اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«فارک» خواستار مشارکت سیاسی در کلمبیا شد

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) در راستای تضمین مشارکت سیاسی خود در کلمبیا، 10 پیشنهاد را مطرح کردند.

«فارک» خواستار مشارکت سیاسی در کلمبیا شد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، نیروی مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) روز گذشته در راستای تضمین مشارکت سیاسی خود پس از پایان اختلافات مسلحانه با دولت کلمبیا و، حداقل 10 پیشنهاد را مطرح کردند.

اصول ده‌ گانه این توافقنامه موسوم به «عادی‌سازی زندگی ملی و تحول جنبش‌های سیاسی فارک» که سخنگویان فارک آن را «پیروزی ساندینو» می‌نامند روز گذشته در «هاوانا» (پایتخت کوبا) که از ابتدا و از سال 2012 محل مذاکرات نیروهای فارک و دولت کلمبیا بوده است، مطرح شد.

«فارک» پیشتر تمایل خود برای این‌که به طور رسمی به یک جنبش سیاسی در کلمبیا تبدیل شود را خاطرنشان کرده بود.

در این راستا «فارک» بر مشارکت فعال در سیاست و تخصیص کرسی برای اعضای آن‌ها در کنگره کلمبیا، در دپارتمان‌ها، مجامع و شوراهای شهری و در دیگر مکان‌ها و مجامع تاثیر‌گذار، تاکید دارد.

از دیگر اهداف نیروهای مسلح انقلابی کلمبیایی می‌توان بر تاکید آن‌ها بر توسعه اقتصاد و جامعه انجمنی در راستای بازسازی پایه‌های تولیدی کشور، بهبود شرایط زندگی، ایجاد فرصت شغلی برای فقرا و محرومین، اشاره کرد.

فارک در ماه سپتامبر تصمیم خود برای شرکت در چشم انداز سیاسی کلمبیا را اعلام کرد.

سخنگوی نیروهای فارک در این‌باره اذعان داشت که در شرایط کنونی لزوم عادی‌سازی زندگی مردم کشور و همچنین تغییر جایگاه فارک از نهادی نظامی به نهادی سیاسی احساس می‌شود که از نقطه نظر ما پیشبرد این رویه راهکاری مناسب برای ایجاد صلح است.

وی همچنین گفت: این 10 پیشنهاد بر پایه‌های اصول عدالت ترمیمی که بر اجرای عدالت در زندان‌ها به خصوص برای زندانیان سیاسی و جنگی محکوم و یا در انتظار فرآیندهای محاکمه تاکید دارد.

نیروهای مسلح انقلابی فارک و دولت کلمبیا ار روز سه‌شنبه هفته گذشته دور جدید از گفت‌وگو‌ها آغاز کردند که ادامه گفت‌‍و‌گوها به 7 نوامبر سال جاری(16 آبان) موکول شد.

دو طرف تصمیم دارند که پس از گذر از دورهای بحرانی و پر تنش مذاکرات را از سر گرفته و تا پایان سال جاری مسیر حصول توافق صلح را تسهیل کنند که در این صورت انتظار می‌رود که تا مارس سال 2016 (اسفند 94)توافق صلح بین دو طرف امضا شود.

در روز 23 سپتامبر سال جاری میلادی (1 مهر 94)، «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا و «رودریگو اوندونیو اچوری» با نام مستعار «تیموچنکو» رهبر ارشد «فارک» در نشستی با یکدیگر در «هاوانا» با حضور «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا متعهد به برقراری صلح در کلمبیا قبل از 23 مارس 2016 (4 فروردین 94) شدند.

در روز 2 سپتامبر سال جاری میلادی (11 شهریور 94)، دولت کلمبیا و «فارک» چهل‌و‌دومین دور از مذاکرات صلح را که از ماه نوامبر سال 2012 میلادی به منظور پایان یافتن درگیری‌های مسلحانه که از بیش از نیم قرن پیش در این کشور به طول انجامیده آغاز کرده‌اند، در پیش گرفتند.

چهل‌‌ودومین دور از میز مذاکرات صلح کلمبیا در «هاوانا» تا 8 ماه اکتبر سال جاری میلادی (16 مهر 94) به طول می‌انجامد.

«فارک» و دولت کلمبیا روند صلح را در نوامبر 2012 (مهر 1391) با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن به طول انجامیده آغاز کردند که طبق آمار و ارقام تقریبا 5 میلیون آواره و دست کم 600 هزار کشته بر جای گذاشته است.

از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93)، باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌ها می‌باشد.

دولت کلمبیا و «فارک» همچنین تاکنون پیرامون ایجاد یک طرح مین‌روبی و یک کمیسیون حقیقت‌یاب با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول