اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه، زادروز بنیانگذار آموزش نوین در ایران

مدرسه‌های قدیمی، حافظه زنده تاریخ علم و ادب در کهن دیار تبریز

مدرسه رشدیه تبریز نخستین مدرسه ابتدایی عمومی در ایران است که در سال 1266 شمسی در تبریز به همت میرزا حسن رشدیه آغاز به کار کرد.

مدرسه‌های قدیمی، حافظه زنده تاریخ علم و ادب در کهن دیار تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مدرسه رشدیه تبریز نخستین مدرسه ابتدایی عمومی در ایران است که در سال 1266 شمسی در تبریز به همت میرزا حسن رشدیه آغاز به کار کرد. علاوه بر این مدرسه، چند مدرسه تاریخی نیز در تبریز وجود دارد که نمادی از قدمت و جایگاه علم در تبریز به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: مدرسه رشدیه نخستین مدرسه ابتدایی کشور محسوب می‌شود که بر پایه آموزش‌های نوین علمی توسط میرزا حسن رشدیه در تبریز بنا شده است.

فرزین حق‌پرست افزود: این بنا که متعلق به دوران پهلوی اول است، در هفتم مهر ماه سال 1381، با شماره 6398 در فهرست آثار ملی ایران جاودانه شد.

وی یادآور شد: بدنه غربی مدرسه طی سالیان فرسوده شده بود و اداره کل بعد از خرید این بنا، در راستای حفظ میراث فرهنگی استان و اهمیت این بنا، اقدام به مرمت این مکان در سال 1385 کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 10 مدرسه و دبیرستان قدیمی در تبریز وجود دارد، از این مدارس به عنوان حافظه بخش اعظمی از تاریخ تعلیم و تربیت در تبریز نام برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به قدمت برخی از این مدارس و معماری منحصر به فرد آنها بر مرمت و بازسازی این مدارس تاریخی به منظور پاسداری از آنها در شهر تاریخی تبریز تأکید کرد.

این مسئول در پایان گفت: در همین زمینه مدرسه اسدی، بین سال های 1383- 1384، مدرسه توحید بین سال‌های 1385- 1386 و مدرسه فردوسی با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان بازسازی شده‌اند.

انتهای پیام/60002/ذ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول