اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رئیس‌جمهور ترکمنستان سند آغاز اجرای خط لوله «تاپی» را امضا کرد

رئیس‌جمهور ترکمنستان سند آغاز اجرای خط لوله گاز «ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند» موسوم به پروژه «تاپی» را امضا کرد.

رئیس‌جمهور ترکمنستان سند آغاز اجرای خط لوله «تاپی» را امضا کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکمنستان، خبرگزاری دولتی ترکمنستان روز شنبه در گزارشی تصریح کرد: «قربانقلی بردی‌محمداف» این سند را تاریخی توصیف و اعلام کرد که اجرای عملی این خط لوله گاز قادر به حل و فصل مسائل اجتماعی، انسانی و نیز مشکلات اقتصادی منطقه است.

رئیس جمهور ترکمنستان بدون اشاره به جزییات بیشتر از آغاز اجرای طرح مذکور، تصریح کرد: اجرای پروژه تاپی زمینه ایجاد اشتغال را در کشورهای ذینفع بوجود خواهد آورد و از اهمیت فراوان اقتصادی و ایجاد رفاه برای مردم منطقه برخوردار می‌‏باشد.

خط لوله تاپی به طول یک‌هزار و ١١٨ مایل (یکهزار و ٨٠٠ کیلومتر) از شمال شرق ترکمنستان، جایی که بزرگترین میدان این کشور در آن واقع شده‌، آغاز می شود و با عبور از خاک افغانستان و پاکستان در مرز پاکستان- هند پایان می‌یابد.

خط لوله تاپی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می‌شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به «قندهار» خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می‌یابد، هر چند بیشتر این مناطق در مسیر خط لوله در شمار مناطق ناامن قرار دارند، کشورهای یادشده با خوش بینی آن را دنبال می‌کنند.

قرار است روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز ترکمنستان با خط لوله تاپی به افغانستان ترانزیت شود و سهم هر یک از کشورهای هند و پاکستان از گاز ترانزیتی با این خط لوله روزانه  یک میلیارد و ٣٢٥ میلیون فوت مکعب خواهد بود.

چهار کشور حاضر در این پروژه چندی پیش  به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری یک کنسرسیوم را برای هدایت این پروژه ١٠ میلیارد دلاری بر عهده گیرد، البته تعدادی شرکای تجاری خارجی نیز قرار است در این طرح شرکت داشته باشند.

از سوی دیگر قربانقلی بردی‌محمدف، رئیس جمهوری ترکمنستان پیشتر گفته بود که  شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای برای شرکت در این پروژه و سرمایه‌گذاری در تاپی ابراز تمایل کرده‌اند.

وی همچنین تصریح کرده بود که از شرکت‌های ترکیه ای نیز دعوت کرده‌ تا در مناقصه این پروژه شرکت کنند.

گزارش‌های منتشر شده رسمی در ترکمنستان نشان می‌دهد عملیات اجرای خط لوله گاز تاپی که طول آن در خاک ترکمنستان بیش از 200 کیلومتر است، قرار است ماه آینده میلادی(دسامبر سال 2015) آغاز شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول