اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیأت مدیره موسسه آوای درنای خاکستری استان مرکزی:

جمعیت سگ‌ها در منطقه دفن پسماند شازند در حال افزایش است

رئیس هیأت مدیره موسسه آوای درنای خاکستری استان مرکزی گفت: در صورت عدم کنترل زاد و ولد سگ‌ها در منطقه دفن پسماند شازند، طولی نخواهد کشید که جمعیت سگ‌ها از جمعیت شهر شازند فزونی یابد.

جمعیت سگ‌ها در منطقه دفن پسماند شازند در حال افزایش است

ماندانا حضرتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: معدن قدیمی شن و ماسه شهرداری شازند پس از اینکه قابلیت برداشت شن و ماسه را از دست داد، به محل دفن پسماند تبدیل شد و هم‌اکنون روزانه حجم قابل توجهی از پسماندهی شهری در این منطقه رها سازی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این منطقه از فضای قابل توجهی برخوردار است، بخشی از چاله‌های معدن شن و ماسه که پسماندی در آن دفن نمی‌شود، به علت بارش نزولات آسمانی به آبگیرهایی تبدیل شده و گاهاً جزایر کوچکی را نیز به وجود آورده است.

رئیس هیأت مدیره موسسه آوای درنای خاکستری استان مرکزی افزود: این آبگیرها به مکان تفریحی بسیار خوبی تبدیل شده و شهرداری اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی امکانات قایق‌سواری در این منطقه کرده است که می‌تواند در آینده به مکان گردشگری و تفریحی مناسبی مبدل شود.

حضرتی گفت: با شکل گیری آبگیرها شاهد حضور پرندگانی چون «چوب‌پا» در این منطقه هستیم که در فصل زاد آوری اقدام به ساخت لانه و تخم‌گذاری در این آ بگیرها کردند به طوری که در بازدیدهای صورت گرفته در فروردین ماه حدود 50 نفر از این پرنده‌ها در این منطقه مشاهده شد.

وی خاطر نشان کرد: پرنده‌های چوب‌پا با انتخاب این منطقه به عنوان زادگاه اقدام به ساخت لانه و جفت‌گیری در آن کردند که با حضور در آبگیرها به راحتی می‌توانستیم 18 لانه ساخته شده توسط این پرنده‌ها و تخم‌ها و جوجه‌های آنها را مشاهده کنیم.

رئیس هیأت مدیره موسسه آوای درنای خاکستری استان مرکزی بیان داشت: طی بازدیدی که اخیراً به همراه اعضای موسسه از این تخم‌ها و جوجه‌ها داشتیم، اثری از آنها نبود که بعد از بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم تخم‌ها به وسیله سگ‌هایی که اطراف محوطه دفن پسماند در رفت و آمد هستند، شکسته و جوجه‌ها نیز خورده شده‌اند.

حضرتی گفت: پرنده‌های چوب‌پا هرچند از نوع پرنده‌های در معرض خطر کمتر نسبت به سایر پرنده‌ها هستند، اما به دلیل اینکه توان دفاع از خود را ندارند، جوجه این پرنده‌ها به راحتی توسط سگ‌ها خورده شده و از بین رفته‌اند.

وی با بیان اینکه دفن غیر اصولی پسماند در این منطقه موجب ازدیاد جمعیت سگ‌ها شده است، اظهار کرد: با توجه به تغذیه سگ‌ها از پسماندهای اطراف محوطه آبگیر و تأمین بودن غذای آنها زاد و ولد در بین جمعیت آنان به راحتی صورت می‌گیرد و می‌توان گفت اگر شهرداری نسبت به کنترل زاد و ولد سگ‌ها در این منطقه اقدامی نکند، دیری نخواهد پایید که جمعیت سگ‌ها از جمعیت شهر شازند بیشتر شود.

رئیس هیأت مدیره موسسه آوای درنای خاکستری استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه پرنده چوب‌پا احساس خطر کرده، قطعاً در فصل بعد زاد و ولد این نقطه را به عنوان سکونتگاه انتخاب نخواهد کرد، در حالی که حضور این پرندگان در کنار آبگیرها می‌تواند مکان گردشگری و توریستی زیبایی را در شازند به وجود آورد.

حضرتی افزود: غیر قابل دسترس کردن محل دفن پسماندها برای سگ‌ها و دفن اصولی پسماندها از اقداماتی است که شهرداری می‌تواند در راستای کنترل زاد و ولد سگ‌ها در این منطقه انجام دهد، چرا که جلوگیری از دسترسی سگ‌ها به غذا در تأمین غذا دچار مشکل خواهند شد و قطعاً در این صورت کمتر زاد و ولد خواهند کرد.

انتهای پیام/87011/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول