اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  فرهنگ و اندیشه

نمایشگاهی عاری از منتقد

«برچسب‌زنی به‌ منتقدین»، «برخوردهای متعدد هیات نظارت بر مطبوعات»، «تبعیض در اختصاص یارانه مطبوعات» در کنار «گزینشی عمل کردن سیستم اطلاع‌رسانی دولت در دعوت از رسانه‌ها» تنها بخش کوچکی از برخوردهای نامهربانانه دولت در این مدت بوده است.

نمایشگاهی عاری از منتقد

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، با حضور موسسات مطبوعاتی، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری ساعت 9 صبح شنبه 16 آبان در مصلای بزرگ تهران آغاز به کار  کرد. امسال حدود 700 رسانه در 9 گروه «عمومی و خانواده، دین و اندیشه، فرهنگی هنری، سیاسی اقتصادی، آموزشی تخصصی، محلی و منطقه ای، موسسات مطبوعاتی، روزنامه ها و خبرگزاری ها و در قالب 600 غرفه با شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند. بیش از 400 رسانه متعلق به بخش خصوصی در نمایشگاه بیست و یکم حاضر شده اند.

مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه، صبح روز یکشنبه 17 آبان و با حضور دکتر روحانی، رییس جمهوری محترم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود. در این مراسم رییس جمهور با حضور در میان اصحاب رسانه از نزدیک با آنها دیدار و گفتگو می کند.

اما مهمترین حاشیه تاثیرگذار در نمایشگاه امسال، عدم حضور اغلب رسانه‌های منتقد دولت است که بازتاب‌های فراوانی داشته و اصل نمایشگاه را تحت الشعاع قرار داده است.

الف - غائبین بزرگ

رسانه‌های معترض به نمایشگاه با صدور اطلاعیه، نامه‌های سرگشاده و مصاحبه متولیانشان, علل عدم حضورخود را شرح داده‌اند.

سایت رجانیوز: تاثیرگذاری در اصلاح رویه سیاست گزاران اطلاع رسانی در دولت یازدهم

از جمله پایگاه های خبری که در نمایشگاه امسال جزو غائبین به حساب می آیند، رجانیوز است. رجا که در عرصه های مختلفی به نقد دولت یازدهم پرداخته بود به خاطر تبعیض هایی که در برخورد با رسانه ها مشاهده می شود از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف داد.

در بیانیه پایگاه اطلاع رسانی رجا آمده است: «انتشار خبر تذکر چندین و چند باره به رسانه‎های منتقد دولت و ارجاع پرونده آنها به دادگاه به جهت استفاده از تیترها و عناوینی مغایر با سیاست مورد پسند دولت توسط هیات نظارت بر مطبوعات سبب شد تا این پایگاه خبری درباره حضور خود در نمایشگاه مطبوعات تجدید نظر کرده و حداقل از این طریق صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین و سیاست‌گذاران اطلاع رسانی در دولت یازدهم برساند.... هر چند که این فشارها و محدودیت‎ها در کنار تبعیض‎های صورت گرفته در قبال نشریات برای توزیع عادلانه یارانه مطبوعات میان همه رسانه‎ها، گلایه‎ها را نسبت به سیاست گزاران رسانه‎ای دولت یازدهم افزایش داده است. محرومیت سایت رجانیوز از یارانه مطبوعاتی سال ۱۳۹۳، و یارانه بیمه کارکنان نیمه اول سال ۹۴، سه ماه پایانی سال ۹۳ و شش ماه پایانی سال ۹۲ تنها بخشی از این محدودیت‎هاست... به هر ترتیب، پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز با وجود ثبت نام و جانمایی غرفه خود در نمایشگاه مطبوعات، ترجیح داد در نمایشگاه حاضر نشود تا بلکه با این شیوه اعتراضی، تاثیری در اصلاح رویه سیاست گزاران اطلاع رسانی در دولت یازدهم گذاشته باشد.»

هفته نامه 9 دی: رفتارهای گاز انبری وزارت ارشاد

حمید رسایی مدیر مسئول هفته نامه 9 دی با انتشار پیامی در کانل تلگرام خود از عدم حضور این هفته نامه در نمایشگاه مطبوع امسال خبر داد. رسائی دلیل عدم حضور غرفه این هفته نامه را به خاطر رفتارهای گاز انبری وزارت ارشاد در برخورد با رسانه های منتقد ، انفعال در برابر رسانه های بزک کننده دشمنی آمریکا ، سکوت در برابر رسانه های توهین کننده به مقدسات وتبعیض در برابر رسانه های مداح و منتقد برشمرد .

رسائی با بیان اینکه تذکرات به ۹ دی عادی شده است، افزود: برای ارشاد، خطوط بنفش مهم‌تر از خطوط قرمز است!

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: رسانه‌هایی که به مقدسات توهین می‌کنند هیچ وقت از وزارت ارشاد تذکر نمی‌گیرند و وقتی قوه‌قضائیه با آنها برخورد می‌کند هم وزیر ارشاد اظهار تاسف می‌کند.

وی ادامه داد: اما اگر کسی به دولت انتقاد کند، آنها تحمل نمی‌کنند و سریعا برخورد می‌کنند. تذکری که به «۹ دی» و «وطن امروز» داده شد از همین بابت است و متاسفانه آقایان تحمل ندارند و بارها آن را نشان داده‌اند.

رسایی با بیان اینکه ارشاد با خطوط قرمز مشکل ندارد، گفت: برای ارشاد خطوط بنفش مهمتر از خطوط قرمز است و اگر کسی از خطوط بنفش رد شود حتما تیغ ارشاد آن را می‌گیرد و اگر کسی از خطوط قرمز مانند توهین به مقدسات یا توهین به نظام رد شود برای آقایان مهم نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: رهبر انقلاب صراحتا تذکراتی در مورد بزک کردن آمریکا می‌دهند و ما هر روز شاهد بزک کردن جنایات آمریکا توسط برخی رسانه‌ها هستیم.

روزنامه وطن امروز: اعتراض به اقدامات خصمانه وزارت ارشاد

وطن امروز هم از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف داد و اعلام کرد که امسال در نمایشگاه مطبوعات شرکت نمی‌کند. رضا شکیبایی، سردبیر وطن امروز با اشاره به رأی امروز هیات نظارت بر مطبوعات مبنی بر تذکر و دادگاهی کردن روزنامه وطن‌امروز، گفت: «برخورد دولت مدعی آزادی بیان با رسانه‌های منتقد، تنگ‌نظرانه، ظالمانه و مبتنی بر سیاست‌های تحریم اقتصادی است.»

سردبیر وطن امروز افزود: «با توجه به اینکه وزارت ارشاد مقرر کرده که به ازای هر تذکر، درصدی از یارانه رسانه کسر می‌گردد، این گمانه تقویت می‌شود که بخش عمده این تذکرات ناعادلانه برای کاهش یارانه و اعمال فشار اقتصادی و تحریم روزنامه بوده است.»

شکیبایی افزود: «اوج بی‌منطقی دولت در برخورد با وطن امروز در قضیه ۲ تیتر مربوط به آل‌سعود، آشکار شد؛ چندی قبل نامه‌ای نوشتیم خطاب به وزیر ارشاد و معاونت مطبوعاتی که با توجه به جنایات اخیر سعودی، ارشاد ارجاع به دادگاه وطن‌امروز را در ۲ مورد تیترهای «خبر مرگش» و «بیمار سعودی» از مرجع قضایی پس بگیرد و متذکر شدیم که زیبنده دولت جمهوری اسلامی نیست که ۵۰۰ تن از حجاجش در وحشی‌گری آل‌سعود کشته و مفقود شوند و رسانه‌ها و مقامات سعودی انواع و اقسام توهین‌ها را به مسئولان ایرانی روا دارند و همزمان روزنامه‌ای در ایران به خاطر آل‌سعود با شکایت دولت پرونده‌اش در دادسرا مفتوح باشد.»

وی ادامه داد: «اما نه‌ تنها اقدامی شایسته را شاهد نبودیم بلکه برعکس در کمتر از یک ماه ۲ تذکر دیگر به ما دادند.»

سردبیر وطن امروز اظهار داشت: «تذکر و دادگاهی شدن به‌خاطر مسائل مرتبط با دولت از صاحب منصبان تدبیر هرچند ناعادلانه است عجیب نیست، اما دادگاهی شدن به خاطر آل‌سعود گناهی نابخشودنی است.»

شکیبایی گفت: «دادگاهی شدن یک روزنامه در ایران به‌خاطر آل‌سعود تعجب رسانه‌های جهانی را نیز در پی داشت.»

وی تاکید کرد: «اگر تا دیروز به‌خاطر حفظ آبروی دولت خواهان پس گرفتن این ۲ شکایت بودیم، امروز به علت ادامه رویه ناعادلانه، خواستار عذرخواهی وزارت ارشاد در پرونده مربوط به آل‌سعود هستیم.»

سردبیر وطن امروز در پایان همچنین گفت: وطن امروز در اعتراض به اقدامات خصمانه وزارت ارشاد، در نمایشگاه مطبوعات شرکت نمی‌کند.

دست‌اندرکاران روزنامه وطن امروز همچنین با نوشتن نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور اعتراض خودرا به برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال اعلام داشتند. در بخشی از این نامه آمده است: «فقدان سعه‌صدر از جانب وزارت ارشاد دولت اعتدال، چنان عرصه را بر رسانه‌های منتقد تنگ آورده که شمار کثیری از اصحاب قلم، عطای شرکت در نمایشگاه مطبوعات را به لقای آن بخشیده‌اند. امری که لابد قبول می‌فرمایید به هیچ وجه زیبنده وزارت ارشاد دولتی نیست که ذیل شعار «اعتدال» وعده داده بود به خدا پناه ببرد از بستن دهان منتقد. »

خبرگزاری فارس: اگرلازم شد، سخن خواهیم گفت!

خبرگزاری فارس نیز آرام و بی‌سر و صدا از حضور در نمایشگاه مطبوعات کناره‌گیری کرده است و سیدنظام‌الدین موسوی مدیرمسئول خبرگزاری فارس ضمن اعلام غیبت این خبرگزاری در نمایشگاه امسال، گفته است: «خبرگزاری فارس در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور نخواهد یافت و علت این تصمیم را بعداً – اگر لازم شد – اعلام خواهیم کرد.»

خبرگزاری تسنیم: تا این لحظه قطعی نشده است

خبرگزاری تاثیرگذار تسنیم نیز از جمله رسانه‌های به نامی است که جای خالی‌اش در نمایشگاه احساس خواهد شد. محمد عزیزی مدیر روابط عمومی خبرگزاری تسنیم درباره علت نبود نام این رسانه در میان رسانه‌های حاضر در نمایشگاه بیست و یکم گفته است: «ما همه مراحل مقدماتی برای حضور در نمایشگاه مطبوعات را انجام داده‌ایم اما تا این لحظه حضور خبرگزاری تسنیم در این نمایشگاه قطعی نیست.»

سایت جهان نیوز: برخورد هیأت نظارت بر مطبوعات عامل اصلی انصراف

پایگاه خبری جهان نیوز هم از ابتدا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات شرکت نکرده است. مرتضی خلفی زاده، سردبیر سایت جهان نیوز گفت: شرایطی که برای رسانه های منتقد دولت از حدود ۲ سال پیش آغاز شده است به لحاظ سیاسی و صنفی بسیار بد است.

وی در ادامه گفت: به لحاظ صنفی شرایطی برای ما به وجود آورده اند که شرایط مالی ما برای حضور در نمایشگاه مطبوعات و رسانه اصلا مناسب نبود و تنها ممر در آمد سایت هایی مانند سایت ما استفاده از تبلیغات است که از سوی دولت با مشکل مواجه شده ایم.

سردبیر سایت جهان نیوز در ادامه با اشاره به برخی از سخنان رهبر انقلاب گفت: برخی از رسانه‌هایی که امروز در حال بزک کردن چهره آمریکا هستند، نه تنها هیچ برخوردی با آنها نمی شود بلکه بسیار راحت به فعالیت خود ادامه می دهند.

خلفی زاده با انتقاد از عملکرد دولت در قبال رسانه‌هایی که برجام را نقد کردند تصریح کرد: فضای دولت بسیار امنیتی شده است به طوری که نمی توانند صدای مخالف را تحمل کنند.

وی با بیان اینکه برخورد هیأت نظارت بر مطبوعات عامل اصلی انصراف رسانه ها از حضور در نمایشگاه مطبوعات است گفت: همان بهتر که رسانه های حامی دولت زیر یک سقف قرار بگیرند و با هم نمایشگاه برگزار کنند؛ هرگاه فضای این چنینی در کشور از بین رفت آنگاه حتماً برای حضور در نمایشگاه مطبوعات برنامه ریزی می‌کنیم.

روزنامه کیهان: حضورنمی‌یابیم!

کیهان نیز از حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات انصراف داد. محمد صرفی، دبیر سرویس سیاسی روزنامه کیهان، با تایید این خبر عنوان کرد: روزنامه کیهان در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات که در مصلی تهران برگزار می‌شود حضور نخواهد داشت.

شبکه دانا: اعتراض به سیاست های نادرست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد

سایت دانا در همین راستا از حضور در بیست و یکمین دوره نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها خودداری کرد و با صدور بیانیه ای علت عدم حضور خود را اعلام داشت. در بیانیه شبکه اطلاع رسانی دانا آمده است:

«فشار بر رسانه‌های منتقد دولت از طرق مختلف در طول ۲ سال گذشته باعث شد تا محدودیت ها در این رسانه ها بیش از گذشته نمایان شود؛ به طوری که در طول این مدت هیئت نظارت بر مطبوعات بارها اقدام به تذکر و ارجاع پرونده رسانه‌های اصولگرا به دادگاه کرد که البته بهانه این اقدام هم صرفا انتقاد از اقدامات دولت به خصوص در زمینه مسائل هسته ای و سیاست خارجی بود.

همچنین نگاه تبعیض آمیز هیئت نظارت بر مطبوعات به رسانه ها تا جایی پیش رفت که حتی توهین مکرر برخی رسانه های زنجیره‌ای و نزدیک به دولت به مقدسات مردم هم نادیده گرفته شد و حتی کوچکترین تذکری هم بابت این مسائل به این رسانه ارائه نشد.

به هر صورت شبکه اطلاع رسانی دانا تصمیم گرفت تا در اعتراض به سیاست های نادرست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انصراف خود را از حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری اعلام کند تا شاید از این طریق صدای اعتراض ما به گوش مسئولان برسد.»

جام نیوز: اعتراض به سیاست‌های دولت در قبال رسانه‌های منتقد

جام نیوز در ادامه اعتراض به سیاست‌های دولت و به خصوص معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در قبال رسانه‌های منتقد از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف داد. احمد کشکولی، مدیر روابط عمومی سایت جام نیوز گفت: «سایت خبری جام نیوز در اعتراض به سیاست‌های دولت در قبال رسانه‌های منتقد در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات شرکت نخواهد کرد.»

سایت فردا: مگر نمایشگاه مطبوعات آورده جدی برای یک رسانه دارد؟!

محمدصالح مفتاح، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی فردا نیز در یادداشتی از منظری دیگر به نقد نمایشگاه مطبوعات پرداخت و چنین نوشت: «این روزها بحث تحریم نمایشگاه از سوی منتقدین مطرح شده است و بسیاری از رسانه‌های منتقد دولت در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند. اما برای کسانی که سال‌های قبل نمایشگاه‌های مطبوعات را دیده باشند٬ انگیزه‌های دیگری هم برای اصحاب رسانه برای عدم شرکت متصور است. مگر نمایشگاه مطبوعات آورده جدی برای یک رسانه دارد که نیامدنش او را متضرر کند؟ گاهی باید از آنهایی که در چنین نمایشگاهی شرکت می‌کنند سئوال کرد که چرا شرکت می‌کنید؟! »

روزنامه جوان: علل انصراف متعاقباً اعلام خواهد شد!

 مجتبی سرمدی، مدیر روابط عمومی روزنامه «جوان» نیز از حضور نیافتن این روزنامه در بیست و یکمین دوره نمایشگاه مطبوعات خبر داد. وی گفت: «جوان» از حضور در این دوره از نمایشگاه مطبوعات انصراف داده است و علل انصراف«جوان» متعاقباً اعلام خواهد شد.

خبرگزاری دانشجو: اعتراض سکوت!

 خبرگزاری دانشجو نیز با «اعتراض سکوت» در نمایشگاه حاضر شده است تا شاید از این طریق صدای رسانه‌های منتقد را به گوش مسئولین دولت یازدهم برساند.  بر همین اساس خبرگزاری دانشجو با ارسال نامه‌ای صریح به رئیس دولت یازدهم دلایل این اقدام خود را شرح داده است. که در بخشی از آن آمده است:

«مدت دو سال است که منتقدین شما از رسانه‌ها گرفته تا کارشناسان و اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی، زیر شدیدترین فشارها در راستای ایجاد تک‌صدایی در کشور هستند. در این مدت تقریبا ماهی نبوده که سخن از ایجاد محدودیت و دادگاهی کردن رسانه‌‌ها در میان نباشد.

 «برچسب‌زنی به‌ منتقدین»، «برخوردهای متعدد هیات نظارت بر مطبوعات»، «تبعیض در اختصاص یارانه مطبوعات» در کنار «گزینشی عمل کردن سیستم اطلاع‌رسانی دولت در دعوت از رسانه‌ها» تنها بخش کوچکی از برخوردهای نامهربانانه دولت در این مدت بوده است.

 برخوردهای نه‌چندان بی‌طرفانه‌ا‌ی که صرفا به جرم بیان مطالبات و مشکلات ملت بوده و این‌ها همه گذشته از سانسور شدیدی است که در طول دو سال گذشته متوجه اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی شده است.

 ریشه‌یابی برخوردهای سلبی با منتقدان، جست‌وجوگران را به ترویج گفتمان غیرمدبرانه‌ی «بی‌شناسنامه‌ها»، «عصرحجری‌ها»، «عقب‌مانده‌ها»، «کاسبکاران»، «بزدلان و ترسوها»، «جهنمی‌ها»، «دکان‌دارها»، «تازه به دوران رسیده‌ها»، «تخریب‌گران و هوچی‌ها»، «بی‌سوادها»، «ترسوها و افراطیون»، «بی‌کاران و متوهمان و دین‌نشناسان»، «سوءاستفاده‌گرها» و موارد مشابه دیگر می‌رساند.

با این شرایط و به دلیل آنکه فضا هر روز بر جریان منتقد سیاست‌های دولت تنگ‌تر می‌شود؛ خبرگزاری دانشجو ترجیح می‌دهد تا با «حضور» و «اعتراض سکوت» در نمایشگاه مطبوعات امسال، دولت را در ایجاد فضای «تک‌صدایی» مورد نظر خود یاری کند!»

گفتنی است همچنین خبرگزاری‌ نسیم، سایت‌های خبری مشرق نیوز،‌ 598، آفتاب ری و ... نیز در منظومه معترضین به وزارت ارشاد قرار دارند که از حضور در نمایشگاه امسال کناره‌گیری کرده‌اند.

ب- واکنش دولتمردان

اقدام هماهنگ رسانه‌های منتقد با واکنش برخی از متولیان و مسئولین وزارت ارشاد روبرو شده است.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور درباره برگزاری بیست‌و‌یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و عدم حضور برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در این دور از نمایشگاه، گفت: واقعا حیف شد که برخی رسانه‌ها در این نمایشگاه حضور نداشتند. خیلی دوست داشتیم خبرگزاری تسنیم و یا سایر رسانه‌ها هم در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت و یا وزارت ارشاد حتی حاضر به شنیدن دلایل عدم حضور رسانه‌ها در این دور از نمایشگاه نشده است؟ گفت: ما همیشه صدای منتقدان را می‌شنویم و حاضر هستیم گفت‌و‌گو کنیم.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون چنین درخواستی از سوی شما رخ نداده؟ تصریح کرد: آنها می‌آمدند و ما هم صحبت می‌کردیم.

آشنا در پاسخ به این سوال که یعنی شما این انتظار را داشتید که رسانه‌هایی که حضور نداشتند از شما درخواست ملاقات کنند و دلایل عدم حضورشان را به شما توضیح دهند؟ اظهار داشت: تقاضایی نبوده، اگر صحبتی داشند ما حاضر بودیم، بشنویم.

وی درباره برخی خبرهای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه شخص رئیس‌جمهور و حضرتعالی(مشاور فرهنگی روحانی) از وزارت ارشاد خواستار محدودیت حضور رسانه‌های منتقد در نمایشگاه بوده‌اید؟ گفت:‌ خیر، چنین چیزی صحت ندارد. این یک دروغ است و نباید برای پیشبرد اهداف از دروغ استفاده کنیم.

حسین نوش‌آبادی معاون وزیر و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره‌ِ مباحثی که درباره ادعای تحریم نمایشگاه مطبوعات توسط رسانه‌هایی که در این نمایشگاه ثبت‌نام نکرده‌اند، عنوان می‌شود، گفت: به کار بردن کلمه تحریم آن هم در جمهوری اسلامی و در داخل کشور را درست نمی‌دانیم. زمانی نمایشگاه فرانکفورت برگزار می‌شود و سلمان رشدی می‌خواهد شرکت کند، ما آن را شجاعانه، با اعتقاد و با توجه به مصالح کشور تحریم می‌کنیم اما بحث تحریم در جمهوری اسلامی یک مقوله بی‌اساس، بی‌مبنا و فاقد توجیه و معناست.

او افزود: یک عده از اول هم موضع داشتند که در نمایشگاه شرکت نکنند؛ البته برای دولت گرایش‌ها و سلیقه‌ها فرق نمی‌کند؛ هر رسانه سیاست‌ها و نگاه متفاوتی دارد و منتسب به یک جریان. ما این مسأله را پذیرفته‌ایم و هیچ کس منتقد این نیست که چرا فلان نشریه یا خبرگزاری متعلق به فلان جریان یا نگاه سیاسی است،‌ این برای ما تفاوتی به وجود نمی‌آورد.

نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: منتهی یکسری، بهانه‌هاجویی‌ها را به وجود می‌آورند تا تخریب و تضعیف کنند و سیاست‌ها را زیر سوال ببرند که در آن زمان ما دفاع می‌کنیم.

همچنین در نشست مطبوعاتی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، که با حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد، حسین انتظامی در مورد علت عدم شرکت خبرگزاری «فارس» و «تسنیم» گفت: این سوالی است که باید از خودشان بپرسید. در این نمایشگاه طبق وظایفمان فضایی برای همه رسانه‌ها فراهم کردیم اما برخی در این نمایشگاه شرکت نکردند. بعضی از رسانه‌ها به دلیل مشکلات مالی در نمایشگاه شرکت نکردند و رسانه‌های محلی و استانی هم محدودیت‌های دیگری داشتند.

ج- واکنش اصلاح طلبان

جریان اصلاح طلب که خود را حامی دولت یازدهم و رقیب سیاسی اصولگرایان می‌داند نیز نتوانست نسبت بهاین اقدام رسانه‌های اصولگرا سکوت اختیار کنند و برخی از منسوبین به این جریان وارد میدان نقد و تخریب شدند.

سایت انتخاب: تحریم نمایشگاه مطبوعات توسط چند رسانه زنجیره ای

سایت انتخاب در مطلبی با این تیتر: "تحریم نمایشگاه مطبوعات توسط چند رسانه زنجیره ای" مطلبی را به نقل از سایت پارسینه باز تاب داد که در آن آمده بود:

«نمایشگاه مطبوعات امسال در حالی از چندروز دیگر آغاز به کار خواهد کرد که با تحریم چند رسانه مواجه شده است.  این رسانه ها که اکثرا از طیف معروف به «دلواپسان» هستند هریک به فراخور فضای سیاسی خود چند خطی را در پاسخ به دلیل شرکت نکردن خود در نمایشگاه نوشته اند که بنای طرح آن در این مجال نیست.

نکته اینجاست که «تحریم» نمایشگاه مطبوعات امسال بر خلاف آنچه این رسانه ها انتظار داشتند  با استقبال عمومی و صدای بلندی مواجه نشد.

غیبت رسانه ها از هر طیف در نمایشگاهی که از قضا متعلق به همه اهالی مطبوعات است، تنها فرصت را برای عرض اندام رقبای سیاسی آن هم در آستانه اتفاقی بزرگ چون انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم خواهد کرد. 

نمایشگاه مطبوعات متعلق به دولت روحانی یا هیچ کس دیگر نیست. نمایش تنوع رسانه ای در نظامی است که از قضا از سوی دشمنانش متهم به نقض آزادی بیان است. چگونه می شود اصولگرا بود و ادعای دغدغه مندی برای انقلاب و گفتمان انقلاب و رهبر انقلاب داشت و مهر تائیدی زد بر ادعاهای دشمنان انقلاب؟

نمایشگاه مطبوعات نمایش عزت و اقتدار نظام در تحمل همه سلیقه هاست. از طرفی فرصتی است برای تبلیغ افراد و جریان های تعریف شده در داخل نظام با همه سلایق. اولین کسانی که از تحریم یا حضوری ضعیف در این عرصه سود می برند، نه دولتمردان بلکه دشمنان قسم خورده انقلابند. کاش این را درک کنیم.»

پورنجاتی: گنجشگکی فسقلی!

احمد پورنجاتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم نیز در واکنش به این اقدام رسان‌های اصولگرا در صفحه فیسبوک‌اش چنین نوشته است: «آش،به قدری بی مزه است که با هیچ کشکی که لابد در حال ساییدن است نیز،آش نخواهد شد؛ در چنین حال و هوایی،تصمیم انقلابی برخی نشریات و خبرگزاری های مهم-از جمله کیهان و فارس و ...-برای تحریم نمایشگاه مطبوعات،این قصه را به خاطرم آورد که:

گنجشگکی فسقلی روی شاخه ی چناری بلند نشسته بود که صدها گنجشگ و پرنده دیگر هم روی شاخه‌های آن درخت و دیگر درختان از این شاخه به آن شاخه پر می کشیدند بی حرف و حدیث.اما این فسقلی ما که خیالات برش داشته بود - از فرط"خودبزرگ بینی"- هنگام برخاستن از روی شاخه،با جار و جنجال می گفت: ای درخت چنار،خودت را محکم نگه دار که من قصد دارم بپرم!»

روزنامه آرمان: آبستراکسیون نمایشگاهی دلواپسان

روزنامه آرمان روابط عمومی هم در مقاله‌ای با عنوان "آبستراکسیون نمایشگاهی دلواپسان" نوشت: « خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی!» حکایت اعتراض برخی رسانه‌های منتقد دولت که این روزها در قالب یک حرکت نمادین جلوه‌ای از اعتراض مدنی را به نمایش گذاشته و در اعتراض به نادیده انگاشتن حقوق منتقدان از سوی دولت و وزارت ارشاد قصد تحریم! حضور در نمایشگاه مطبوعات را دارند، حکایت آن مثلی است که در بالا بدان اشاره رفت. رسانه‌هایی که همواره نقادی را برنتافته و منتقدان دولت قبلی را به انحای مختلف آماج تندترین هجمه‌ها و حملات می‌کردند و از اساس در نگرش‌های یکسویه و نامنعطفانه خود حق حیات سیاسی را برای طیف مقابل خود قائل نبوده و نیستند و خود را حق مطلق می‌دانند و هر آن کس که با آنان زاویه فکری و سیاسی دارد بر مدار باطل می‌پندارند، اکنون معترض برخوردهای نامنعطفانه با منتقدان دولت شده‌اند، طرفه آنکه هم‌اکنون نیز رسانه‌های آنان با فراغ بال و با تندترین الفاظ و شدیدترین تیترها دولت مستقر را مورد التفات قرار می‌دهند اما به هنگامه‌ای که بر اساس قانون یکی از ده‌ها مورد هجمه‌های آنان که به‌وضوح چارچوب‌های قانونی را درنوردیده مورد پیگرد و پیگیری قانونی قرار می‌گیرد فریاد وامصیبتا سر داده و از عدم آزادی بیان و نقض حقوق منتقدان زبان به گلایه می‌گشایند.

گویی آنان به مصونیت آهنین خو کرده‌اند و برایشان سخت و سنگین است که معترض قانونی داشته باشند و تمایل دارند عرصه رسانه‌ای صحنه بی‌محابای ترکتازی آنان باشد و احدی هم لب به انتقاد و انذار نگشاید. نکته‌ای که تناقض ساختاری ادعای حمایت از منتقدین و فقدان آزادی بیان آنان را هویدا کرده و حکایت از آن دارد که هنوز هم در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد و آنان فی‌الواقع منتقد سلب آزادی بی‌حد و حصر خود در بیان هر آنچه می‌خواهند بگویند هستند. »

زیبا کلام: بهانه اصولگراها بسیار خنده‌دار و مضحک است

صادق زیبا کلام تحلیلگر سیاسی درباره انصراف برخی رسانه های خاص از حضور در نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: خنده دارترین موضوعی که یک نویسنده، روزنامه نگار یا خبرنگار در این مملکت می تواند مطرح کند این است بگوید قوه مجریه برای انتشار افکار ما به ما آزادی عمل نمی‌دهد و دهان ما را بسته است. امروز یک بچه دبستانی هم در ایران می‌داند چه نهادهایی جلوی مطبوعات را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این بهانه اصولگراها بسیار خنده‌دار و مضحک به نظر می رسد، تصریح کرد: برخی رسانه های خاص نه فقط برای کمبود متراژ غرفه‌ها و بدست آوردن فضایی بزرگتر این نمایشگاه را تحریم نکردند بلکه آنها می‌خواستند به مردم بگویند حالا که اصلاح‌طلبان قدرت را به دست گرفته‌اند ببینید چطور جلوی حضور اصولگرایان را گرفته اند و نمی گذارند صدای ما به گوش ملت برسد اما همه می دانند اینها اشک تمساح است که می ریزند.

زیبا کلام اضافه کرد: طرفداران این گروه هم خودشان می دانند که این رسانه ها چه قدرتی دارند و می‌توانند با یک تلفن تمام مطبوعات وابسته به خود را یک جا تعطیل کنند. رفتارهای اخیر این اصولگرایان یک مظلوم گرایی قلابی و عوام فریبانه است.

به هر حال عدم حضور منتقدین دولت، نمایشگاه مطبوعات متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته رقم زده است و بنظر می‌رسد دولتیکه شعار "اعتدال" را سرلوحه خود قرارداده است، باید برای شنیدن صدای مخالفین گشو شنوایی داشته باشد و در راستای تفاهم و همسویی و دلجویی از منتقدین قدم بردارد.

پایگاه بصیرت

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول