اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

قره‌شیخلو مطرح کرد

آسیب‌های تعدد دستگاه‌های قرآنی/ گزارش بودجه قرآنی منتشر شود

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه هنوز هیچ‌کس بودجه قرآنی را لمس نکرده است از تعدد دستگاه‌های قرآنی انتقاد کرد و گفت: آنقدر این بودجه در دستگاه‌های دولتی مدعی، کسر می‌شود که هیچ مبلغی به جامعه قرآنی کشور نمی‌رسد.

آسیب‌های تعدد دستگاه‌های قرآنی/ گزارش بودجه قرآنی منتشر شود

به گزارش خبرگزاری فارس، «مهدی قره‌شیخلو» رئیس سازمان دارالقرآن در نشست جامعه قرآنی استان البرز، ضمن یاد و خاطره از اساتید پیشکسوت قرآنی کشور و شهیدان انقلاب اسلامی و خصوصاً شهدای قرآنی فاجعه منا، با اشاره به عملکرد قرآنی کشور در سه دهه پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فعالیت‌های بزرگ قرآنی در کشور اتفاق افتاده است که این اقدامات به نسبت دوران پیش از انقلاب، قابل قیاس نیست؛ گرچه هنوز به نقطه مطلوب در این زمینه نرسیده‌ایم و با جایگاهی که در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی است، فاصله زیادی وجود دارد، اما زحمات بسیاری در این حوزه نیز صورت گرفته است.

نیروی انسانی کارآمد مهم ترین عامل موفقیت هر فعالیتی است

قره‌شیخلو نیروی انسانی کارآمد را مهم‌ترین عامل موفقیت هر فعالیتی دانست و افزود: چنانچه نیروی کارآمد، دلسوز و با انگیزه وجود داشته باشد، با حداقل امکانات، می‌توان بیشترین خروجی را داشت، اما بدون نیروی انسانی مناسب و شایسته حتی با داشتن بیشترین امکانات نیز حداقل انتظارات هم برآورده نخواهد شد. در دهه 60 یکی از دلایل اینکه فضای فعالیت‌های قرآنی با حال حاضر متفاوت بود، همین تلاش‌های بی‌وقفه و بدون توقع افرادی بود که شبانه‌روز و با تمام وجود در خدمت قرآن انجام وظیفه می‌کردند، بزرگانی همچون مرحوم استاد  اربابی که در رابطه با پررنگ شدن برنامه‌های قرآنی کشور نقش بسزایی داشت؛ پس چنانچه جامعه قرآنی به عنوان اولین حلقه قرآنی کشور، تمام تلاش و همت خود را در رسیدن به وضع مطلوب خرج کنند، بسیاری از مشکلات و موانع موجود در سر راه به لطف خداوند متعال بر طرف خواهد شد.

ساختار مشخصی برای فعالیت‌های قرآنی تعریف نشده است

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه هنوز در کشور ساختار مدونی برای فعالیت‌های قرآنی تعریف نشده است، خاطر نشان کرد: فعالیت‌های قرآنی در کشور، حالت تشریفاتی پیدا کرده است در حالیکه باید تمامی دستگاه‌ها نسبت به توسعه فعالیت‌های قرآنی فعال باشند، اما هنوز در نظامات اداری و حاکمیتی، قرآن جایگاه مشخصی نداشته و ساختار مشخصی برای فعالیت‌های قرآنی تعریف نشده است.

بودجه قرانی آنقدر محدود است که اثری از آن باقی نمی‌ماند

این قاری قرآن با انتقاد از تعدد و تشتت دستگاه‌های قرآنی کشور، به آسیب‌های موجود در این بخش اشاره کرد و افزود: سرگردانی مردم و بلاتکلیفی در اجرای برنامه‌های قرآنی از آسیب‌های تعدد دستگاه‌های قرآنی کشور است؛ امکانات و بودجه‌ای که برای برنامه‌های قرآنی منظور می‌شود، آنقدر خرد و تقسیم می‌شود که اثری از آن نمی‌ماند. 4 سال است، بودجه‌ای در کشور به عنوان بودجه نیم درصدی قرآن توزیع می‌شود و هنوز هیچ‌کس این بودجه را لمس نکرده، بخاطر اینکه آنقدر این بودجه در دستگاه‌های دولتی مدعی، کسر می‌شود که هیچ مبلغی به جامعه قرآنی کشور نمی‌رسد.

قره‌شیخلو به ظرفیت‌های موجود در جامعه قرآنی کشور اشاره و تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی باید با اراده جامعه قرآنی صورت گیرد و بهتر است از ظرفیت‌های موجود کشور که مورد غفلت مانده است، توجه شود به طور نمونه، در حال حاضر در کشور حدود 105 هزار مدرسه وجود دارد که اگر تنها هر مدرسه یک معلم قرآن داشته باشد و هر کدام از معلمان، مبلغ یک میلیون تومان حقوق دریافت کنند، طبق این محاسبه، مبلغی معادل 100 میلیارد تومان در ماه و یک‌هزا  و 200 میلیارد تومان در سال، صرف مدارسی می‌شود که در طول 12 سال تحصیلی تا مقطع دیپلم به صورت مشخص جلسات قرآن را برگزار می‌کنند و خروجی آن را می‌بینیم که فرد دارای مدرک دیپلم از نظر روخوانی و روانخوانی مشکل دارد.

جامعه قرآنی نیازهای‌های خود را از مسئولان مطالبه کنند

قره‌شیخلو یکی از اشکالات موجود در حوزه قرآن را عدم توجه کافی فعالان و دست اندرکاران قرآنی دانست و گفت: هیچ چیزی بالاتر از قرآن، نیاز روز جامعه اسلامی نیست و یکی از دلایل وجود اشکال و موانع در امورات قرآنی، بی‌توجهی فعالان و جامعه قرآنی است. به طور نمونه در حوزه مداحان بعضاً نقدها و اعتراضاتی را حتی در مسائل کلان مطرح می‌کنند که همین سبب شده تا به مطالباتشان توجه کافی شود اما در جامعه قرآنی به دلیل کم‌توجهی به تکالیف محوله، این موضوعات نیز کم اثر و ضعیف دنبال می‌شود. جامعه قرآنی باید در پیشبرد موضوعات جدی‌تر باشند و نیازهایش را نه برای خود بلکه برای جامعه اسلامی از مسئولان، مطالبه کنند.

وی در این رابطه افزود: سال جاری در لایحه بودجه مجلس مصوب شد تا 200 میلیارد تومان برای انجام امور قرآنی به دستگاه‌های مجری پرداخت شود که تاکنون یک ریال هم واریز نشده است، در حالی که به طور نمونه در وزارت راه و شهرسازی تنها برای انعقاد یک قرارداد، 200 میلیون بودجه تعلق می‌گیرد؛ پس اگر جامعه قرآنی از دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی وضعیت این بودجه را مطالبه کنند و به این موضوع اهتمام ورزند، مطمئناً این کار صورت خواهد گرفت.

آموزش‌های قرآن مطابق نیاز جامعه و از جامعیت برخوردار باشد

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه آموزش های قرآن باید از جامعیت برخوردار باشد، گفت: آموزش قرآن، تعریفی دارد که برخلاف معنای اصلی آن به این موضوع تک بعدی نگاه شده است. در زمان پیامبر اکرم(ص)، جلسات آموزش قرآن منحصر در جلسات روخوانی و روان‌خوانی نبود، بلکه منظور از آن، آموزش هایی اعم از احکام، اخلاق و اصول اعتقادات بود، بر این اساس در کنار آموزش قرائت و حفظ بایستی روح آیات شفابخش قرآن به مخاطبان منتقل و مطالب مطابق با نیاز جامعه اسلامی ارائه شود.  

وی با اشاره به نظر پیامبر اکرم(ص) نسبت به جایگاه و شخصیت استاد قرآن ابراز داشت: مربی و استاد قرآن بر اساس نظر پیامبر اکرم (ص)، کسی است که دین را می فهمد. در مقدمه تفسیر تسنیم آیت‌الله جوادی آملی آمده، فراگیری برخی از سوره‌ها توسط مسلمانان در زمان رسول اکرم(ص) به چند سال طول می‌انجامید و آنچه در کتاب، بیان شده برای سوره مبارکه بقره 8 یا 9 سال بطول انجامید، پس معلوم است آن‌ها فقط به ظاهر آیات توجه نمی‌کردند و در حوزه روخوانی و روان‌خوانی توقف نداشتند چراکه آنان عرب زبان بوده و به این موضوع تسلط داشتند و در این مدت 9 سال، به مفاهیم قرآن می‌پرداختند.

لزوم عزم جدی مردم در پیشبرد اهداف قرآنی کشور

رئیس سازمان دارالقرآن عزم جدی مردم و جامعه قرآنی کشور را مهم‌ترین عامل ارتقای سطح قرآنی کشور برشمرد و افزود: در کتاب شریف غیبت نعمانی، حدیثی از امیر المومنین(ع) دیدم که حضرتش با این مضمون بیان داشتند که روزی خواهد آمد که خیمه‌های آموزش قرآن به دست عجم‌ها قرار خواهد گرفت؛ پس چنانچه این امر بخواهد، محقق شود باید ابتدا توجه به حوزه قرآن کریم را از کشورمان آغاز کنیم و فعالیت‌های قرآنی را همچون ایام عزاداری سالار شهیدان که مردم به صورت خودگردان بسیج می‌شوند، انجام دهیم و در ماه مبارک رمضان همانند ایام محرم این اقدامات برای خدمت به قرآن از سوی مردم به صورت خود جوش پیش گرفته شود.

قره‌شیخلو برگزاری نشست‌های قرآنی را در پیشبرد قرآنی کشور موثر دانست و تاکید کرد: نشست‌های قرآنی به صورت ماهانه و مستمر انجام شود تا علاوه بر دید و بازدید جامعه قرآنی کشور از یکدیگر، مسائل و موضوعات کلان نیز مطرح و تبادل نظر شود.

وی به ظرفیت‌های قرآنی موجود در استان البرز اشاره کرد و گفت: استان البرز به جهت مجاورت با پایتخت و حضور مردم قرآن دوست، امام محترم جمعه قرآنی، اساتید و پیشکسوتان قرآنی، ظرفیت‌های بسیاری برای پیشبرد اهداف قرآنی به همراه دارد.

انتهای پیام/  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول