به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رحمان مجرد عصر امروز در مراسم پایانی داوری آثار سوگواره عکس و نقاشی عاشورایی شهرداری اردبیل اظهار کرد: با پایان کار داوری آثار منتخب سوگواره عکس و نقاشی عاشورایی شهرداری اردبیل انتخاب شدند.
وی تصریح کرد: آثار رسیده در بخش ایستگاه نقاشی به تعداد 88 و در بخش عکس 353 اثر بود.
داور اولین جشنواره سوگواره عکس و نقاشی شهرداری اردبیل اضافه کرد: یکی از بحثهای مهم در «هنر عکاسی عاشورایی» تکرار آن به صورت مداوم و همه ساله است و این تکرار شدنها به نوعی کار عکاسان را سخت و در عین حال روح و خمیر او را نوازش میدهد و عکاس را به اصالتهای فراموش شده فرا میخواند.
مجرد افزود: سختی کار از این بابت است که در طول سالهای گذشته عکاسان حرفهای و آماتور، اکثر زوایا و قاببندیها را انجام داده و ثبت کردهاند و حتی برای حرفهایها هم انتخاب زاویهای جدید، نگاهی نو و حتی نگرشی متفاوت بسیار سخت است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در عکسهای این سوگواره برخی عکاسان برای بیان مفاهیم عاشورا با زبانی خاص و رسا جستجو و تلاش کرده بودند و در این میان تلاش برخی به نتیجه رسیده و عکسهای برخی دیگر چه در بحث ساختار و چه در طرح ایده، موضوع و مضمون خام بود.
مجرد بحث مهم دیگر در هنر عکاسی عاشورایی را تأثیر آن پس از نمایش آثار بر مخاطبان و جامعه دانست و اضافه کرد: پرچمها، نقوشی که بر علمها حک شده و در یک کلام فرهنگ تصویری عاشورا در سالهای اخیر یکی از مسائلی بوده که ذهن مرا به خود مشغول ساخته است.
هنرمند و عکاس مطرح اردبیل ادامه داد: به نظر میرسد عکس عاشورایی در عین اینکه یک اتفاق هنری به حساب میآید، باید به طور خودآگاه و ناخودآگاه بر فرهنگ تصویری عاشورا تأثیرگذار باشد و توان تغییر یا دست کم تصحیح آن را داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه فرهنگ تصویری عاشورا در سالهای اخیر خیلی مناسب پیش نرفته و شمایلکشیها و تصویرهای بیارزش و حتی اشتباه را در بین عکسها زیاد میبینیم که شایسته است تحریفات و خرافات وارد شده به واقعه عاشورا و مستتر در عزاداریها به صورت جداگانه بررسی و در قالب تحقیق، پژوهش و دورههای آموزشی با دعوت از کارشناسان در بین دانشجویان، علاقمندان و جامعه ارائه شود.
مجرد با قدردانی از فعالیتهای فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرداری اردبیل افزود: امیدواریم این حرکت فرهنگی، هنری استمرار داشته و با تبیین و گسترش موضوع سوگواره موجب رشد تفکر و تأثیر بسیار بالای این موضوع عظیم دینی و انقلابی در جامعه شود.
وی با تحلیل آثار این سوگواره به عکاسان جوان تصریح کرد: توجه بیشتر به جلوههای هنری و عنصر ابداع، نوآوری و پرهیز از شعارزدگی و تکرار مکررات و نگاه تقلیدی در کنار اهمیت بیشتر به ثبت لحظات و احساسات از زوایای غیرکلیشهای و توجه به مبانی اندیشهای، جامعنگری، ثبت عظمت و وسعت وقایع و پرهیز از نگاه بسته و تک زاویهای در نگرش عکاسان این سوگواره جای تأمل دارد.
انتهای پیام/62003/ذ40/ف4004