اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خبر داد

ورود 13 حقوقدان به مجلس آینده/ وکیل خانواده در ایران وجود ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه حدود 13 حقوقدان در دوره جدید وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند، گفت: تعداد حقوقدانان در مجلس در دوره‌های گذشته بسیار کم بود.

ورود 13 حقوقدان به مجلس آینده/ وکیل خانواده در ایران وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام محمد ابراهیم شمس ناتری امشب در همایش کانون وکلا با اشاره به اینکه وکلا فرشته‌های رحمت الهی برای خانواده‌هایی دارای مشکل هستند، اظهار کرد: با وجود وکلا عدالت قضایی و نظام عمومی تضمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه وکلا جایگاه خاصی در بین مردم دارند، ادامه داد: چند مبحث برای طرح در این مراسم را بررسی کردم که در نهایت تصمیم گرفتم در خصوص استقلال وکیل سخنانی را مطرح کنم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بحث استقلال وکیل را از مباحث جدی دانست و تاکید کرد: وکالت ریشه در عدل بشری دارد یعنی حتی نیاز به آیات و روایات نیز در این زمینه وجود ندارد چراکه اگر امر هم باشد ارشادی است.

وی با بیان اینکه پیش از اینکه استقلال وکیل مطرح باشد استقلال قاضی مطرح است، افزود: برای رسیدن به هدف والای عدالت قضایی در مرحله نخست لازم است قاضی مستقل باشد و به وجدان قضایی خود رجوع کند و از آنچه در دوره‌های آموزشی آموخته است، بهره ببرد.

شمس ناتری ادامه داد: قاضی باید به وجدان خود که توأم از ارزش‌های انسانی است و ایمان به روز قیامت و علم حقوق و کمالات الهی در وجودش قرار دارد، تکیه کرده و بر مبنای آن حکم صادر کند.

وی با تاکید بر اینکه استقلال قاضی حکم می‌کند از هیچ احدالناسی خط نگیرد، ادامه داد: قاضی از هیچ مقامی در قوه مجریه برای صدور حکم خط نمی‌گیرد، از قوه مقننه خط نمی‌گیرد مگر قانونی که قوه مقننه ایجاد کرده و از طرفی قاضی از فرادستان قوه قضاییه نیز خط نمی‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اگر قاضی نگران میز، شغل، جابجایی، اضافه کاری و... باشد استقلالش معنا پیدا نمی‌کند، تاکید کرد: قاضی باید شجاع باشد و بر مبنای آنچه شرع مقدس مطرح کرده حکم دهد.

وی با بیان اینکه اگر قاضی شجاع باشد و بر اساس شرع مقدس حکم دهد آن زمان امنیت قضایی تامین می‌شود و با آسودگی خاطر می‌دانیم که فساد در جامعه سرکوب می‌شود و فساد اداری نخواهیم داشت، افزود: قاضی مستقل است اما دیکتاتور نیست، قاضی مستقل است تا بر اساس قانون حکم دهد.

شمس ناتری با تاکید بر اینکه قاضی بر اساس قانون و اصل قانونی بودن مجازات، مجازات می‌کند، بیان کرد: قاضی از یک طرف مستقل است و از طرفی بر اساس اصل قانون کار می‌کند.

وی با طرح این سئوال که آیا اصل قانونی بودن مجازات دست و پای قاضی را بسته؟ ادامه داد: اصل قانونی بودن مجازات دست قاضی را نبسته است چراکه اصل فردی کردن مجازات نیز وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اصل فردی کردن در قالب اصل قانونی کردن مجازات مطرح و به دو قسمت اصل فردی کردن قانونی و اصل فردی کردن قضایی تقسیم شده است.

وی با اشاره به اینکه در اصل فردی کردن قانونی همه مجازات‌ها را بین حداکثرها و حداقل‌ها قرار داده است، بیان کرد: به طور مثال در جرم کلاهبرداری بین یک تا هفت سال حبس تعیین شده است.

شمس ناتری در ادامه به موضوع استقلال وکیل اشاره کرد و با تاکید بر اینکه عدالت کیفری و عدالت قضایی استقلال وکیل را مطرح می‌کند، ادامه داد: لزوم تامین امنیت شغلی، حفظ حق آزادی بیان و حفظ حق محاکمه در صورت تخلف اداری از سوی اشخاصی غیر دستگاه قضایی اقتضا می‌کند وکیل مستقل باشد.

وی با اشاره به اینکه در گزینش وکیل دستگاه قضایی نباید نقش نداشته باشد، بیان کرد: اگر دستگاه قضایی در گزینش وکیل نقش داشته باشد، وکیل همیشه محافظه‌کار می‌شود و وکیل محافظه‌کار نمی‌تواند از حقوق موکل دفاع کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه حدود 13 حقوقدان در دوره جدید وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند که این موضوع جای خوشحالی دارد، اظهار کرد: تعداد حقوقدانان در مجلس در دوره‌های گذشته بسیار کم بود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون چند حقوقدانی که وارد مجلس شدند از اساتید حقوق، سردفتران و وکلا هستند، افزود: امیدواریم از این دوره مجلس شورای اسلامی که از خردادماه سال آینده آغاز می‌شود بتوان قانون ارزشمندی در ارتباط با صنف وکیل و استقلال وکلا داشته باشیم.

شمس ناتری با انتقاد از اینکه در کشور وکلای خانوادگی وجود ندارد، افزود: با توجه به تعداد پرونده‌های موجود در مراجع قضایی می‌توان گفت تمام جمعیت ایران به نوعی درگیر هستند که در این راستا طرح وکلای خانواده را با آقای لاریجانی رئیس مجلس مطرح کردم تا خانواده‌ها با پرداخت مبلغ جزئی برای همیشه مشاور حقوقی داشته باشند.

انتهای پیام/89024/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول