، باید به فکر نظم و وفاداری تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات باشند.

اولیا خاطر نشان کرد: اثری که استاندارد می‌گذارد باید بیشتر یک اثر فرهنگی باشد و اگر فرهنگ جامعه‌ای مبتنی بر نظم و قانون باشد، دیگر نیازی به استاندارد نیست زیرا در چنین شرایطی تولیدکننده خود به این باور می‌رسد که باید برخی موارد را در تولید رعایت کند.

به گزارش فارس، در این مراسم که با حضور رئیس پژوهشگاه ملی استاندارد، دانشجویان و جمعی از مسئولان در دانشگاه یزد برگزار شد، 9 مقاله از میان بیش از 50 مقاله ارائه شده به این همایش در قالب سخنرانی قرائت شد.

در این مراسم همچنین از 9 تولیدکننده برتر محصولات در استان یزد با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

همایش ملی یک‌روزه استاندارد تا عصر امروز در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه یزد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/2464/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول