اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

در نشست اقتصاددانان ائتلاف بزرگ اصولگرایان

میرکاظمی: اصل ۴۴ در دولت یازدهم تعطیل شد/ دارایی هزار میلیارد تومانی برخی مسئولان پس از جنگ/ دو سال معطلی برای مذاکرات کافی است منتظر پسابرجام نمی‌مانیم

عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان گفت: دارایی بالای هزار میلیارد تومانی برخی مسئولان ناشی از جهت‌گیری غلط دوران پس از جنگ است.

میرکاظمی: اصل ۴۴ در دولت یازدهم تعطیل شد/ دارایی هزار میلیارد تومانی برخی مسئولان پس از جنگ/ دو سال معطلی برای مذاکرات کافی است منتظر پسابرجام نمی‌مانیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، میرکاظمی در نشست 10 چهره اقتصادی اصولگرا در خبرگزاری فارس با عنوان «چه باید کرد» با تاکید بر توجه ویژه به بهره‌وری در کشور با نگاه اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: در ایران هنوز یارانه پرداخت می‌شود و این در حالی است که قیمت نفت کاهش یافته و از طرفی میزان مالیاتی که فعالان اقتصادی پرداخت می‌کنند به دلیل بی عدالتی نسبت به GDP کمتر است.

وی با طرح این سوال که چرا با وجود این امتیازات در کشور مانند کارگر ارزان، قیمت تمام شده تولید بالا است، گفت: در حال حاضر در کارخانه‌ها با ظرفیت خالی 40، 50 یا 60 درصدی روبرو هستیم.

میرکاظمی توضیح داد: دلیل مسئله آن است که نظام توسعه‌ای انتخاب شده برای اجرا در کشور بعد از جنگ تحمیلی، جایگزینی واردات به جای توسعه صادرات بوده است.

وی با بیان اینکه این جهت‌گیری در آن زمان درست نبود، گفت: صندوق بین‌المللی پول نیز مطالعه‌ای را در این زمینه بر روی کشورهایی مانند ایران انجام داده که این کشورها به جای بهبود فضای رقابت و کاهش حضور دولت، برعکس عمل کرده‌اند و یارانه پرداخت کرده‌اند و یا تسهیلات ارزان قیمت و ارز ارزان داده‌اند.

وی تصریح کرد: طبق این مطالعه صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی در کشورهایی اتفاق افتاده که فضای کسب و کار خود را توسعه داده‌اند.

چهره اقتصادی ائتلاف اصولگرایان تاکید کرد: اینکه در حال حاضر برخی مقامات و مسئولان دولتی دارایی بالای هزار میلیارد تومانی دارند به دلیل همان جهت‌گیری غلط است و بخشی از دارایی این افراد ناشی از آنجاست.

وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از منابع داخلی با نگاه دانش‌بنیان و توجه به بهره‌وری گفت: این مسئله اجازه ایجاد رانت نمی‌دهد زیرا در حال حاضر فضای بازار ایران فضایی کاملاً انحصاری یا کاملاً رقابتی نیست و فضایی بین این دو موضوع است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی برخی مسئولان رفتار کشورهای کاملاً رقابتی را انجام می‌دهند و می‌گویند که قیمت‌ها باید آزاد باشد و این رهاسازی قیمت‌ها در شرایطی مطرح است که فضای کاملاً رقابتی نداریم.

میرکاظمی این اتفاق را ظلم به مردم دانست و گفت: برخی بازرسان در ابتدای کار اخراج شدند و گفتند بازار خودش باید کنترل کننده قیمت‌ها باشد در حالیکه این مسئله شاید اگر ایران به سازمان توسعه تجارت پیوسته بود، درست بود ولی در حال حاضر بازار و قیمت‌ها نیازمند مدیریت است.

وی با بیان اینکه در مجلس آینده باید به بهره‌وری توجه ویژه‌ای شود، گفت: در این دولت اجرای اصل 44 تعطیل شده و حتی بحث‌هایی مطرح است که پتروشیمی‌هایی که خصوصی‌سازی شده‌اند، به دولت برگردند.

وی تاکید کرد: حقوق مصرف کنندگان باید رعایت شود و حمایت موثر از تولیدکننده صورت گیرد تا استفاده بهینه از منابع با تولید کالا با ارزش افزوده بالا اتفاق بیافتد.

میرکاظمی در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی بر اینکه اصولگرایان چه برنامه‌ای برای اشتغال جوانان دارند؟ گفت: کشور ژاپن در موضوع تولید کالاهای با ارزش افزوده مشهور است. ما نیز در کشور خود رتبه جهانی پیدا کردیم به طوریکه هم در داخل و هم در مجامع بین‌المللی ایران را با آن کالا می‌شناسند.

وی افزود: به عنوان مثال، ایران در حوزه نانو، هوا فضا، ساخت نیروگاه برق و سدسازی شهرتی جهانی پیدا کرده است. این اقدامات الگویی است که جوانان ایرانی پیش گرفتند الگویی که با اتکا به منابع و ثروت داخلی با نگاه به بیرون است.

میرکاظمی تاکید کرد: کشورهای اروپایی و غربی که دارای فناوری هستند آن را به راحتی در اختیار کشورهای شرقی و آسیایی قرار نمی‌دهند پس باید اتکا بر منابع و ثروت داخلی با نگاه به بیرون ملاک توسعه کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با منابع کمتر می‌توانیم بیشترین ارزش افزوده را حاصل کنیم، گفت: حداکثر توان استفاده از منابع داخلی به معنی جذب سرمایه‌گذار خارجی نیست پس ما معطل نمی‌مانیم چون 2 سال مذاکره ما را منتظر گذاشت و دیگر بس است.

وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار ژاپنی که پرسید سیاست اصولگرایان در پسابرجام در خصوص سرمایه‌گذار خارجی چیست، گفت: امروز بعد از پسابرجام ما هنوز نمودی از وعده‌ها و وعیدها ندیده‌ایم حتی برخی از دولتمردان آمریکایی اعلام کرده‌اند که جواب ایران را تا مشخص شدن نتایج انتخابات نخواهیم داد.

وی افزود: جواب ما این است که کشور ما معطل پسابرجام نخواهد ماند، اصولگرایان از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال می‌کنند اما اجزه حضور در مراکز تصمیم‌گیری را نخواهند داد.

میرکاظمی تاکید کرد: اگر امکانی در پسابرجام فراهم شود استقبال می‌کنیم اما با اتکا به منابع انسانی و جوانان تحصیلکرده معطل پسابرجام نخواهیم ماند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول