اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

نشریه اقتصادی مید:

شرکت‌های بین‌المللی در انتظار جزئیات قراردادهای جدید نفتی ایران/ چالش پیش روی سرمایه گذاران خارجی

نشریه اقتصاد مید در یادداشتی عدم انتشار جزئیات قراردادهای جدید نفتی ایران را به سرمایه‌گذاری در ایران گره زد و نوشت: سرمایه‌گذاران خارجی باید خود را برای خستگی که از عدم دریافت جزئیات قراردادهای جدید نفتی ایران تجربه کردند، آماده کنند.

شرکت‌های بین‌المللی در انتظار جزئیات قراردادهای جدید نفتی ایران/ چالش پیش روی سرمایه گذاران خارجی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، نشریه اقتصادی مید طی یادداشتی در مورد عدم انتشار جزئیات قراردادهای نفتی ایران نوشت: شرکت‌های بین‌المللی نفتی (IOCs) و تحلیلگران ماه‌ها منتظر اعلام شرایط و ضوابط  قراردادهای جدید نفتی ایران بودند. متاسفانه، آنها مجبور هستند تا کمی بیشتر صبر کنند تا آنچه نیاز دارند بدانند را بفهمند.

قراردادهای جدید نفتی ایران که انتظار می رود به شرکت‌های بین‌المللی نفتی برای توافق‌های سهم‌بری از اکتشاف و تولید به جای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت و گاز ارائه شود، در 28 و 29 نوامبر توسط وزارت نفت ایران به 137 شرکت بین‌المللی نفت در تهران معرفی شد.

این وزارتخانه جزئیات بیش از 50 پروژه را منتشر کرد که برای آنها به دنبال شریک خارجی است اما مدیران شرکت‌های خارجی به علت کمبود ارائه جزئیات خاص ناامید شدند.

اکنون تمام چشم‌ها به کنفرانس لندن در 22 تا 24 فوریه دوخته شده است که تهران در نظر دارد رونمایی بین‌المللی خود را انجام دهد.

برای کسانی که در انتظار فرصت‌های وعده داده شده و وابسته به لغو تحریم‌های ایران هستند، خستگی تجربه شده توسط مدیران اجرایی شرکت‌های بین‌المللی نفتی چیزی است که آنها باید برایش آماده باشند.

جدا ازاینکه دروازه‌های ایران باز شده است، گسترش تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در ایران پس از لغو تحریم‌ها، کُند خواهد بود و روند خسته‌کننده‌ و موانع بسیاری خواهد داشت.

نخستین چالش در 15 دسامبر رخ می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی گزارش خود را در مورد بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران به سازمان ملل ارائه می‌کند. محتوای گزارش توسط مخالفان توافق هسته‌ای در واشنگتن، ریاض، تلاویو و تهران مورد چالش قرار خواهد گرفت.

حتی به محض برداشته شدن تحریم‌ها، بسیاری از تحریم‌های دیگر پابرجا خواهد ماند که مانع از تجارت شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی با ایران می‌شود.

بعلاوه، تحریم‌های مداوم معاملات دلاری با تهران را محدود می‌کند. این بدان معناست که هر بانکی که در آمریکا فعالیت دارد، تمایل ندارد خود را در معرض ریسک نقض تحریم‌ها از طریق تسهیل تجارت با ایران قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های بالقوه بزرگی برای تجارت منطقه و جهان پیشنهاد می‌کند اما در هر قدم از این راه، مخالفان توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های اقتصادی تلاش خواهند کرد تا این روند را خراب کنند.

توافق هسته‌ای شامل بند «بازگشت سریع تحریم‌ها» است که اجازه می‌دهد تحریم‌ها به محض هرگونه نقضی دوباره اعمال شوند.

خطر تحریم‌ها دوباره  تحمیل می‌شود؛ بعلاوه عدم سهولت همکاری با بانک‌های بین‌المللی نیز به معنای وجود نگرانی همیشگی است که موجب احتیاط قابل‌توجه سرمایه‌گذاران در نگاه به ایران می‌شود. تجارت با ایران آسان نخواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول