اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

معضلات فرهنگی در کرمانشاه و لزوم احساس مسؤولیت متولیان فرهنگی

مشکلات فرهنگی امروز به دلایل مختلفی در استان کرمانشاه وجود دارد که مهم‌ترین گام برای رفع این مشکلات، شناسایی و ریشه‌یابی معضلات فرهنگی است و در این زمینه باید با انجام کار پژوهشی و ورود افراد متخصص گام برداشت.

معضلات فرهنگی در کرمانشاه و لزوم احساس مسؤولیت متولیان فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، موضوع فرهنگ به عنوان یک اصل زیربنایی و اساسی همواره از مسائل مهم و حساس اجتماعی است و توفیق در این عرصه در تمام بخش‌ها اثرگذار است و حکومت اسلامی با بر عهده داشتن این رسالت که موضوع فرهنگی را مورد توجه قرار بدهد، فرهنگ را بر مبنای تعالیم دینی و الهی مطابقت داده و پیش می‌برد.

استان کرمانشاه به عنوان گهواره تمدن ایران زمین همواره از یک بستر و جو فرهنگی غنی برخوردار بوده و در طول تاریخ ادبا، شعرا، نویسندگان، بزرگان، هنرمندان، علما و دانشمندان بسیاری را در خود پرورش داده است و امروزه اقوام و مذاهب مختلفی در این استان با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند که این ناشی از پتانسیل قوی و پیشینه ارزشمند فرهنگی این دیار و فهم مردمان آن است.

مقام معظم رهبری همواره از فرهنگ به عنوان یک مقوله اساسی و حتی مقدم بر سایر موضوعات و مباحث یاد کرده‌اند و این بخش را با حساسیت ویژه مورد توجه قرار داده‌اند که این موضوع وظیفه تک تک افراد جامعه و مسؤولان را دوچندان می‌کند تا با حساسیت بسیار زیاد وارد گود شده و به اندازه توان خویش در ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه تلاش کنند.

مشکلات فرهنگی امروز به دلایل مختلفی در همه جا و به صورت طبیعی در استان کرمانشاه وجود دارد که مهم‌ترین گام برای رفع این مشکلات، شناسایی آن و ریشه‌یابی معضلات فرهنگی است و در این زمینه باید با انجام کار پژوهشی، تحقیقات علمی، شیوه‌های کارشناسی و ورود افراد متخصص قدم برداشت.

براساس گزارش فارس، مشکلاتی همچون خشونت، عدم حفظ حریم افراد در فضای مجازی، عدم رعایت فرهنگ آپارتمان‌نشینی و رانندگی، بدحجابی، فرهنگ غلط کار و عدم رعایت حقوق شهروندی از جمله مهم‌ترین معضلات فرهنگی است که تقریبا تمامی افراد صاحب‌نظر در این حوزه به وجود آن در رفتار برخی از افراد ساکن در کرمانشاه مشاهده می‌شود.

*ارزش‌های انقلاب اسلامی سدی محکم در برابر نقشه‌های دشمنان است

امام جمعه کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به اینکه انقلاب با جان‌فشانی شهدای والامقام و ازخودگذشتگی افراد بسیاری به ثمر رسیده است و هزینه‌های زیادی برای انقلاب اسلامی داده شده است، خاطرنشان کرد: امروز اقتدار ایران اسلامی موجب هراس مستکبران شده است.

آیت‌الله شیخ مصطفی علما فرهنگ غنی و مبتنی بر محکمات دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی را سدی محکم در برابر ترفندهای دشمنان و نقشه‌های شوم آنان دانست و اظهار کرد: مستکبران فرهنگ اسلام را تهدیدی برای وجود خویش می‌دانند و در نتیجه همواره به‌دنبال کم‌رنگ کردن اعتقادات مردم هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه اقدامات فرهنگی را مقوله‌ای حساس و نیازمند دقت و زمان عنوان کرد و گفت: دشمنان ناکامی در جنگ سخت و اقدامات پلید چند دهه گذشته را در تهدیدات نرم و جنگ نرم دنبال می‌کنند و امروز همه ما باید در این زمینه بنا بر وظیفه ملی و دینی خویش باید هوشیار باشیم.

این مسؤول فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه معظم‌له در رابطه با امور فرهنگی موضوع جهاد کبیر را بیان فرمودند مورد اشاره قرار داد و افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب همچون امام راحل زاییده آیات و روایات است و محکمات، اصول، ارزش‌ها و شعارهای انقلاب نباید کهنه شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه اثربخشی یک مقوله فرهنگی را نیازمند تکرار بسیار و فرهنگ‌سازی با استفاده از روش‌های اصولی بیان کرد و متذکر شد: فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارای توانمندی‌ها، جذابیت‌ها و زیبایی‌های بسیاری است و این موضوع مهم توسط دشمنان و چنان موجب هراس شده که اقداماتی همچون تاسیس دانشکده جنگ نرم علیه ایران در آمریکا انجام می‌دهند.

*آسیب‌های شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای باید جدی گرفته شود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه شبکه‌های اجتماعی را یک تکنولوژی عنوان کرد که استفاده از آن می‌تواند هم جنبه مثبت و هم منفی داشته باشد و اظهار کرد: آسیب‌های شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای باید جدی گرفته شود، چراکه امروز آسیب‌های بسیاری جوانان را تهدید می‌کند.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی برای نقش‌آفرینی در فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی داریم، ادامه داد: دشمنان با تمام ابزار و امکانات خویش درصدد ضربه زدن به مردم ایران هستند.

عباس سروری با بیان اینکه موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی باید با اقدامات فرهنگی و زیربنایی در جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: مشکلات فرهنگی هر منطقه باید با زاویه دید بومی و محلی شناسایی و ساماندهی شود.

وی مطالب مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مطالبی عنوان کرد که غالبا به دانش و فرهنگ افراد و جوانان نمی‌افزاید و خاطرنشان کرد: همه مسؤولان باید توصیه‌های مقام معظم رهبری را در مورد فرهنگ و ارتقای سطح فرهنگ جامعه را جدی بگیرند و در این میان از آموزه‌های دینی و الهی بهره بگیریم.

*لزوم تشکیل یک تیم کارشناسی برای شناسایی معضلات فرهنگی در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: برای اصلاح معضلات فرهنگی باید کارشناسان و متخصصان امر در یک کمیته مشترک با دقت هر چه تمام‌تر ابتدا به یک وحدت نظر برسند تا معضلات فرهنگی ابتدا شناسایی شده و وحدت رویه و همکاری برای آن در بین نهادهای فرهنگی و مسؤولان ایجاد شود.

ابراهیم رحیمی‌زنگنه توجه جدی به سبک زندگی ایرانی اسلامی، آموزش‌های فرهنگی و حقوق شهروندی به افراد جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: ادارات ابتدا باید برای ایجاد تغییر در جامعه آموزش‌های لازم را به کارمندان و کارکنان خویش ارائه کنند و البته تغییر یک مقوله زمان‌بر است و امروز فرهنگ مطالعه و کار باید در کرمانشاه تغییر یابد، چراکه مطالعه افراد و حرکت جامعه موجب تغییر در وضعیت فرهنگی خواهد شد.

*انتقال فرهنگ دفاع مقدس موجب غنای فرهنگی جامعه می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه فرهنگ دفاع مقدس را گنجینه‌ای بی‌پایان و ارزشمند عنوان کرد که انتقال مفاهیم آن می‌تواند موجب غنای فرهنگی جامعه شود و بیان داشت: مفاهیم عمیق ایثار، گذشت، صداقت، شجاعت، مهربانی و تلاش خستگی‌ناپذیر از جمله نکاتی است که در این فرهنگ وجود دارد.

مرادعلی محمدی با تاکید بر اینکه کتاب‌های مختلفی در زمینه دوران دفاع مقدس چاپ شده است، خاطرنشان کرد: چندین هزار کتاب کتاب در مورد عملیات‌ها و وقایع دوران دفاع مقدس چاپ شده است که در بخش‌های مختلف جامعه و ادارات برای استفاده عموم مردم توزیع می‌شود.

*تاکید بر اصلاح فرهنگ مصرف در جامعه

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه باید چند شاخص برای تقویت بنیان‌های فرهنگی جامعه به صورت جدی اجرایی شود، تاکید کرد: نظم به عنوان یک شاخصه مهم که در دین مبین اسلام بدان توجه شده است در تمام شئون جامعه و اداری باید تعمیم داده شود.

سلیمان محبی با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف در جامعه ما مشکلات اساسی دارد و باید برای اصلاح تجمل‌گرایی تلاش کنیم، عنوان کرد: آموزش به افراد جامعه، به‌ویژه در سنین پایین بسیار مهم است و ما در این زمینه اقداماتی برای برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس انجام داده‌ایم.

*موازی‌کاری نهادهای فرهنگی اثربخشی اقدامات انجام گرفته را از بین می‌برد

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه نیز به خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: فرهنگ استفاده از فضای مجازی و فرهنگ کار مشکلات اساسی دارد که باید برای موفقیت و انجام اقدامات اثربخشی که بتواند موجب ایجاد تغییر و اصلاح شود از موازی‌کاری و عدم تعامل و پراکندگی نهادهای فرهنگی در انجام اقدامات فرهنگی پرهیز شود.

رضا رحیمی خواستار شناسایی موضوعات اساسی شد و با تاکید بر اینکه نمی‌توان همه معضلات فرهنگی را به‌طور هم‌زمان رفع کرد، بیان داشت: موضوعات خرد و کلان بسیاری در جامعه و در بخش فرهنگ افراد جامعه وجود دارد که از میان این معضلات باید آن مشکلاتی که مشکلات اساسی فرهنگی است مورد تاکید برای اصلاح و تغییر قرار بگیرد.

*آموزش راه‌حل اصلاح معضلات فرهنگ در جامعه است

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با بیان اینکه معضل نزاع دسته‌جمعی از معضلات اساسی فرهنگی است، عنوان کرد: ارائه آموزش‌های مختلف و انجام اقدامات فرهنگی بدون شک موجب اصلاح برخی رفتارهای غلط و تقویت بنیان‌های فرهنگی در جامعه خواهد شد.

سردار منوچهر امان‌اللهی با تاکید بر انجام نیازسنجی در زمینه شناسایی معضلات فرهنگی و اخذ یک رویه برای تقویت فرهنگ عمومی، موازی‌کاری نهادهای فرهنگی تنها موجب هدر رفتن وقت، انرژی و بودجه می‌شود و قطعا تعامل نهادهای مختلف برای تقویت فرهنگ عمومی نتایج مثبتی به‌دنبال دارد.

براساس گزارش فارس، رفع مشکلات فرهنگی در جامعه قطعا نیاز به فرهنگ‌سازی و کار زیربنایی دارد تا یک مسیر صحیح ترسیم شده و قطار جامعه و نسل‌های بعد در آن به حرکت دربیاید و تمام شهروندان با توسعه فرهنگی و اجتماعی به سرمایه‌هایی ارزشمند برای جامعه و انجام رفتارهای پسندیده تبدیل شوند. مشکلات فرهنگی برخی افراد هزینه‌های بسیاری در ابعاد معنوی و مادی دارد، مثلا رخ دادن نزاع بین دو یا چند نفر در اماکن عمومی از سویی می‌تواند بر روی نونهالان اثر بگذارد و موجب بدآموزی شود و از سوی دیگر خسارت‌های مادی برای افراد و حتی جامعه بر جای بگذارد. بنابراین می‌توان گفت "به عمل کار برآید، به سخن‌دانی نیست" و بیان سخنرانی در این زمینه مشکلی را حل نخواهد کرد.

=============

گزارش از فاطمه فتحی

=============

انتهای پیام/81008/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول