اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور وزیر جهاد کشاورزی

2300 هکتار شبکه پایاب سد گلابر در شهرستان ایجرود افتتاح شد

2 هزار و 300 هکتار شبکه پایاب سد گلابر با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان ایجرود افتتاح شد.

2300 هکتار شبکه پایاب سد گلابر در شهرستان ایجرود افتتاح شد

به گزارش خبرگزارش فارس از زنجان، با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، جمشید انصاری استاندار و شماری از مسؤولان استان و شهرستان ایجرود 2 هزار و 300 هکتار شبکه پایاب سد گلابر افتتاح شد.

مساحت اراضی قابل افتتاح شبکه آبیاری گلابر از 8 هزار هکتار اراضی زیر پوشش شبکه در فاز نخست 2 هزار و 300 هکتار مربوط به ناحیه 2 عمرانی است.

گفتنی است، افتتاح 2300 هکتار شیکه پایاب سد گلابر، علاوه بر تامین آب کشاورزی دشت زرین آباد در کنترل سیلاب‌های فصلی نیز موثر است.

شایان ذکر است، سد مخزنی گلابر در استان زنجان در 50 کیلومتری جنوب زنجان، 17 کیلومتری جنوب شهر زرین‌آباد و سه کیلومتری روستای گلابر و بر روی رودخانه سجاس شهرستان ایجرود واقع شده است.

این سد از تهران 360 کیلومتر فاصله داشته و مشخصات جغرافیایی آن به طول شرقی 48 درجه و 19 دقیقه و عرض شمالی 36 درجه و 19 دقیقه است. موقعیت مطلق ریاضی این سد در مختصات جغرافیایی به طول 48 درجه 18 دقیقه و طول شرقی 36 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی واقع شده و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد یک‌هزار و 650 متر و مخزن آن 116 میلیون مترمکعب و ارتفاع آن از پی 82 متر، طول تاج سد 247 متر و حجم مخزن آن 116 میلیون مترمکعب است.

هدف از ساخت سد گلابر تأمین آب اراضی دشت‌ زرین‌آباد به وسعت 8 هزار هکتار، تامین آب شهرک‌های صنعتی ایجرود، کنترل سیلاب‌ها و توسعه گردشگری است.

مطالعات سد گلابر از سال 67 تا سال 71 انجام و عملیات اجرایی تونل‌های سد گلابر از سال 75‌ تا سال 81 ادامه داشته و این سد در سال 85 آبگیری شده است.

 سد گلابر از نوع خاکی و با هسته رسی است که با بهره‌برداری از این سد سالانه 46 میلیون مترمکعب آب برای اراضی کشاورزی و صنایع شهرستان ایجرود تنظیم می‌شود.

گفتنی است، در سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی چندین طرح عمرانی و کشاورزی در استان زنجان کلنگ‌زنی و افتتاح شد.

انتهای پیام/2308/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول