اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ابوالفضل روغنی در گفت‌وگوی مشروح با فارس:

تعرفه کاغذ افزایش نیافت/ صنایع چوب و کاغذ مازندران خواستار افزایش تعرفه نبود/تأثیر اختلاف دو وزارتخانه در روشن نشدن وضعیت تعرفه

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه تعرفه کاغذ در کشور افزایش نیافت، گفت: اختلاف دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت سبب شد تا کمیته ماده یک به تعویق بیفتد و وضعیت تعرفه کاغذ مشخص نشود.

تعرفه کاغذ افزایش نیافت/ صنایع چوب و کاغذ مازندران خواستار افزایش تعرفه نبود/تأثیر اختلاف دو وزارتخانه در روشن نشدن وضعیت تعرفه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های اقتصادی که بر ایران انجام شد، بحث اقتصاد مقاومتی از شعارهای محوری مقام معظم رهبری بوده و همه مسئولان سعی در اجرای آن داشتند تا از گردنه‌های سخت و طاقت‌فرسای تحریم‌های اقتصادی عبور کنند.

توأم با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی آنچه پررنگ‌تر به چشم می‌خورد، بحث و مشکلات صنایع سلولزی در داخل کشور است که می‌توان به صنعت کاغذسازی اشاره کرد.

باوجود چهار کارخانه عمده تولید کاغذ «پارس، مراغه، کارون و مازندران» در کشور باز هم شاهد واردات بی‌رویه کاغذ هستیم اما با این محدودیت‌های اقتصادی، تولیدکنندگان داخل با افزایش تعرفه کاغذ مواجه نبودند.

چندی پیش گفت‌وشنودهایی مبنی بر افزایش تعرفه کاغذ در کشور مطرح شد و در عمل از اجرای این طرح خبری به گوش نرسید، به همین دلیل با ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران و مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

* تمام مواد اولیه صنایع کاغذسازی مشمول مالیات ارزش افزوده است

فارس: با توجه به پیگیری‌های مکرر در حال حاضر وضعیت تعرفه واردات کاغذ به کجا انجامید؟

بحث تعرفه کاغذ از مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است که پیگیری‌هایی هم انجام شد، حدود 12 سال پیش قرار شد یارانه را از کارخانه‌های تولیدی بردارند و در واقع توسط دولت تأمین شود و این نوع حمایت در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد.

با توجه به اینکه کاغذ تحریر از مالیات بر ارزش افزوده معاف نیست اما تمام مواد اولیه صنایع کاغذسازی مشمول مالیات ارزش افزوده است که در واقع میدان رقابت را با همتایان ما تنگ می‌کند و این تصمیم برخلاف منویات رهبری در اهداف اقتصاد مقاومتی است.

بحث تعرفه کاغذ در کشور باید تصمیم‌سازی شود که این اقدام باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس، وزارت ارشاد و عوامل اثرگذار به نتیجه برسد.

اینکه می‌گویند صنایع چوب و کاغذ مازندران خواستار افزایش تعرفه بوده، غلط است، در حالی‌که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدات داخل ضروری است.

برای افزایش تعرفه کاغذ، کارهای کارشناسی در حال انجام است و تاکنون کمیته ماده یک تشکیل نشده، به نوعی که این کمیته نیازمند خوراک فکری است.

اختلاف دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت سبب شد تا کمیته ماده یک به تعویق بیفتد و وضعیت تعرفه کاغذ مشخص نشود، به همین منظور صنایع چوب و کاغذ مازندران مسئولیتی در این رابطه ندارد.

* نظارت و کنترل بازدارنده در واردات غیرحرفه‌ای وجود ندارد

فارس: تاکنون چه اقداماتی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه کاغذ انجام شده است؟

بحث واردات بی‌رویه سبب اعتراض همه صنایع در بخش‌های مختلف شده است، با توجه به محدودیت‌های اقتصادی اقلام مختلف صنعتی در کشور تولید می‌شود اما شاهد واردات بی‌رویه هستیم که نظارت و کنترل بازدارنده در این زمینه وجود ندارد.

کاغذ از همه تولیدات شرایط بدتری دارد، بازار این محصول سلولزی بی‌ضابطه و بهم ریخته است، واردات غیرحرفه‌ای است و از کانال درستی انجام نمی‌شود، در این حالت صنایع داخلی دچار تنش بزرگی شدند و وزارت صنایع در این زمینه باید کنترل دقیقی انجام دهد.

فارس: آیا قول و قرارهای دولت با سازمان محیط‌زیست مبنی بر تسهیلات واردات چوب در حد حرف باقی ماند یا اجرایی شده است؟

پارادوکسی در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه با وجود فعالیت صنایع سلولزی و نیازمندی این صنعت به چوب، منابع طبیعی باید حفظ شود.

این نظر حرف غلطی نیست، بلکه غیرکارشناسی بوده، درست است که جنگل نیازمند مراقبت است اما مجوزهای زیادی در بخش سلولزی از سوی صنعت، معدن و تجارت در کشور داده شد و مواد اولیه این صنایع به چوب بر می‌گردد، با این شرایط، چوب هم که در کشور نیست، واردات چوب هم که سخت است و سازمان حفظ نباتات از واردات جلوگیری کرده و در حال حاضر تمام این موضوعات ارائه تسهیلات از سوی محیط‌‌زیست، در حد بحث باقی‌مانده است.

اخیراً توافقات اولیه صورت گرفت و در یک نظام بروکراسی قرار دارد و سبب شد تا صنایع سلولزی با کمبود چوب دست و پنجه نرم کنند.

وزارت صنایع در این زمینه حمایت دارد اما وزارت جهاد کشاورزی همراهی ندارد که لازم است در این موضوع پارادوکس‌ها از بین برود.

فارس: به‌عنوان رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، دورنمای صنعت به‌ویژه صنعت کاغذ را در وضعیت رکود فعلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت در بحث برجام کارهای خوبی انجام داد، اگر برجام اتفاق بیفتد و انتظار این باشد که کل صنعت وضعیت بهبودی داشته باشد، این طور امیدبخش نیست و حتی ممکن است با واردات بی‌رویه پس از رفع تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌های ایران نیز کمر صنعت کاغذ در کشور بشکند.

مشکل جدی صنعت کشور به دوران دفاع مقدس و بعد تحریم‌ها برمی‌گردد که سبب شد تا در صنعت عقب بمانیم و در حال حاضر نیاز به نوسازی صنایع داخلی هستیم.

بعد از تحریم‌ها بازارهای خارجی، صادرات و واردات را از دست دادیم و برای جبران این مشکلات در زمینه صنعت تخصیص منابع مالی خوبی هم نداشتیم.

در چشم‌انداز 2016 و 2017 پیش‌بینی این است ایران در حال پوست‌اندازی بوده که در صنعت به‌ویژه کاغذسازی هزینه‌های کلانی باید صورت گیرد.

بازار 80 میلیونی و کاملاً مصرفی داریم، اگر تخصیص منابع داخلی انجام نشود، در اختیار بازارهای اروپایی و آسیایی قرار می‌گیرد.

اگر تولیدات داخل با مشارکت طرف‌های اروپایی و آسیایی صورت گیرد، چشم‌انداز تولیدات شرایط خوبی را می‌گذراند که این روش مشروط به نظام برنامه‌ریزی است.

با استفاده از تکنولوژی، مشارکت در تولید و فروش، توانمندسازی نیروی انسانی و با استفاده از زیرساخت‌های قوی می‌توان به‌سمت اقتصاد مقاومتی برویم تا اقتصاد خوبی در خاورمیانه ایجاد شود.

با توجه به اینکه در کشور زیرساخت‌های قوی از لحاظ حمل و نقل وجود دارد، لازم است برای آینده مطلوب اقتصادی تدبیر درستی صورت گیرد.

فارس: صنایع چوب و کاغذ مازندران در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های اقتصادی در چه وضعیتی  قرار دارد؟

مثل همیشه شرکت‌های داخلی در حالت رکود قرار دارند، تولیدات ما در انبارها دپو شده است، اگر فروشی هم انجام می‌شود، برگشت پول سخت است.

در حالت انقباضی و شرایط سخت صنعتی هستیم و شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران دچار مشکلات شدید است، با تقویت بنیه مالی از سوی دولت، شرکت‌ها از مشکلات اقتصادی خارج می‌شوند.

بر اساس این گزارش، واردات بی‌رویه منجر به وارد شدن ضربه‌های جبران‌ناپذیر به اکثر صنایع به ویژه کاغذ شده است، به گونه‌ای که برخی از تولیدات داخل در انبارها باقی مانده و تولیدکنندگان شاهد واردات غیرحرفه‌ای و اصولی همان محصول هستند که همین امر ضربه‌ای سهمگین به تولید کشور به ویژه در حوزه اشتغال و بیکاری جوانان به وجود آورده که لازم است مسئولان ذی‌ربط برای این مهم تدابیری اساسی بیندیشند.

حتی طی گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، اختلاف دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت سبب شد تا کمیته ماده یک به تعویق بیفتد و وضعیت تعرفه کاغذ مشخص نشود، که به تعویق‌افتادن این کمیته موجب می‌شود بیشترین آسیب را در این بخش صنایع داخلی متحمل شوند، چراکه هر روز صنعت داخلی با عدم حمایت‌ها و موانعی دست و پنجه نرم می‌کند که این مسئله ایستادگی در برابر تحریم‌ها و رونق اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری را هم دچار چالش می‌کند.

انتهای پیام/86006/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول