اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داور سوگواره عکس عاشورایی اردبیل:

تولید آثار هنری ماندگار مانع از تحریف وقایع تاریخی عاشورا شده است

داور اولین جشنواره سوگواره عکس و نقاشی شهرداری اردبیل گفت: تولید آثار هنری ماندگار مانع از تحریف وقایع تاریخی عاشورا شده است.

تولید آثار هنری ماندگار مانع از تحریف وقایع تاریخی عاشورا شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رحمان مجرد عصر امروز در مراسم پایانی داوری آثار سوگواره عکس و نقاشی عاشورایی شهرداری اردبیل اظهار کرد: با پایان کار داوری آثار منتخب سوگواره عکس و نقاشی عاشورایی شهرداری اردبیل انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: آثار رسیده در بخش ایستگاه نقاشی به تعداد 88 و در بخش عکس 353 اثر بود.

داور اولین جشنواره سوگواره عکس و نقاشی شهرداری اردبیل اضافه کرد: یکی از بحث‌های مهم در «هنر عکاسی عاشورایی» تکرار آن به صورت مداوم و همه ساله است و این تکرار شدن‌ها به نوعی کار عکاسان را سخت و در عین حال روح و خمیر او را نوازش می‌دهد و عکاس را به اصالت‌های فراموش شده فرا می‌خواند.

مجرد افزود: سختی کار از این بابت است که در طول سال‌های گذشته عکاسان حرفه‌ای و آماتور، اکثر زوایا و قاب‌بندی‌ها را انجام داده و ثبت کرده‌اند و حتی برای حرفه‌ای‌ها هم انتخاب زاویه‌ای جدید، نگاهی نو و حتی نگرشی متفاوت بسیار سخت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در عکس‌های این سوگواره برخی عکاسان برای بیان مفاهیم عاشورا با زبانی خاص و رسا جستجو و تلاش کرده بودند و در این میان تلاش برخی به نتیجه رسیده و عکس‌های برخی دیگر چه در بحث ساختار و چه در طرح ایده، موضوع و مضمون خام بود.

مجرد بحث مهم دیگر در هنر عکاسی عاشورایی را تأثیر آن پس از نمایش آثار بر مخاطبان و جامعه دانست و اضافه کرد: پرچم‌ها، نقوشی که بر علم‌ها حک شده و در یک کلام فرهنگ تصویری عاشورا در سال‌های اخیر یکی از مسائلی بوده که ذهن مرا به خود مشغول ساخته است.

هنرمند و عکاس مطرح اردبیل ادامه داد: به نظر می‌رسد عکس عاشورایی در عین اینکه یک اتفاق هنری به حساب می‌آید، باید به طور خودآگاه و ناخودآگاه بر فرهنگ تصویری عاشورا تأثیرگذار باشد و توان تغییر یا دست کم تصحیح آن را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه فرهنگ تصویری عاشورا در سال‌های اخیر خیلی مناسب پیش نرفته و شمایل‌کشی‌ها و تصویرهای بی‌ارزش و حتی اشتباه را در بین عکس‌ها زیاد می‌بینیم که شایسته است تحریفات و خرافات وارد شده به واقعه عاشورا و مستتر در عزاداری‌ها به صورت جداگانه بررسی و در قالب تحقیق، پژوهش و دوره‌های آموزشی با دعوت از کارشناسان در بین دانشجویان، علاقمندان و جامعه ارائه شود.

مجرد با قدردانی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرداری اردبیل افزود: امیدواریم این حرکت فرهنگی، هنری استمرار داشته و با تبیین و گسترش موضوع سوگواره موجب رشد تفکر و تأثیر بسیار بالای این موضوع عظیم دینی و انقلابی در جامعه شود.

وی با تحلیل آثار این سوگواره به عکاسان جوان تصریح کرد: توجه بیشتر به جلوه‌های هنری و عنصر ابداع، نوآوری و پرهیز از شعارزدگی و تکرار مکررات و نگاه تقلیدی در کنار اهمیت بیشتر به ثبت لحظات و احساسات از زوایای غیرکلیشه‌ای و توجه به مبانی اندیشه‌ای، جامع‌نگری، ثبت عظمت و وسعت وقایع و پرهیز از نگاه بسته و تک زاویه‌ای در نگرش عکاسان این سوگواره جای تأمل دارد.

انتهای پیام/62003/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول