اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس گزارش می‌دهد

«تربیت دینی» دسترنج پیوند مطلوب خانه و مدرسه/ زمزمه‌های عاشقانه دانش‌آموز دبستانی در حرم امام رضا(ع)

زمزمه‌های عاشقانه و اقامه نماز یک کودک دانش‌آموز مقطع ابتدایی در کنار ضریح نورانی امام رضا(ع)، جلوه‌ای از بندگی بی‌آلایش او و نقش برجسته خانواده در تربیت صحیح دینی و اخلاقی است.

«تربیت دینی» دسترنج پیوند مطلوب خانه و مدرسه/ زمزمه‌های عاشقانه دانش‌آموز دبستانی در حرم امام رضا(ع)

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان خاستگاه اصلی هدایت و سازمان‌دهی امر مهم تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان جامعه، همواره در برابر آسیب‌های مختلف اجتماعی متأثر از شرایط گوناگون جامعه است و هر زمان به فراخور ناهنجاری‌های موجود، تأثیرپذیری قابل توجهی نصیب جامعه هدف خود که میلیون‌ها دانش‌آموز برخاسته از خانواده‌هایی با تنوع و تکثیر اعتقادات دینی و ارزش‌های اخلاقی است، می‌کند.

این نابسامانی‌ها چند صباحی است که در نظام آموزشی و در مهمترین محور آن مدارس نمود بیشتری دارد و به اشکال ناخوشایند مختلفی همچون پایان دادن نافرجام دانش‌آموزان به زندگی خود سعی در واکنش نشان دادن به شرایط نامطلوب خود دارند؛ شرایطی که بعضاً یا در اثر کم‌توجهی و غفلت والدین در مسیر تربیت فرزندان خود به وجود می‌آید و یا کم‌کاری متولیان امر تعلیم و تربیت در مراکز آموزشی را به دنبال دارد و هر از چندگاهی اخبار ناخوشایندی را از این آسیب‌ها در اشکال مختلف در سطح جامعه منتشر می‌کند و زنگ خطر و هشداری از وضع نامطلوب برخی هنجارهای فرهنگی را در بین قشر نوجوان و جوان به صدا در می‌آورد.

با این تفاسیر، ماه رمضان به عنوان مهمترین ماه خودسازی و تزکیه نفس، فرصت مغتنمی است تا مسئولان آموزش و پروش خاصه معاونت پرورشی و فرهنگی با نگاه کارشناسی و تدبیری از سر تحقیق و لحاظ کردن نظرات نخبگان تعلیم و تربیت و کارشناسان خبره مسائل مذهبی حوزه و دانشگاه،‌ راه‌های افزایش و تقویت باورهای دینی و اعتقادی دانش‌آموزان را در مدارس بررسی کرده و به تبع آن تصمیمات سازنده و راهگشایی بگیرند، چرا که بی‌تردید مهمترین ابزار ایمن‌سازی ذهنی، فکری و اعتقادی قشر عظیم دانش‌آموزان کشورمان در برابر هجمه‌های پیدا و پنهان و وارداتی فرهنگ غرب، توجه و توسل عمیق همراه با معرفت معارف دینی و اسلامی است.

در این بین و در مقابل نقاط بعضاً تاریک ناهنجاری‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان، هستند محصلان تربیت شده‌ای که در سنگر تعلیم و تربیت همواره اسوه کم نظیری برای همسالان خود می‌شوند، که این در پناه تلاش و دور اندیشی والدین در فرآیند امر تربیت، خاصه تربیت دینی است و ثمره آن پایبندی عمیق به مبانی اعتقادی و ارزشی از سال‌های ابتدایی زندگی است. 

***

 در این رهگذر سعادتی نصیبم شد تا برای چند روزی به میهمانی و پابوسی بارگاه و مضجع نورانی حضرت امام رضا(ع) بروم؛جایی که می‌توانی دلدادگی و ابراز عشق و محبت مردمان مختلف را شاهد باشی که فارغ از جنس، سن، نژاد، قومیت، سطح تحصیلات و موقعیت اجتماعی، آمده‌اند تا نهایت ارادت خود را به ولی و بنده خاص الهی و گوهر تابان معرفت نشان دهند و با راز و نیاز خود، بازگشایی قفل‌های بسته زندگی خود و از همه مهم‌تر عاقبت بخیری را مسئلت کنند.

برحسب تصادف در آنجا و در مراسم اقامه نماز ظهر و عصر یکی از روزهای اقامت‌ با جلوه‌ای از ارادت با اخلاص و همراه با معصومیت کودک دبستانی در صحن امام رضا (ع) روبرو شدم که عاشقانه در نماز جماعت صحن با صفای رضوی آن هم در عنفوان زندگی در خلوت با معبود، به راز و نیازی خالصانه فارغ از دل مشغولی‌های فکری ما بزرگ‌ترها ندای بندگی سر می‌دهد.

او کسی نیست،جز دانش‌آموز کلاس چهارم ابتدایی مدرسه امید امام منطقه 16 بنام محمدرضا کاشی‌پزها که در معیت پدر و مادر خود میهمان بارگاه امام رضا (ع) شده است.

 اگرچه جثه‌ای کوچک دارد، اما آنچنان بر آستان الهی اقامه نماز می‌کند که گویی سال‌ها به انجام این فریضه مبادرت کرده است و خلوص خاص او در اقامه نماز و سجده شکرش بهانه‌ای می‌شود تا برای دقایقی با این دانش‌آموز به گفت وگو بپردازم.

او در حالی که سر از سجده شکر پایانی نماز ظهر و عصر برداشته است، از دنیای بی آلایش کودکی خود و دلایل اهمیت دادن به فریضه نماز می‌گوید.

 وی با اشاره به داستان نماز خواندن خود می‌افزاید: من در اثر رفتن زیاد به مسجد و هیأت‌های مذهبی نماز خوان شده‌ام.

او از پدرش به عنوان کسی که نماز خواندن را به او آموزش داد، نام می‌برد و بیان می‌کند: اولین نمازی که خواندم، نماز دو رکعتی بود که همراه پدرم در منزل اقامه کردم و زمانی انجام شد که دانش‌آموز کلاس دوم بودم.

محمدرضا به رفتن به نماز جماعت محل زندگی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی نماز می‌خوانم احساس خوبی دارم و انگار کارهای بدی که انجام داده‌ام از من دور می‌شود و آنها را فراموش می‌کنم.

از این دانش‌آموز متعهد که در چنین سنی اهمیت زیادی به فرائض دینی می‌دهد، می‌خواهم از اثرات نماز در درس خواندن بگوید که با لبخندی کودکانه یادآور می‌شود: نماز در کسب نمره قبولی درس‌هایم تأثیر زیادی داشته است.

او با بیان اینکه در نماز جماعت مدرسه نیز شرکت می‌کنم، بیان می‌کند: معلمانم از نماز خواندن بنده ابراز رضایت زیادی دارند، ضمن اینکه در مدرسه ما برای کلاس‌های مختلف روزهای خاصی نماز جماعت برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد:‌ نماز جماعت کلاس اولی‌ها روز شنبه، کلاس ششم، یکشنبه‌ها و کلاس چهارم دوشنبه‌ها برگزار می‌شود.

از محمدرضا می‌خواهم به دانش‌آموزان هم سن و سال خود توصیه‌ای در خصوص نماز داشته باشد که با اندکی تفکر می‌گوید: همیشه نماز بخوانند و بدرفتاری‌های خود را کنار بگذارید؛ چرا که نماز باعث دور شدن از گناه می‌شود.

از او می‌خواهم برایم بگوید وقتی در کنار ضریح نورانی امام رضا (ع) قرار گرفت چه دعایی کرده‌است که بیان می‌کند: برای فرج امام زمان (عج) و سلامتی همه مردم دعا کردم.

کاشی پزها به تلاش خود در حفظ سوره‌های قرآن اشاره می‌کند و می‌افزاید: نفر اول حفظ قرآن مسجدالرضا منطقه 16 هستم و در حال حاضر در حال حفظ سوره‌های  جزء 30 قرآن هستم. 

از این دانش‌آموز با صفا می‌خواهم توصیه‌ای در خصوص اقامه نماز برایم داشته باشد که خاطرنشان می‌کند: انسان باید همیشه نماز را بخواند، اما اگر انجام این واجب دینی در اول وقت صورت گیرد بهتر است.

او با بیان اینکه در ماه رمضان نیز روزه می‌گیرد، یادآور می‌شود:‌ نماز انسان را از بدی‌ها دور کرده و باعث نزدیکی به خدا می‌شود.

***

به گزارش فارس پدر یک دانش آموز در خصوص عوامل مؤثر در گرایش دانش‌آموزان به مبانی دینی و اعتقادی و انجام داوطلبانه فرایض واجب اظهار می‌دارد: مهم‌ترین کانون‌های تربیت دینی و اسلامی دانش‌آموزان خانواده و مدرسه است به شکلی که این دو نقش مکملی برای همدیگر دارند.

وی می‌افزاید: والدین باید خود عمل کننده و عامل احکام و معارف دینی در خانه و اجتماع باشند تا فرزندان با الگو گیری از آنها به سمت و سوی این مفاهیم ارزشمند دینی رهنمون شوند.

این پدر دانش‌آموز با اشاره به نقش مؤثر مدرسه و معلم در تربیت دینی دانش‌آموزان تصریح می‌کند: آموزش و پرورش می‌تواند با نگاه کارشناسی به امر مهم پرورش باورهای دینی و اعتقادی، استفاده از روش‌های تشویقی و مشورت و نظرخواهی از والدین دانش‌آموزان به ویژه خانواده‌های موفق در امر تربیت دینی، سعی در گسترش و عمق بخشی به مفاهیم ارزشی و اعتقادی داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول