اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کلمبیا مانع بزرگ در مسیر مذاکرات صلح با «فارک» را از میان بر می‌دارد

مذاکره‌ کننده ارشد دولت کلمبیا در روند مذاکرات صلح با نیروهای مسلح انقلابی این کشور (فارک) گزارش داد که حل مسئله قربانیان دو طرف در درگیری‌ها مانع بزرگی از مسیر حصول توافق صلح بر می‌دارد.

کلمبیا مانع بزرگ در مسیر مذاکرات صلح با «فارک» را از میان بر می‌دارد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «هومبرتو دلا کایه» مذاکره‌کننده ارشد دولت کلمبیا در روند مذاکرات برای حصول توافق صلح بین دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی این کشور (فارک) روز گذشته در سخنانی اعلام کرد که حصول توافق در زمینه مسئله قربانیان درگیری بین دو طرف نشان دهنده گذر از بزرگترین مانع در مسیر صلح و آتش بس دو جانبه است و موجب پایان قطعی درگیری‌های مسلحانه خواهد شد.

وی در این‌باره گفت: بررسی مسئله قربانیان دو طرف در درگیری‌ها همواره سخت‌ترین بخش مذاکرات صلح دولت کلمبیا و فارک به شمار آمده است و حصول توافق در این زمینه می‌تواند پیشرفت در مذاکرات صلح و توافق برای آتش بس دو جانبه را تضمین کند.

نماینده ارشد دولت کلمبیا و کسی که از سوی دولت این کشور بر سر میز مذاکره با فارک در «هاوانا» (پایتخت کوبا) حاضر شده است، اذعان داشت: امضای توافقنامه مرتبط با قربانیان دو طرف در واقع یکی از مسئله برانگیز‌ترین موضوع پیش روی توافق بوده است و همچنین گفت که روند حصول توافق صلح در مراحل پیچیده به سر می‌برد.

«هوبرتو دلا کایه» همچنین خاطرنشان کرد: تا آغاز ماه ژانویه اخباری از آتش بس دو جانبه و پیشرفت‌های دو طرف در تلاش برای پایان درگیری‌ها اعلام خواهند شد.

وی یادآور شد: به توافقاتی رسیده‌ایم که علاوه بر قربانیان دو طرف به مذاق مردم کلمیبا و حقوق بین الملل نیست خوش خواهد آمد؛ این توافقنامه با درون مایه عدالت طلبانه خود مانع صلح دو جانبه فارک و دولت کلمبیا نخواهد شد.

«د لا کایه» درباره دادگاه ویژه صلح نیز گفت: اولین بار است که در یک درگیری جدی دو طرف با تسلیم دعوی خود به یک نهاد مسئول رده بالا برای اتخاذ تصمیم‌های درست موافقت می‌کنند.

این دادگاه باید وظیفه تحقیق، بررسی و مجازات مسببین اصلی جرائم را به برخی از دادگاه‌های کوچک‌تر و مسئول بسپارد البته با این فرض که هیچگونه مصونیتی برای جرائم مرتبط با جنایت علیه بشریت قائل نشود اما فرصت‌های عفو و بخشش برای برخی از جرائم سیاسی را ایجاد کند.

مسائل مربوط به پایان درگیرهای دو جانبه

طبق دستور کار مذاکرات دو طرف برخی از مسائل همچون خلع سلاح، رفع بسیج عمومی و ادغام جنگجویان فعلی در جامعه هنوز در روند مذاکرات صلح دو جانبه مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

«د لا کایه» در این‌باره اظهار داشت که در دستور کار پیگیری این 3 موضوع به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم که بیشتر با پایان درگیری‌های دو طرف ارتباط می‌یابد.

نماینده دولت کلمبیا همچنین عنوان کرد: مدت مذاکرات دو طرف برای حصول هر چه سریعتر توافق صلح بین فارک و دولت کلمبیا افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: در ماه ژانویه حامل خبرهای خوبی درباره روند مذاکرات توافق صلح و آتش بس دو جانبه به مردم خواهیم بود.

پس از انجام توافق در زمینه قربانیان این درگیری‌های مسلحانه، اکنون بررسی مسائل مربوط به خلع سلاح جنگجویان و همچنین ترسیم سازوکاری برای اجرای تمامی توافقات به دست آمده، ضروری به نظر می‌رسد؛ توافقاتی که بر سر میز مذاکره نمایندگان دولت کلمبیا و نمایندگان «فارک» برای پایان دادن به 50 سال درگیری مسلحانه حاصل شده است.

هر دو طرف امیدوار هستند که بتوانند پیش از ماه مارس (فروردین) به توافق قطعی دست پیدا کنند و به کشمکشی که تاکنون 220 هزار کشته و 6 میلیون آواره بر جای گذاشته است، پایان دهند.

در روز 2 سپتامبر سال جاری میلادی (11 شهریور 94)، دولت کلمبیا و «فارک» چهل‌و‌دومین دور از مذاکرات صلح را که از ماه نوامبر سال 2012 میلادی به منظور پایان یافتن درگیری‌های مسلحانه که از بیش از نیم قرن پیش در این کشور به طول انجامیده آغاز کرده‌اند، در پیش گرفتند.

چهل‌‌ودومین دور از میز مذاکرات صلح کلمبیا در «هاوانا» تا 8 ماه اکتبر سال جاری میلادی (16 مهر 94) به طول می‌انجامد.

«فارک» و دولت کلمبیا روند صلح را در نوامبر 2012 (مهر 1391) با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن به طول انجامیده آغاز کردند که طبق آمار و ارقام تقریبا 5 میلیون آواره و دست کم 600 هزار کشته بر جای گذاشته است.

از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93)، باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌ها می‌باشد.

دولت کلمبیا و «فارک» همچنین تاکنون پیرامون ایجاد یک طرح مین‌روبی و یک کمیسیون حقیقت‌یاب با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول