اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انتقاد معاون آکادمی آموزش و پرورش تاجیکستان از تبعیض جنسیتی در کتب‌ درسی

معاون آکادمی آموزش و پرورش تاجیکستان از نابرابری جنسیتی در محتوای کتاب‌های درسی مدارس این کشور انتقاد کرد.

انتقاد معاون آکادمی آموزش و پرورش تاجیکستان از تبعیض جنسیتی در کتب‌ درسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ایرینا کریم اوا» معاون آکادمی آموزش و پرورش تاجیکستان اخیرا با انتقاد از برخی آموزه‌های موجود در کتب آموزشی گفت که در کتاب‌های درسی مدارس تاجیکستان تبعیض جنسیتی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در این کتاب‌ها، جنس مردان به عنوان کیهان نورد و اما زن همچون آشپز و پرستار معرفی شده‌اند.

کریم اوا می‌گوید، بر اساس قضاوت کتاب‌های مدارس، در تاجیکستان به زنان نه تنها در مطالب درسی بلکه در زندگی اجتماعی کشور نقش شایانی قائل نیستند.

وی گفت: اگر کتاب تاریخ را مطالعه کنید، خواهید دید که تمامی قهرمانان مردها هستند البته این هم واقعیت دارد که اکثرا قهرمانان مرد هستند و اما این را هم نباید به فراموشی سپرد که در میان آنها، زنان موفقی نیز حضور داشتند.

کریم آوا در ادامه به کتاب‌های زبان و ادبیات اشاره کرد و گفت: در این سمت هم چنین مشکلاتی وجود دارد در حالی که در میان بانوان تاجیک شاعران کم نیستند و فقط بایستی به دانش آموزان اطلاعاتی بیشتری از فعالیت و زندگی آنها عرضه کرد.

«سعید امین اف» یکی از نویسندگان کتاب‌های درسی برای دانش آموزان تاجیک به این باور است که باید در متون درسی در باره نقش موثر زن مطالبی جایگزین مفاد درسی گذشته شود.

در این گزارش همچنین آمده است که دانش آموزان تاجیک نیز با بهره وری از این کتاب‌ها به این عقیده هستند که «زن باید بیشتر مشغول کارهای خانه باشد و از فرزندان و شوهر خود مراقبت کند»، «زن نمی‌تواند کیهان نورد باشد زیرا وی می‌ترسد»، «زنان شجاع در جهان خیلی کم هستند اما مردان شجاع خیلی زیادند». 

روانشناسان محلی به این باورند که منبع اصلی نابرابری جنسیتی زن و مرد خانواده است و اگر کودک در روح نابرابری جنسیتی دارد بزرگ می شود چندتا عکس و متن در باره نقش موثر زن در جامعه هیچ تاثیری نخواهند داشت.

این ایرادات در حالی است که وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان با تایید این نقص در کتاب‌های درسی دانش آموزان تاجیک قول داده است در اولین فرصت از اصلاح کتب درسی، به نقش موثر زن در خانواده و اجتماع بیشتر از گذشته بپردازد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول