اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گفت‌وگوی مشروح فارس با مسعود فولادی:

شوق ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) در زاهدان مرا قاری کرد/ راهکاری برای ارائه تلاوت معنامحور

قاری نوجوان کشورمان مهم‌ترین هدف خود از قرارگرفتن در مسیر قرآن را تبلیغ دین اسلام می‌داند و می‌گوید: شوق ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) در زاهدان مرا قاری کرد.

شوق ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) در زاهدان مرا قاری کرد/ راهکاری برای ارائه تلاوت معنامحور

خبرگزاری فارس- مریم سادات آجودانی: «مسعود فولادی» یکی از قاریان نوجوان کشورمان از استان سیستان‌وبلوچستان است که به مرحله نهایی مسابقات شوق تلاوت راه یافت.

وی که 14 سال دارد از دوران کودکی با تشویق مادرش به تلاوت قرآن علاقه‌مند می‌شود اما به دلیل نبود استاد نمی‌تواند در مسیر تلاوت تخصصی کلام وحی گام بردارد تا اینکه با حمایت خانواده و تلاش‌های مادرش 3 سال قبل در جامعةالقرآن زاهدان با طرح ملی تلاوت همراه می‌شود و با تقلید از سبک استاد «عبدالباسط» تلاوت آیات الهی را می‌آموزد.

 

 

این قاری نوجوان کشورمان از پهناورترین استان ایران اسلامی همراه با برادران اهل سنت فعالیت‌های قرآنی را پیگیری می‌کند و قصد دارد یکی از نیازهای استانش که وجود قاری توانمند برای ارائه تلاوت پیش از اذان در مساجد است، برطرف کند.

فولادی سال گذشته برای رقابت‌های شوق تلاوت به عراق اعزام شد و در محفل انس با قرآن در حرم حضرت سیدالشهداء(ع) با تلاوتی فاخر بسیاری از زائران و مجاوران را تحت تأثیر قرار داد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با این قاری نوجوان کشورمان تقدیم می‌شود.

 

 

صوت قرآن همیشه در خانه ما طنین‌انداز بود/مادرم هنگام پخش تلاوت‌ از شبکه قرآن صدای تلویزیون را بیشتر می‌کرد

آقای فولادی چه شد که به تلاوت قرآن علاقه‌مند شدید؟

از کودکی صوت آسمانی کلام وحی با صدای مادرم در خانه می‌پیچید. وقتی شبکه قرآن سیما هم تلاوت‌های قرآن پخش می‌کرد همه لذت می‌بردیم به ویژه صوت تلاوت استاد «عبدالباسط» که پخش می‌شد مادرم صدای تلویزیون را بیشتر می‌کرد تا ما هم از صوت استاد استفاده کنیم.

پیش از آن هم جلسه قرآنی در خانه‌ها به صورت گردشی برگزار می‌شد اما استادی وجود نداشت و هر کسی بر اساس توانمندی که داشت، تلاوت می‌کرد تا اینکه با تشویق خانواده به جامعةالقرآن رفتم و در آنجا آقای سربیشه‌ای از من آزمونی گرفت تا در طرح ملی تلاوت شرکت کنم که با توجه به توانمندی‌های صوتی که داشتم پیشنهاد دادند که از سبک استاد عبدالباسط  تقلید کنم و از همان زمان به صورت حرفه‌ای تلاوت قرآن را به سبک استاد «عبدالباسط» دنبال می‌کنم.

 

 

با چه روندی تلاوت قرآن را آموختید؟

اول کلاس روخوانی و روانخوانی رفتم که یادگیری تخصصی آن دو ماه به طول انجامید. پس از آن قواعد قرآنی را آموختم و توانستم قرآن را فصیح بخوانم. سپس وارد کلاس‌های سبک صوت و لحن و تجوید شده و با تلاوت اساتید قرآن آشنا شدم.

شنیدن تلاوت استاد «عبدالباسط» مرا متحول کرد/ فکرش هم نمی‌کردم روزی بتوانم قرآن را با صوتی زیبا تلاوت کنم

اولین باری که قرآن را با صوت زیبا شنیدید، به یاد دارید؟

بله انگار همین دیروز بود. هنوز به مدرسه نمی‌رفتم که بعدازظهر مادرم شبکه قرآن می‌دید و از تلویزیون تلاوت استاد «عبدالباسط» را دنبال می‌کرد. به یاد دارم سوره مبارکه «شمس» با صدای این استاد برجسته مصری پخش می‌شد که خیلی بر روی من تأثیر گذاشت. در آن لحظه دوست داشم روزی بتوانم آیات قرآن را همچون استاد عبدالباسط بخوانم اما آن موقع فکرش را هم نمی‌کردم این توانایی را کسب کنم تا اینکه به جامعةالقرآن رفتم و به لطف خداوند توانستم قرآن را با صوتی زیبا تلاوت کنم و به آرزویم برسم.

 

 

شیعه و سنی در سیستان‌وبلوچستان کنار هم با توسعه برنامه‌های قرآنی، اجازه نفوذ دشمن را نمی‌دهند

فعالیت‌های قرآنی در سیستان‌وبلوچستان چگونه است؟

در سیستان و بلوچستان فعالیت‌های قرآنی بسیاری وجود دارد. برادران اهل سنت در زمینه حفظ قرآن کریم تلاش بسیاری می‌کنند به طوری که کلاس‌های متعددی در استان ما در زمینه حفظ برگزار می‌شود. شیعیان سیستان و بلوچستان نیز بیشتر در زمینه تلاوت فعالیت دارند البته اتحادی که بین شیعیان و اهل سنت در سیستان و بلوچستان وجود دارد، مثال‌زدنی است؛ به طوری که همه با هم برای ارتقای برنامه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند و اجازه تهاجم فرهنگی و نفوذ دشمنان به میهن اسلامی را نمی‌دهند.

با توجه به فعالیت‌های قرآنی در زمینه حفظ در استان سیستان و بلوچستان قصد ندارید به سمت حفظ کلام وحی بروید؟

دوست دارم در زمینه تلاوت به توانمندی‌هایی برسم تا بعد به سمت حفظ بروم. البته اساتید توصیه کردند حفظ در دوران بلوغ صورت بگیرد چراکه وقتی وارد بلوغ شدید صدا دو رگه و بم می‌شود و نمی‌توان در دو سال تلاوت خوبی داشت چون به صدا ضربه می‌خورد بنابراین در این مدت می‌توان قرآن را حفظ کرد.

نیاز به حضور قاریان توانمند در مساجد زاهدان

برنامه‌های قرآنی در سیستان و بلوچستان به چه شیوه‌ای اداره می‌شوند؟ هنوز کلاس‌های به صورت سنتی است یا آکادمیک؟

بیشتر کلاس‌ها به صورت سنتی برگزار می‌شوند. در کنار فعالیت‌های مختلفی که در زاهدان صورت می‌گیرد متأسفانه تعداد قاریان خوب و توانمند که قبل از نمازها در مساجد تلاوت کنند، کم است. البته اساتید مختلفی در زمینه تلاوت تلاش می‌کنند تا این نیاز برطرف شود. من نیز با توجه به علاقه‌مندی به تلاوت قرآن سعی دارم تلاش کنم تا در عرصه تلاوت پیشرفت کنم و بتوانم در رفع این نیاز گامی برداشته باشم.

 

 

گفتید اصلی‌ترین مشوق شما برای ورود به عرصه‌های قرآنی مادرتان بودند؛ ایشان با چه شیوه‌هایی شما را به سوی امور قرآنی تشویق می‌کرد؟

مادرم همیشه یا خودش قرآن می‌خواند یا اینکه صوت تلاوت قرآن را با صدای اساتید می‌گذاشت تا در خانه صوت آیات الهی طنین‌انداز شود. البته در دوران کودکی بازی‌گوشی‌ها اجازه نمی‌داد که توجه چندانی به کلام وحی داشته باشم اما وقتی کمی بزرگ‌تر شدم و با نواهای آسمانی آشنا شدم علاقه‌ام به یادگیری تلاوت دلنشین قرآن کریم به ویژه تقلید از سبک استاد «عبدالباسط» چند برابر شد.

علاوه بر این مادرم برای ما داستان‌های قرآنی تعریف می‌کرد تا با کلام وحی آشنا شویم که همین امر باعث شد ما از کودکی رفتاری قرآنی داشته باشیم و برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف قرآنی تلاش کنیم.

 پیشرفت در عرصه تلاوت را جدی گرفتم

فکر می کنید مهم‌ترین دلیل موفقیتت در عرصه‌ تلاوت چیست؟

فکر نمی‌کردم در دو سال تا این حد پیشرفت کنم. پیشرفتم به خاطر جدی‌گرفتن فعالیت در این عرصه بود. به نظر من اگر موضوعی را به صوت جدی پیگیری کنیم اگر در همان اوایل پیشرفت هم نکنیم تا موفقیت مورد انتظار، فاصله‌ای نخواهیم داشت.

 

 

اصلی‌ترین هدف شما برای ادامه مسیر فعالیت‌های قرآنی چیست؟

اول برای ثواب و دوم هم برای ثواب و کسب رضای الهی.

مسابقات قرآن ما را با نقاط ضعف و قوت خود آشنا می‌کند

چقدر به کسب موفقیت در مسابقات فکر می‌کنید؟

وقتی وارد عرصه‌های قرآنی شدم اصلا بحث مسابقات مطرح نبود و فقط دوست داشتم برای رضای خدا و خانواده‌ام تلاوت کلام وحی را بیاموزم. بعد از مدتی برای اینکه پیشرفت بیشتری در این عرصه داشته باشم در مسابقات هم شرکت کردم چرا که معتقدم باید جایگاه خود را بسنجیم تا بتوانیم نقاط ضعف را شناخته و درصدد رفع آن برآییم و نقاط مثبت در تلاوت خود را تقویت کنیم که این امر با مسابقه و استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان امکان‌پذیر است.

 

تلاش برای موفقیت در مسابقات شوق تلاوت

از دوران یادگیری تلاوت قرآن برایمان بگویید.

معمولا وقتی قطعه‌ای را گوش می‌دادم دنبال می کردم و قطعه‌ای نبود که گوش دهم و آن را رها کنم. مادرم برایم یادگیری هر قطعه را زمان‌بندی می‌کرد و می‌گفت مثلا این قطعه را باید در یک ماه و نیم به صورت کامل بیاموزی و تقلید کنی و اگر قطعه‌ای دیگر را تکرار می‌کردم تنبیه می‌شدم. برای مسابقات شوق تلاوت هم شاید همراه با مادرم روزانه بیش از 4 ساعت قطعات مسابقات را مرور می‌کردیم.

از مسابقات شوق تلاوت و محافل انس با قرآن در اماکن مقدس عراق برایمان بگویید. وقتی به شما گفتند قرار است در حرم امام حسین(ع) تلاوت کنید، چه حسی داشتید؟

روز دوم مسابقات بود که استاد مشهدی به من گفت قرار است امشب در حرم امام حسین(ع) تلاوت کنی. من هم بسیار خوشحال شدم و ایشان به من گفت سوره مبارکه «الحاقه» را باید بخوانی. پس از بررسی حس کردم اگر سوره دیگری را انتخاب کنم موفق‌تر تلاوت خواهم کرد؛ برای همین هم نزد استاد رفتم و گفتم که اگر اشکالی نداشته باشد سوره مبارکه «مریم» را تلاوت می‌کنم چرا که تسلط بیشتری به این سوره دارم که وقتی چند آیه را تلاوت کردم استاد مشهدی هم پذیرفت و من در حرم امام حسین(ع) آیات 17 تا 22 سوره مبارکه «مریم» را خواندم که خوشبختانه مورد استقبال زائران قرار گرفت.

 

تلاوت مسعود فولادی در حرم امام حسین(ع)

 

تلاوت در حرم امام حسین(ع) بهترین تجربه زندگی‌ام است/ تاکنون در محفلی با این جمعیت، تلاوت نکرده بودم/ دوست نداشتم تلاوتم به اتمام برسد

تلاوت خود در حرم امام حسین(ع) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تلاوت در حرم امام حسین(ع) بهترین خاطره زندگی‌ام است. از اینکه توانستم در حرم امام حسین(ع) تلاوت کنم بسیار شوق داشتم به طوری که حتی نمی‌خواستم تلاوتم تمام شود اما با توجه به زمان‌بندی باید تلاوت را به اتمام می‌رساندم تا سایر دوستان نیز تلاوت داشته باشند. حس می‌کردم امام حسین(ع) مرا برای ارائه تلاوتی زیبا کمک کرده برای همین پس از پایان تلاوت هم شوق داشتم.

 

 

استقبال زائران از محافل انس با قرآن کاروان شوق تلاوت در حرم ائمه اطهار(ع) را چگونه دیدید؟

 همه محافل قرآنی که در حرم ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بی‌نظیر بودند. استقبال مردم برایم غیر قابل انتظار بود به طوری که تاکنون در محفلی با این همه جمعیت تلاوت نکرده بودم.

چه آرزویی دارید؟

آرزو داشتم در حرم امام حسین(ع) تلاوت کنم که به لطف خداوند محقق شد و از خداوند می‌خواهم که زیارت امام حسین(ع) را روزی هر ساله‌ام کند.

اگر در مسابقات شوق تلاوت به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شوید؛ چه برنامه‌‌ای برای ارائه تلاوت فاخر در سایر کشورها دارید؟

تمریناتم را بیشتر می‌کنم تا بتوانم در سایر کشورها تلاوت فاخر ارائه دهم و با صوت زیبای آیات الهی مردم را به دین اسلام و مکتب الهل‌بیت(ع) علاقه‌مند کنم.

اگر برگزیده نشدید؟

ناراحت نمی‌شوم و تلاشم را بیشتر می‌کنم و برای دوستانم آرزوی موفقیت می‌کنم.

 

 

یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری توجه به معنا است؛ چقدر در تلاوت‌ها به ارائه تلاوتی معنامحور اهمیت می‌دهید؟

پس از اینکه به صورت تخصص وارد عرصه تلاوت شدم به ارائه تلاوت معنامحور اهمیت بسیاری می‌دهم به طوری که اول مفاهیم آیات را می‌خوانم تا بفهمم آیات در چه رابطه‌ای است و بعد تلاوت را تقلید می‌کنم. این کار به تلاوت معنامحور کمک بسیاری می‌کند.

در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

من در سفر به کربلا تجارب بسیاری کسب کردم که از اساتید به ویژه استاد محمدجواد پناهی تشکر می‌کنم چرا که ایشان برای اینکه تلاوتی زیبا ارائه دهم تلاش بسیاری کردند. در پایان هم امیدوارم همه افراد به نوعی عمل به دستورات قرآن کریم را در برنامه زندگی خود قرار دهند تا از این طریق راه کمال و سعادت را در پیش بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول