اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

/بسته گزارشی روزانه فارس/

مرعشی: روحانی بیش از ما به ائتلاف نیازمند است/ شماتت‌های عباس عبدی برای عاملان تحریم یک انتخابات

روایت مصلحی از نگرش غلط دولت سابق نسبت به سعودی‌ها و روحانی بیش از ما به ائتلاف نیازمند است! از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس است.

مرعشی: روحانی بیش از ما به ائتلاف نیازمند است/ شماتت‌های عباس عبدی برای عاملان تحریم یک انتخابات

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

***

شماتت‌های عباس عبدی برای عاملان تحریم یک انتخابات

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، هفته گذشته طی یادداشتی با عنوان «متغیر مستقل در انتخابات کیست؟!» در مجله صدا نوشت: اگر اصلاح‌طلبان در سال 1390 هم سیاست دیگری بجای تحریم می‌داشتند، شاید می‌توانستند حداقل 20 نفر از نمایندگان تندروی فعلی مجلس را جابجا کنند و این به معنای بهبود موازنه 40 نفر به نفع نیروهای متعادل بود، در این صورد ترکیب مجلس فعلی به نحوی تغییر می‌کرد که دولت کنونی به نحو روشنی کارآمدتر تشکیل می‌شد و این همه اعتراض متوجه دولت فعلی نمی‌گردید.

 

*مسئله تحریم انتخابات مجلس نهم از سوی اصلاح‌طلبان، یکی از جنجالی‌ترین مقاطع حیات سیاسی این جریان خاص است.

انتخاباتی که پس از فتنه سال 88 برگزار می‌شد و جریان خاص با اعلام تحریم آن، این فرکانس را ارسال کرد که همچنان بر مواضع سال 88 خود پایبند است.

اگرچه لیدر اصلاحات در این انتخابات سعی کرد با رأی دادن در یک حوزه انتخاباتی حاشیه‌ای در تهران، عملکردی کج‌دار و مریز را در زمینه علاقه به انقیاد از قانون در عین پایبندی بر مواضع سال 88 خود به نمایش بگذارد اما آنچه که در واقعیت اتفاق افتاد این بود که مُهر تحریم یک انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران برای همیشه بر پیشانی اردوگاه اصلاحات خورد.

برخی اصلاح‌طلبان نظیر کرباسچی، بعدها نظیر سخنان عبدی را در تقبیح و شماتت تحریم انتخابات مجلس نهم بر زبان آوردند اما بعضی دیگر هم همچنان بر درست بودن این تحریم اصرار دارند.

کسانی مثل رسول منتجب‌نیا و فیض‌الله عرب‌سرخی اخیراً اعلام کرده‌اند که در آن مقطع فضا مسموم بود و امید از مردم گرفته شده بود...!

گفتنیست، جریان سیاسی خاص، در جریان انتخابات دولت یازدهم در خرداد 92 نیز، در رسانه‌های خود بحث حضور یا «عدم حضور» را به اقتراح گذاشته بود و حتی حسین مرعشی، از فعالان جریان خاص، زمانی به روزنامه اعتماد از این گفته بود که انتخابات دولت یازدهم نیز «مدیریت شده»! است.

 

*** 

این جریان هیچ اعتراضی به روحانی ندارد!

مرعشی:روحانی بیش از ما به ائتلاف نیازمند است

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایلنا، طی اظهاراتی گفته است:

«جبهه‌ای در سال 92 شکل گرفت که منجر به پیروزی آقای روحانی شد٬ لذا دولت روحانی بیش از اصلاح‌طلبان نیازمند به حفظ این جبهه است٬ چراکه اگر این جبهه در انتخابات سال 94 تقویت بشود٬ به تقویت دولت روحانی نیز کمک خواهد کرد. اگر کسانی به اشتباه این جبهه را تضعیف کنند، اولین کسی که از این مسئله دچار آسیب می‌شود، دولت است.»

وی همچنین می‌افزاید: پیش‌بینی من این است که ائتلافی که در سال 92 شکل گرفت٬ در سال 94 هم ادامه پیدا خواهد کرد. ممکن است یک فرد یا جبهه تمایل به حرکت مستقلی داشته باشند٬ اما روی روند کلی ائتلاف تاثیری نخواهد گذاشت!

 

*اشاره مرعشی به صحبت‌های جنجالی چندی قبل سخنگوی حزب اعتدال و توسعه است که در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای از جدا بودن لیست انتخاباتی این حزب (بعنوان حامیان اصلی رئیس‌جمهور) با لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان خبر داده بود.

این صحبت، واکنش‌ها و کنایه‌های مختلفی را از سوی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب در پی داشته است.

برخی اصلاح‌طلبان در این تصمیم حزب اعتدال و توسعه ابراز تشکیک کرده و عنوان کرده‌اند که این تصمیم تغییر می‌کند!

عده‌ای دیگر نیز از این گفته‌اند که اعلام جدایی لیست اعتدال و توسعه از لیست اصلاح‌طلبان تصمیم اعضای مبرّز حزب اعتدال نیست و در این حزب انشقاق وجود دارد.

نکته جالب توجه ماجرا نیز آن است که جریان اصلاحات همچنان و حتی پس از این اتفاقات و اظهارات محرز نیز از متحد بودن جبهه اصلاحات در انتخابات آتی سخن می‌گوید!

در اشاره به صحبت‌های مرعشی همچنین باید گفت که در انتخابات سال 92 هیچ جبهه خاص و مبرّزی برای حمایت از رئیس‌جمهور روحانی شکل نگرفته بود...

محمدرضا عارف در آن انتخابات، 2 روز مانده به روز برگزاری کناره‌گیری کرد و در کناره‌گیری خود نیز از هیچکس حمایت خاصی را ابراز نداشت و نام کسی را نبرد.

سران اصلاحات نیز حاضر نشدند هیچ بیانیه رسمی را در حمایت از رئیس جمهور روحانی صادر و یا اقداماتی که در حمایت از موسوی در سال 88 بعمل آوردند را درباره روحانی هم تکرار کنند. آنها فقط برای اینکه متهم به تحریم دوباره انتخابات نشوند، بصورت تلویحی و واسطه‌ای، حمایت خود را از روحانی اعلام کردند اما پس از پیروزی رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات ندای «أنا شریک» سر دادند و خود را حامیان اصلی رئیس‌جمهور پیروز معرفی کردند.

اما گویا دولت پیروز و اطرافیان روحانی نیز این قصه را باور نکرده و علیرغم آنکه توسط کسانی مثل «مرتضی بانک» و یا «غلامعلی دهقان» در مواقعی نسبت به نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی دولت، اظهاراتی بیان شده است اما اصل ماجرا چیز دیگریست.

فی‌الواقع اینکه جدا بودن لیست حزب اعتدال و توسعه بعنوان حامیان اصلی روحانی از لیست اصلاح‌طلبان در کنار اظهارات اشاره شده از بانک و دهقان، نشان می‌دهد که دولت قصد دارد در کنار حفظ ائتلافی نانوشته با اصلاح‌طلبان اما هویت گفتمانی و شخصیتی خود را از جریان سیاسی خاص جدا و این تنزّه را به ذهن افکار عمومی نیز مخابره کند.

نکته کلیدی نیز آنست که بر خلاف صحبت چهره‌هایی نظیر منتجب‌نیا و مرعشی که بر «آسیب دیدن دولت در صورت تکروی»! تأکید می‌کنند اما حقیقت آنست که وزن گفتمان حامیان دولت ربط تأثیرگذاری به همراهی یا عدم همراهی با اصلاح‌طلبان ندارد و چیزهای دیگری مثل «دستاوردهای برجام» و «تحقق وعده‌های اقتصادی» است که تکلیف رأی‌آوری یا عدم موفقیت گفتمان دولت در انتخابات آتی را تعیین می‌کنند.

جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده با مشکلاتی مثل در حصر و منزوی بودن بزرگان خود، ردّ صلاحیت عمده چهره‌های این جریان بر اثر عملگری در فتنه سال 88، ساز ناکوک حزب کارگزاران، جدا شدن لیست حامیان دولت، سهم‌خواهی احزاب جدیدالولاده‌ای مثل حزب ندا و حرکت غیر جبهه‌ای چهره‌های اصلاح‌طلبی مثل مصطفی کواکبیان مواجه است.

تنها راه پیش رو برای اصلاح‌طلبان نیز اجبار به ابراز چسبندگی به دولت رئیس‌جمهور روحانی است. مسئله‌ای که سبب می‌شود حتی اگر روحانی حکم به تبعید دسته‌جمعی اصلاح‌طلبان هم بدهد! اما هیچ صدای اعتراضی از هیچیک از اصلاح‌طلبان برنخیزد...

 

***

روایت مصلحی از نگرش غلط دولت سابق نسبت به سعودی‌ها

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات در کابینه محمود احمدی‌نژاد اخیراً طی سخنانی در یک مراسم در بوشهر گفته است: بعضی‌ها امروز فکر می‌کنند که عربستان کشوری است که می توان با آن مذاکره و گفت وگو کرد اما توجه ندارند که عربستان دشمن قسم خورده انقلاب اسلامی به شمار می رود و من این قسم خوردگی را در مذاکره با آن‌ها دیده‌ام.

به گزارش رسا، وزیر سابق اطلاعات افزوده است: چهار سال پیش، اولین باری که بحث‌های درگیری سوریه پیش آمد، بعضی آقایان در جلسات خصوصی می‌گفتند که برویم و با عربستان مذاکره و مسئله سوریه را حل کنیم و هرچه به آن‌ها گفته می‌شد که عربستان دشمن است و جای مذاکره نیست توجه نداشتند؛ بالاخره قرار شد در دبیرخانه شورای امنیت در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

حجت‌الاسلام مصلحی تصریح کرده است: در این جلسه بنا شد که من به عربستان بروم و با ولیعهد عربستان صحبت کنم. و ما هم رفتیم و برای مذاکره نشستیم و یکی از حرف‌هایی که ولیعهد عربستان در جلسه رسمی که داشت ضبط می‌شد و نوار ضبط شده آن موجود است –بیان کرد این بود که - گفت «در دوران جنگ شما با صدام، ما با همه هستی و اعتقادمان از صدام حمایت می‌کردیم و با همکاری کشورهای خلیج فارس بیش از 20 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم»

 

*حجت‌الاسلام مصلحی 4 سال قبل طی سفری به عربستان سعودی رفت و با مقامات این کشور دیدار کرد. سفر و دیدارهایی که البته مورد انتقادات فراوانی واقع شد اما پشت پرده آن، گویا رخدادهایی بوده است که مصلحی در بالا به آن اشاره می‌کند.

دولت محمود احمدی‌نژاد و حلقه مشهور اطراف وی در زمینه سیاست خارجی نگرش‌های خاصی را اعمال می‌کردند.

نگرش‌هایی که در بارزترین وجه خود، مذاکره با آمریکا و حل مشکلات داخلی از طریق ایجاد رابطه با ایالات متحده! را پیگیری می‌کرد.

این ماجرا بعدها مورد اشاره رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

رئیس‌جمهور سابق همچنین مسئله «بیداری اسلامی» را نیز در یکی از سخنرانی‌های نوروزی خود «بیداری انسانی»! نامید و به اذعان تحلیلگران و برخی دولتمردان سابق، غربی‌ها را در پشت پرده بیداری انسانی می‌دانست.

در ماجرای عربستان هم دولت سابق رفتارهای غریبی از جمله پیام احمدی‌نژاد به عربستان و اظهار برخی تمجیدهای نامتعارف از شاه سعودی را از خود بروز می‌داد که گویا علت آن نگرش‌هایی است که حجت‌الاسلام مصلحی در بالا آنها را توضیح می‌دهد.

حجت‌الاسلام مصلحی جزو مغضوبین احمدی‌نژاد بود که ماجرای الحاح ناموفق رئیس‌جمهور وقت بر کنار گذاشتن وی از سمت تصدی وزارت اطلاعات، به یکی از رخدادهای عبرت‌آموز تاریخ قوه مجریه در ایران تبدیل شده است.

متأسفانه در قبال تمام این رفتارهای سوء نیز در آن مقطع از جانب عده‌ای از طرفداران دولت عنوان می‌شد که رئیس‌جمهور وقت سحر! شده و یا تحت فشار است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول