اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روابط ایران و تاجیکستان در بوته نقد کارشناسان/3

عبدالله‌اف: ابهام‌زدایی و تقویت روابط تاجیکستان و ایران ضروری است

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: روابط ایران و تاجیکستان دارای پشتوانه تاریخی و مردمی است بنابراین باید به فکر ابهام‌زدایی و تقویت روابط دو کشور بود که این موضوع با توجه به تحولات منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

عبدالله‌اف: ابهام‌زدایی و تقویت روابط تاجیکستان و ایران ضروری است

«رحمت الله عبدالله‌اف» کارشناس سیاسی و معاون رئیس مرکز مطالعات افغانستان و منطقه در تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، اتخاذ اقداماتی را که موجب ایجاد فضای بی اعتمادی در روابط دوشنبه - تهران خواهد شد را خلاف منافع ملی دو کشور عنوان کرد.

عبدالله اف با بیان اینکه تاجیکستان و ایران به دلایل اشتراکات بسیار زیاد تاریخی، تمدنی، فرهنگی و زبانی نیازمند همکاری و مشارکت استراتژیک می‌باشند، تصریح کرد: در 2 دهه گذشته دوستی تاجیکستان و ایران صمیمانه و طبق خواست مردم 2 کشور بوده است.

ایران اولین کشور حامی استقلال تاجیکستان

وی ادامه داد: ایران در پی فروپاشی شوروی قبل از هر کشوری استقلال ملی تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اقدام به افتتاح سفارت خود در تاجیکستان کرد. چنین اقدامی بسیار طبیعی و بر مبنای مشترکاتی بود که به آن اشاره شد.

مردم تاجیک برخلاف فضای بسته سیاسی شوروی همیشه به ایران توجه داشتند و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و ادبی این کشور همزبان و همریشه را خوب می شناختند. مردم تاجیکستان شاید در رابطه به هیچ کشور جهان به اندازه برقراری روابط با ایران خوشحال نبودند.

معاون رئیس مرکز مطالعات افغانستان و منطقه ادامه داد: در زمان جنگ داخلی تاجیکستان که در نخستین سال‌های کسب استقلال اتفاق افتاد، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای فعال در روند مذاکرات بین تاجیک‌ها بود و به عنوان دوست و برادر مردم ما برای برقراری صلح و ثبات تلاش‌های زیادی به خرج داد و طی چند مرحله نیز میزبانی مذاکرات طرف‌های تاجیک را پذیرفت.  

عبدالله اف نقش ایران در استقرار صلح و ثبات و بازسازی اقتصادی تاجیکستان را مهم توصیف کرد و افزود: احداث تونل «استقلال» و نیروگاه برق آبی «سنگتوده 2» از پروژه‌های مهم زیربنایی تاجیکستان می‌باشند که با مشارکت مالی و فنی مهندسی ایران احداث شده‌اند.

 وی گفت: طی این سال‌ها صدها شرکت ایرانی در تاجیکستان فعالیت کرده و در توسعه اقتصادی کشور سهم گرفتند. ایران یکی از کشورهای است که همیشه در تاجیکستان اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی می‌کند که مسئله کوچکی در روابط 2 کشور نیست.

فضای مثبت روابط قابل خدشه نیست

این کارشناس سیاسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: طی یک و نیم دهه اخیر صدها نفر از دانشجویان ایرانی برای تحصیل تاجیکستان را انتخاب کردند و این سطح توجه مردم و به خصوص قشر آگاه و اندیشمند ایران نسبت به تاجیکستان را نشان می‌دهد. در حالی که آنان می‌توانستند دیگر کشورهای منطقه از جمله آذرباییجان و قزاقستان را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه نگاه مقامات عالی تاجیکستان نیز نسبت به ایران مثبت بوده است، تصریح کرد: رئیس جمهور و سایر مقامات سیاسی تاجیکستان بارها از حق مشروع و قانونی ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای حمایت کردند و دو کشور در مسائل امنیت منطقه‌ای و به خصوص در دوران مبارزه دولت استاد «برهان الدین ربانی» رئیس جمهور فقید افغانستان علیه طالبان همکاری‌های نزدیکی انجام دادند.

این کارشناس تاجیک ادامه داد: دوشنبه از نتایج مثبت مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 5+1 حمایت کرد و در عالی ترین سطح این موفقیت را به تهران تبریک گفت. در سطح بین‌المللی نیز تاجیکستان و ایران به عنوان 2 کشور دوست و برادر از مواضع و ابتکارات یکدیگر حمایت کرده و خواهند کرد.

«کاهش سطح اعتماد»؛ تعبیر نادرست این روزهای روابط تهران-دوشنبه

عبدالله اف ضمن اشاره به شرایط همکاری‌های اخیر بین دوشنبه و تهران، گفت: طی چند سال اخیر سطح میزان مبادلات تجاری 2 کشور یک مقدار افت داشته و برخی از سیاستمداران و کارشناسان از این موضوع به «کاهش سطح اعتماد» مسئولین دو طرف تعبیر می‌کنند که چندان درست نیست.

وی ادامه داد، به اعتقاد من بخش مهمی از این موضوع به تشدید بحران اقتصادی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بر می‌گردد که نمی‌تواند روی تعاملات دوجانبه اقتصادی و تجاری بی تاثیر باشد. از سوی دیگر، طی سال‌های اخیر، اعمال تحریم‌های گسترده کشورهای غربی علیه ایران تا حدودی برای برنامه ریزی و اجرای پروژه‌های مهم زیربنایی در خارج و از جمله در تاجیکستان مشکلاتی را به بار آورد.

به اعتقاد وی، لغو تحریم های غرب علیه ایران برای افزایش نقش اقتصادی جمهوری اسلامی در مناطق مختلف جهان و از جمله آسیای مرکزی فرصت‌های خوبی را فراهم خواهد کرد که تاجیکستان باید روی این موضوع توجه داشته باشد.

تمرکز بر منافع بلند مدت و پرهیز از تصمیمات مقطعی؛ ضرورت ادامه روابط

معاون رئیس مرکز مطالعات افغانستان و منطقه حفظ روابط برادرانه بین تاجیکستان و ایران را مهم خواند و تاکید کرد: امروز در شرایط بحران اقتصادی که دامن بیشتر کشورهای دنیا و از جمله منطقه را فرا گرفته است نباید به فکر منافع لحظه‌ای و مقطعی بود بلکه باید به بلندمدت اندیشید و دوست و شریک قابل اعتماد خود را از دست نداد.

به گفته عبدالله اف، روابط دو کشور به حدی طبیعی و برخوردار از پشتوانه تاریخی و مردمی بوده که امید است موارد اخیر نتواند روی آن تاثیر نامطلوب به جای گذارد. بنابراین باید به فکر تقویت حسن تفاهم و ابهام زدایی در روابط دو کشور بود که این موضوع در متن تحولات پیچیده منطقه از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول