اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

/بسته گزارشی روزانه فارس/

ما شاد نیستیم چون فقط امام حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم!/لطفاً در مجلس آینده علیه ما موضع نگیرید

عطریانفر برگه‌های تاریخ اصلاح‌طلبی را پاره کرد و ما شاد نیستیم چون فقط امام حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم! از جمله مطالبی هستند که در بسته امروز گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس به آنها پرداخته‌ایم.

ما شاد نیستیم چون فقط امام حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم!/لطفاً در مجلس آینده علیه ما موضع نگیرید

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

لطفاً در مجلس آینده علیه ما موضع نگیرید...

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی مصاحبه‌ای با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز اظهار کرده است:

«اصلاح‌طلبان از کسانی که روی آنها (در جریان انتخابات مجلس) سرمایه‌گذاری خواهند کرد انتظار قرائت نطق‌های پرشور را ندارند. انتظار ما این است که این افراد رأی‌ها مسئولانه‌ای بدهند و علیه ما موضع‌گیری غیر منطقی نکنند. این حداقل توقع اصلاح‌طلبان از افراد مستقل و حتی اصولگرایانی است که قصد سرمایه‌گذاری بر آنها را داریم؛ همین که علیه اصلاح‌طلبان و مواضع آنها موضع نگیرند کافی است.»

در همین حال، خبرگزاری ایلنا نیز روز گذشته مصاحبه‌ای را با غلامرضا تاجگردون، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس منتشر کرد که وی در بخشی از آن و در اشاره به ردّ صلاحیت برخی چهره‌های ستادی اصلاح‌طلبان گفته است:

«ما از آقای لاریجانی درخواست کردیم که وارد مذاکره بشوند و در دولت نیز قطعاً آقای رئیس‌جمهور نظارت دقیقی بر صحت اجرای قانون خواهند داشت.»

 

*مطالبه شیرزاد با آنچه مورد اشاره تاجگردون قرار گرفته مؤید حقایق فراوانی است که هم افکار عمومی و هم چهره‌های اصولگرایی که مورد اقبال جریان سیاسی خاص قرار گرفته‌اند بایستی به آنها بیاندیشند...

 

***

 

ما شاد نیستیم چون فقط امام حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم!

محمد سروش‌محلاتی که روزنامه اعتماد وی را «آیت‌الله» می‌نامد و روزنامه شرق از او تحت عنوان «حجت‌الاسلام» یاد می‌کند، اخیراً در همایشی تحت عنوان «دین و شادی» -که روز یکشنبه گذشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و توسط گروه دین انجمن جامعه‌شناسی ایران و با همکاری پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد- اظهار کرده است:

«در تعریف تشیع، امام حسین (ع) را محور قرار می‌دهیم و او هم به اشک متصل و همه چیز در همین خلاصه می‌شود؛ در حالی‌که میراث تشیع اختصاص به عاشورا ندارد؛ البته عاشورا یک جنبه بنیادین در تشیع دارد اما فرهنگ تشیع، بسیار بسیار اعم است. نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و هزاران حدیث امام باقر و امام صادق (ع) نیز جزء فرهنگ تشیع هستند و نمی‌توان گفت تنها عاشورا تشیع است»!

وی در عین حال در بخش دیگری از صحبت‌های خود در همین باره گفته است: به اعتقاد من مشکل ما این نیست که دین گفته است برای امام حسین (ع) عزاداری کنید. عزاداری که در متن دین نسبت به اباعبدالله (ع) وجود دارد، اصلا تضادی با شادی شخص ندارد. امروز، دین، عزاداری و شادی ما را برای ما مشخص می‌کند و شادی در جامعه ما، یک شادی مدیریت‌شده است!

به گزارش شرق، سروش‌محلاتی همچنین گفته است:

«تزریق شادی در جامعه‌ای که دچار مشکل بیکاری، فقر، ازدواج و... است، خیانت به این جامعه و مخدر است و باید اجازه داد مردم درد را حس کنند و شادی برای آنها تنها یک مسکن است. شادی واقعی، از بین‌ رفتن مشکلات معیشت مردم و اصلاح وضعیت فعلی است. در اینجا باید واقعیت‌های تلخ را به‌طور عریان مطرح کرد و جایی برای بحث شادی در چنین جامعه‌ای وجود ندارد»

فرد مذکور که داوطلب نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان نیز شده در صحبت‌های خود همچنین مدعی شده است که فتاوای حرمت قمه‌زنی سبب اوج‌گیری قمه‌زنی شده و هدایت جریان دینی جامعه را نیز به جای عالمان دینی، «مداحان» هستند که بر عهده گرفته‌اند و آنها علمای دینی را به حاشیه رانده‌اند.

 

*همایش مذکور با استقبال برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب مواجه شده و سخنرانی‌های ایراد شده در آن بصورت کامل نیز در این روزنامه‌ها منعکس شده است!

در اشاره به اظهارات بالا و فرضی که در میان یک عده مبنی بر «شاد نبودن مردم ایران»! وجود دارد، اولاً باید اشاره که این فرض صحیح نیست و لااقل آمار منتشر شده‌ای که حکایت از ارتقای سطح شادکامی مردم ایران دارد به هیچ وجه چنین فرضی را تأیید نمی‌کند.

طی سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، به گواه آمارها و گفته‌های متقن، به میزان قابل توجهی بر جمعیت با درآمد متوسط به بالا در ایران اسلامی افزوده شده است به گونه‌ای که هم‌اکنون گفته می‌شود عمده جمعیت ایران را قشر متوسط تشکیل داده‌اند.

میزان امید به زندگی در میان ایرانیان نیز طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته و بر اساس گزارش نشریه اکونومیست، ایرانیان هم‌اکنون در جایگاه پنجم امید به زندگی در میان کشورهای جهان قرار دارند.

رخدادهای دیگری همچون افزایش سالانه سفرهای نوروزی، استقبال گسترده از برنامه‌هایی نظیر کنسرت‌ها، تئاتر‌ها و فیلم‌های سینمایی، گسترش رفتارهایی مثل استقبال از شبکه‌های اجتماعی، بازار داغ انواع جشنواره‌ها، استقبال از برندهای مطلوب کالاهای داخلی و خارجی، خریدهای گسترده از برندهای مشهور خودرو در جهان، اذعان چهره‌های غربی وارد شده به ایران مبنی بر گستردگی رفاه و شادکامی در ایران و ... همگی ناشی از یک حقیقت غیر قابل انکار هستند و آن ارتقای سطح شادکامی در ایران است.

ثانیاً بیان این مسئله ضروری است که یک جریان سیاسی خاص در ایران به دلایل طی چند سال اخیر بر سیاه‌نمایی از اوضاع ایران، بزرگنمایی اثر تحریم‌ها و تحت فشار بودن مردم ایران تأکیدات مرموزی را انجام داده است.

این در حالی است که اقتصاد ایران به گواه صندوق بین‌المللی پول، هم‌اکنون هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست و میزان بیکاری در کشور ما هم به دلیل سوء مدیریت داخلی فقط 11 درصد است که حدود 6 درصد از میزان استاندارد بیکاری در جهان فاصله دارد.

نشانه‌های یک اقتصاد بحران زده از قبیل ورشکستگی بانک‌ها، حالت فوق‌العاده، فروپاشی بورس، فلج شدن اقتصاد و قحطی مواد غذایی نیز در ایران وجود ندارد و زندگانی مردم بصورت عمومی با گره مواجه نیست.

ثالثاً در اشاره به بخش اول اظهارات سروش‌محلاتی بایستی ابتدا به کنایه بیان کرد که با فرض پذیرش ادعای وی، پس مسیحیان اروپا و آمریکا که همواره یک «صلیب» را تحت عنوان نمادی از مصائب حضرت عیسی(ع) با خود حمل می‌کنند، غمدیده‌ترین ملت اعصار جهان‌اند...!

اشک و نوحه‌ای که برای عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) بر دیدگان و زبان مردم جاری می‌شود، اشک حبّ و شعر موزون ناشی از عشق به معشوقی چون حسین(ع) است نه ندبه مادری فرزند مرده یا اشک مردمان خرمن سوخته.

فهم اینکه عزای اباعبدالله(ع) سبب ایجاد حالت «حبّ»، «لطافت قلب» و «نازک خیالی» است نه حالت عزاداری و غصه‌های انسانی! امری سهل است که متأسفانه عده‌ای در طول تاریخ قصد و خیالی برای درک آن نداشته‌اند.

به قول یکی از صاحبنظران، چه کسی مادری فرزند مرده را می‌شناسد که بر سر نعش کودک از دست رفته‌اش، شعر موزون بگوید و ملودی عزا بسراید؟! (کنایه از اینکه آن شعرهای موزون و مدایح و ملودی‌های ایام محرم تماماً ریشه در حب و شعف ناشی از رؤیت معشوق دارند)

و رابعاً سروش‌محلاتی در حالی در اظهارات خود با کنایه به «مردم و دوستداران عاشورا» می‌گوید «نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و هزاران حدیث امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نیز جزو فرهنگ تشیع هستند» که اولاً علمایی که خود شارح نهج‌البلاغه و صحیفه و احادیث بوده‌اند؛ با عشق و ارادتشان به محرّم و سیدالشهدا(ع) در میان عوام و خواص شناخته می‌شوند و ثانیاً گوینده شاید «کُلّهُم نورٌ واحد» را درباره ائمه گرامی اسلام(س) و تبلور تمام مبانی اسلام ناب در قیام حسینی را از یاد برده است.

اظهارات سروش‌محلاتی مبنی بر مدیریت شده بودن شادی در جامعه ایران نیز پر ابهام و محل تأمل است که به دلیل اطاله کلام به آنها نمی‌پردازیم.

فرد مذکور همچنین در بخش سوم از سخنان اشاره شده‌اش در حالی از این می‌گوید که «تزریق شادی در جامعه‌ای که دچار مشکل بیکاری، فقر، ازدواج و... است، خیانت به این جامعه و مخدر است»! که غیر از ازدواج، سایر مشکلات به هیچ وجه در ایران اسلامی نه تنها در حالت بحرانی نیستند بلکه از ابتدای انقلاب تاکنون نیز دائماً به سمت بهبود پیش رفته‌اند که در بالا به مظاهر این بهبود اشاره شد.

توضیح علل حرکت به سمت آستانه بحرانی شدن ازدواج نیز مقالی جداگانه می‌طلبد.

اظهارات سروش‌محلاتی درباره بیشتر شدن قمه‌زنی بواسطه فتاوای تحریم آن و انتقاد از مداحان اهلبیت(س) نیز به اقتراح عمومی و قضاوت مخاطبان محترم گذاشته می‌شود.

محمد سروش‌محلاتی، پیش از این طی یک مصاحبه اینطور گفته بود که اعضای فعلی مجلس خبرگان خبره نیستند! و در مقطعی دیگر نیز در یک سخنرانی نسبت به نظام اسلامی با کنایه «استبداد» و «دیکتاتوری» سخن گفته بود.

گفتنیست، قبل از سروش‌محلاتی، چهره دیگر جریان خاص یعنی سعید حجاریان نیز طی مقاله‌ای با عنوان «فرهنگ عاشورا، فرهنگ اربعین» مدعی عقلانی‌تر شدن عملکرد ائمه گرامی اسلام پس از حادثه عاشورا! و ضرورت فرهنگ بقا (به معنی دوری‌گزینی از مرگ و شهادت) شده بود.

یک نشریه وابسته به جریان خاص هم مدتی پیش، طی مقاله‌ای از این نوشت که «غذای نذری»! شکل‌بندی جدید محرم است و نسل‌های جدید به هوای غذای نذری است که تجمعات محرم را شکل می‌دهند.

مصطفی ملکیان، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز نفر دیگری است که چند ماه قبل در همین رابطه مدعی اختلاف نظر ائمه هدی(س) با یکدیگر شده بود...

 

***

 

عطریانفر برگه‌های تاریخ اصلاح‌طلبی را پاره کرد

محمد عطریانفر، از چهره‌های شهیر حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی که به تازگی با روزنامه شرق انجام داده، با بیان اینکه عمده‌ترین رکن اصلاح‌طلبی «قانون‌مداری» و «تبعیت از قواعد حاکم بر نظام سیاسی ایران» است، می‌گوید: منطق اصلاح‌طلبی حکم می‌کند کسانی که در بستر اصلاح‌طلبی فعالیت سیاسی می‌کنند، خود را ملزم به رعایت قوانین انتخابات بدانند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح می‌کند: اصلاح‌طلبان از یک‌سو به این دلیل که به نظام معتقد هستند و از سوی دیگر، به این دلیل که باور دارند مردم‌سالاری عموماً از طریق برپایی رقابت‌های انتخاباتی تحقق پیدا می‌کند، در هر شرایطی باید حضور جدی داشته باشند و از حقوق خود و اندیشه اصلاح‌طلبانه‌شان دفاع کنند و اجازه ندهند به دلیل برخی کم‌لطفی‌ها که در حق این جریان صورت می‌گیرد، دچار نوعی انفعال و امتناع شوند.

 

*اظهارات عطریانفر صحیح به نظر می‌رسند اما نکته آنجاست که با فتنه سال 78 و کوی دانشگاه، با فتنه مشهور سال 88 و با تحریم انتخابات مجلس نهم در سال 90 از جانب اصلاح‌طلبان چه باید کرد؟!

در واقع نمی‌توان با شکم بزرگ جلوی واقعیت ایستاد و انتظار پنهان ماندن آنرا داشت.

پاره کردن برگه‌های کتاب تاریخ و شترسواری دولادولا نیز امر محال است!

3 رخداد اشاره شده را چگونه می‌توان با آنچه در صحبت‌های عطریانفر مبنی بر اعتقاد به نظام، رعایت قوانین و حضور در هر شرایطی، بیان شده است تطبیق داد؟!

پاسخ آن است که چنین تطبیقی ممکن نیست و حرف‌های عطریانفر نیز به شرطی از اول تا آخر، اسلوب درست و منطقی خواهند یافت که در آنها گزینه‌ای به نام عذرخواهی رسمی از بابت 3 اشتباه محرز اشاره شده نیز قرار داشته باشد.

آقای عطریانفر و سایر اصلاح‌طلبان ستادی یقیناً می‌دانند که بخش عظیمی از خسارت‌های سه اشتباه بزرگ اشاره شده هنوز جبران نشده و این جبران نیز جز به دست همین اعاظم و معاریف، ممکن نیست.

اما اینکه عدم عذرخواهی رسمی و برائت همیشگی از تمام این رفتارها چه زمانی رخ خواهد داد را کسی دقیقاً نمی‌داند...

در این زمینه متأسفانه اخبار خوبی هم به گوش نمی‌رسد.

یک روز، سخنان عطریانفر درباره رعایت قوانین و حضور در هر شرایطی منتشر می‌شود که اساساً برگه‌هایی مثل فتنه سال 88 و تحریم انتخابات مجلس نهم از میان آن پاره شده است، روز دیگر اظهارات محمدرضا عارف منتشر می‌شود مبنی بر اینکه «در سال 88 سوء تفاهمی میان اصلاح‌طلبان و نظام رخ داده و ما اکنون برای رفع آن سوء تفاهم‌ها در انتخابات شرکت می‌کنیم»! و روز بعد هم محسن رهامی، از فعالان اصلاح‌طلبی که چندی قبل به رئیس‌جمهور روحانی توهین کرده بود؛ بیان می‌کند که طی دو سال گذشته با یک فرمول تخصصی و حقوقی! اقدام به اعتمادسازی کرده است!

و باز هم گویا خبری از عذرخواهی رسمی و اشاره درست جریان خاص به اشتباهاتشان در جریان فتنه و تحریم انتخابات نیست.

این بلیّه تا زمانی که جریان سیاسی خاص موضعش را نسبت به آن مشخص نکند، به مثابه یک استخوان لای زخم برای اصلاح‌طلبان عمل خواهد کرد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول