اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از شور و شعور حسینی مردم زنجان گزارش می‌دهد

یل یاتار طوفان یاتار / یاتماز حسینین پرچمی / هشتم محرم نمایش عشق و ارادت زنجانی‌ها به شهدای کربلا

این روزها حوالی حسینیه اعظم زنجان بسیار شلوغ‌تر از قبل شده است، آنقدر شلوغ که شاید هر رهگذری جذب آن می‌شود، حسینیه این روزها به قلب عاشقان کربلا تبدیل شده است.

یل یاتار طوفان یاتار / یاتماز حسینین پرچمی / هشتم محرم نمایش عشق و ارادت زنجانی‌ها به شهدای کربلا

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هر سال چند روز مانده به ماه محرم، پرچم‌های سیاه بر درب خانه‌ها نصب می‌شود، پرچم‌های نصب‌شده در میدان‌ها نیز رنگ عزا به خود می‌گیرند و در گوشه گوشه شهر بنرهای اطلاع‌رسانی مراسم اعلان عزا نصب می‌شود.

اما از همان روز اول محرم همه چشم‌ها به حسینیه اعظم زنجان دوخته می‌شود، محلی که آوردگاه عظیم مردمان پایتخت شور و شعور حسینی است، حسینیه‌ای که تقریباً از همه خیابان‌های شهر گنبد طلایی آن قابل‌دیدن است و با دیدن به آن دل‌ها راهی کربلا می‌شود.

این روزها حوالی حسینیه اعظم زنجان بسیار شلوغ‌تر از قبل شده است، آن‌قدر شلوغ که شاید هر رهگذری جذب آن می‌شود، مرد و زن، کوچک و بزرگ را می‌بینی که به سمت مسجد می‌روند. اینجا درد و دل با امام حسین (ع) بی‌واسطه است،حسینیه اعظمی که حالا شهرت آن جهانی شده است.

 

*قدمت حسینیه اعظم زنجان به دوران صفویه می‌رسد

حسینیه اعظم زنجان که قدمت آن به دوران صفوی می‌رسد، یکی از اماکن مذهبی شیعیان است که در جنوب شهر زنجان واقع‌شده است، مسجد حسینیه اعظم زنجان به‌عنوان دومین قربانگاه اسلام پس از منا شناخته‌شده است.

ثبت مراسم عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این برنامه و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سیدالشهدا (ع) به این مکان مذهبی است.

مراسم هشتم ماه محرم در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) در ایران نام‌برده می‌شود، به یاد نام و یاد برادر بزرگوار و علمدار آن حضرت یعنی حضرت ابوالفضل (ع) برگزار و هزاران قربانی به یاد دستان بریده آن بزرگوار در مسیر دسته حسینیه اعظم زنجان قربانی می‌شود.

*قدمت قدیمی‌ترین بنای مسجد حسینیه اعظم زنجان به بیش از 400 سال پیش می‌رسد

قدمت قدیمی‌ترین بنای مسجد حسینیه اعظم زنجان به بیش از 400 سال پیش می‌رسد و هم‌اکنون نیز به‌عنوان صحن اصلی مسجد و محل برگزاری برنامه‌های روزانه در این مکان مقدس است و شبستان‌های قمر بنی‌هاشم (ع)، شبستان حضرت زینب (س)، شبستان حضرت زهرا (س) نیز زیرمجموعه حسینیه اعظم زنجان است.

حسینیه اعظم زنجان که در قالب طرح‌های توسعه‌ای هم‌اکنون گویا به شهری تبدیل‌شده است، شامل چندین بخش مختلف است که معاونت فرهنگی، روابط عمومی، واحد سمعی و بصری، فناوری اطلاعات، واحد عمرانی و ... از جمله آنهاست.

صندوق قرض‌الحسنه حسینیه اعظم زنجان، داروخانه، دارالشفاء، صندوق، آژانس، کتابخانه، سالن جلسات، مزرعه کشت و صنعت مصباح از بخش‌های زیرمجموعه حسینیه اعظم زنجان هستند و به گفته رئیس هیئت‌امنای حسینیه اعظم زنجان اغلب این بخش‌ها به صورت خودکفا عمل کرده و حقوق و مزایای آن‌ها از محل درآمدهایی که دارند، تأمین می‌شود.

*حسینیه اعظم زنجان به  قطب‌ گردشگری مذهبی زنجان تبدیل‌شده است

حسینیه اعظم زنجان که حالا به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی استان زنجان تبدیل‌شده است، دارای ظرفیت‌های بسیاری است و طی سال گذشته برنامه‌های بسیاری در این مکان اجرایی شده است، که ازجمله آن برگزاری ویژه‌برنامه عید نوروز، مراسم شهادت حضرت زهرا (س) و روز ولادت امیرالمؤمنین (ع)، محفل انس با قرآن نیروهای مسلح استان، مراسم ولادت امام رضا (ع)، دسته عزاداری شهادت امام علی (ع)، جشن عید غدیر و عید مبعث، مراسم دعای ندبه با حضور شهدای گمنام، گرامیداشت حماسه 9 دی و جشن قرآنی با حضور استاد سید محمد طباطبایی، آزمون حوزه‌های علمیه استان، اختتامیه ویژه‌برنامه قرآنی موسسه جامعه القرآن کریم و اهل‌بیت (ع) زنجان، اختتامیه سوگواره دانشجویان و ... می‌توان اشاره کرد.

مراسم باشکوه روز هشتم محرم (دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان) امسال نیز با حضور مردم ولایتمدار پایتخت شور و شعور حسینی برگزار خواهد شد، مراسمی که هر سال یک شاه‌بیت برای آن سروده می‎شود تا نشانه‌ای از ارادت مردم زنجان به حضرت ابوالفضل (ع) باشد.

سال گذشته شاه‌بیت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان «من ابوالفضلم علمدار قیام»، «پیرو خط حسینم والسلام» بود اما یکی از رجزخوانی‌های معروف مراسم هشتم محرم «جماعت یادگار حیدرم من/ عزیزه مصطفایه یاورم من؛ دبیر دفترم من/ وزیر لشکرم من» را که به یاد واقعه کربلا و به نقل از حضرت ابوالفضل (ع) خوانده می‌شود.

*میزبانی حسینیه اعظم زنجان از 45 شهید گمنام

اما یکی از مشخصه‌هایی که دو سال است، مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان را باشکوه‌تر کرده است، حضور شهدا است، سال گذشته دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان میزبان پیکر 45 شهید گمنام بود، امسال نیز مراسم روز پنجم ماه محرم با حضور دو شهید منصور سودی و شهید محمد محمدی برگزار خواهد شد تا علاوه بر عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران ایشان بوی دفاع مقدس نیز در این محل بپیچد.

رئیس هیئت‌امنای حسینیه اعظم زنجان نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان ضمن بیان تاریخچه حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: خرید 12 باب منزل مسکونی واقع در ضلع جنوبی حسینیه اعظم زنجان از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده برای توسعه فضای این مسجد است که قرار است از این فضای افزوده‌شده برای احداث مراکز آموزشی و فرهنگی استفاده شود.

*اجرای طرح توسعه‌ای در حسینیه اعظم زنجان

محمدجواد غم پرور با اشاره به برنامه‌های حسینیه اعظم زنجان برای استقرار جمعیت 60 هزار نفری افزود: با توجه به اینکه طی سال‌های آینده ماه محرم در فصل تابستان خواهد بود، از همین رو فضاسازی برای ساماندهی جمعیتی که برای عزاداری به این حسینیه مراجعه می‌کنند ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تعداد افراد حقوق بگیر در حسینیه اعظم زنجان 125 نفر است، تصریح کرد: جمع نذورات یک‌ساله حسینیه اعظم زنجان 32 میلیارد ریال است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر سال طی ماه محرم برنامه‌های مختلفی توسط حسینیه اعظم زنجان اجرایی می‌شود، تصریح کرد: امسال نیز برنامه‌های اجرایی در این مکان از ساعت 20 دقیقه آغاز و تا ساعت 23 شب ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در طی این بازه زمانی برنامه‌هایی از قبیل تلاوت قرآن، عزاداری، سخنرانی، ذکر مصیبت، سینه‌زنی، مرثیه‌سرایی اجرایی خواهد شد، گفت: این برنامه‌ها با حضور مداحان و سخنرانان استانی و کشوری و خیل عظیم عزاداران حسینی برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، یکی از شاه بیت‌های معروف حسینیه اعظم زنجان که نماد این محل بوده و همواره ورد زبان عزاداران حسینی است «هانسی گروهین بل مولاسی وار/ شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» است، که در مدح حضرت ابوالفضل (ع) سروده شده است و هر سال توسط عزاداران حسینی در مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان به صورت یکپارچه و با صدای بلند خوانده می‌شود.

انتهای پیام/73005/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول