اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

نوش‌آبادی در نشست خبری:

توقیف «قانون» ربطی به ارشاد ندارد/ وزیر از اختیاراتش برای توقف «50 کیلو آلبالو» استفاده کرد/مشکلات فرهنگی فقط مربوط به ارشاد نیست

توقیف قانون ربطی به ارشاد ندارد و به دستور دادستانی انجام شده است. علت شکایت برخی نهادهای امنیتی بوده و ارشاد نقشی نداشته است

توقیف «قانون» ربطی به ارشاد ندارد/ وزیر از اختیاراتش برای توقف «50 کیلو آلبالو» استفاده کرد/مشکلات فرهنگی فقط مربوط به ارشاد نیست

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اصحاب رسانه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست نوش‌آبادی با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن در محیطی سرشار از معنویت گفت: اصلاح فرهنگ عمومی در سایه تمسک به قرآن کریم میسر است و عمل به دستورات و معارف قرآن نسخه شفابخش همه مشکلات خواهد بود.

وی کاهش آسیب‌های فرهنگی را در گرو شناخت و عمل به قرآن دانست و گفت: توسعه نمایشگاه‌های قرآنی زمینه‌ساز انس مردم با قرآن است. از این‌رو به وسیله نسخه‌های قرآن می‌توان همه بیماری‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصاد و فرهنگی را درمان کرد.

سخنگوی وزارت ارشاد برگزاری نمایشگاه قرآن را ماحصل تلاش معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه دانست و گفت: امسال تعداد زیادی از هنرمندان، خوش‌نویسان، طراحان، نگارگران و سایر هنرمندان با تولید و خلق آثار هنری جلوه خاصی به نمایشگاه بین‌المللی قرآن داده‌اند.

نو‌ش‌آبادی در خصوص آثار ارائه شده در نمایشگاه ایثار گفت: 50 تابلو فاخر با موضوعات قرآنی، 95 اثر خوش‌نویسی، 30 تابلو از هنرمندان سایر کشورها، 155 اثر نقاشی، 133 اثر نگارگری، 106 اثر منبت و معرق، 60 اثر موزه‌ای به همراه 40 قطعه عکس با موضوعات قرآن و دفاع مقدس در نمایشگاه عرضه شده است. همچنین در غرفه‌ای دیگر خادمان عرصه قرآن کریم به مردم معرفی می‌شوند.

وی از برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب در کنار نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب فضای خوبی در نمایشگاه قرآن به وجود آورده، طرح ارتقای چادرهای نماز مساجد و اماکن متبرکه، حضور 110 مؤسسه عفاف و حجاب در نمایشگاه، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در حوزه مد و لباس، ارائه طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و متنوع از جمله فعالیت‌های بخش عفاف و حجاب است که امور اجرایی این نمایشگاه برعهده انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب بوده است.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر هشدار رهبری درباره ولنگاری فرهنگی گفت: هشدار رهبر معظم انقلاب به حفظ محصولات مناسب و جلوگیری از رشد کالاهای فرهنگی مضر نشانه اهتمام ایشان به موضوعات فرهنگی و توجه به همه زمینه‌ها است و مخاطب این هشدار معظم‌له همه مدیران، مسئولان، فعالان فرهنگی، دولتی و حتی عموم مردم و مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی است.  البته ما هم باید به عنوان یک دستگاه رسمی از رهنمودها و برخوردهای دلسوزانه ایشان استقبال کنیم.

نوش‌آبادی افزود: هیچ‌گاه نمی‌توان گفت فعالیت‌های متنوع حضور فرهنگ بی‌عیب و نقص است و ما تلاش می‌کنیم که این دغدغه‌ها به حداقل برسد. البته همانطور که گفتم مشکلات فرهنگی فقط مربوط به وزارت ارشاد نیست و نهادهای مختلفی بودجه‌های بسیار خوبی در این زمینه دریافت می‌کنند و در برابر دغدغه‌ها و درخواست‌های رهبر معظم انقلاب مسئول هستند.

وی با اشاره به برخورد وزارت ارشاد با برخی از محصولات فرهنگی نامناسب گفت: ما با کسی تعارف نداریم و جلوی بسیاری از آثار فرهنگی نامناسب را گرفته‌ایم این نشان می‌دهد که التزام و توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در بدنه وزارت ارشاد وجود دارد که محصولات خود را تشویق و محصولات مضر را حذف کند.

نوش‌آبادی با اشاره به تصمیمات هیأت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف برخی سایت‌ها مانند سایت جهان‌نیوز گفت: تصمیمات هیأت نظارت بر مطبوعات تصمیماتی حاکمیتی است و ارشاد یکی از اعضای این هیأت است. نمایندگان رسانه، حوزه، دانشگاه و نمایندگان مدیران مسئول رسانه‌ها در هیأت نظارت عضو هستند و تصمیماتی که منجر به توقیف یا احضار رسانه‌ها می‌شود با رأی اکثریت اعضا است و تصمیم وزیر ارشاد نیست. درباره سایتی که اشاره شد این تصمیم را هیأت نظارت بر مطبوعات گرفته و این تصمیم به استناد قانون بوده زیرا رسانه‌ها مجاز به پخش مطالب خلاف واقع و تحریف سخنان دیگران نیستند. البته رأی هیأت نظارت هم به دادگاه ارجاع می‌شود و اگر تأیید شد رسانه محکوم وگرنه رسانه تبرئه می‌شود.

وی در خصوص توقیف روزنامه قانون گفت: این روزنامه به دستور دادستانی توقیف شده و وزارت ارشاد هیچ دخالتی در آن نداشته است. این اتفاق بد به خاطر شکایت نهادهای امنیتی رخ داده و با دستور قوه قضاییه این سایت توقیف شده است. علت شکایت برخی نهادهای امنیتی بوده و ارشاد نقشی نداشته است. باید رسانه ها به گونه ای عمل کنند که از قانون تخطی نکنند.

وی ادامه داد: البته باید به سمتی برویم که با یک خطا کل رسانه تعطیل نشود و اگر یک نفر خطا کرده آن یک نفر مجازات شود. این کار به اصلاح قانون نیاز دارد و ما در حال اصلاح قانون هستیم.
قانون به استناد بند 5 اصل 105 قانون اساسی رخ داده و قوه قضاییه تصمیم گرفته است.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص نقل قول هایی از وی درباره فیلم فروشنده گفت: گلایه‌ای که من از برخی رسانه‌ها دارم این است که سخنان ما را تحریف می‌کنند و گزینشی منعکس می‌کنند هر فیلمی ساخته می‌شود مراحلی دارد باید ابتدا فیلم‌نامه به تصویب رسیده و پس از ساخت  در شورای صدور نمایش مجوز اکران بگیرد این به معنای دخل و تصرف ما در فیلم نیست. همچنین درباره «فیلم 50 کیلو آلبالو» باید بگویم این تصمیم را وزیر ارشاد برمبنای اختیارات قانونی‌اش گرفت. ایشان فیلم را دیدند و عقیده داشتند این فیلم نباید نمایش داده شود این تصمیم منطبق بر قانون است و تصمیم فراقانون و فراشورایی نیست و برخی انتقادهایی که از آقای جنتی مطرح می‌شود نشانه عدم شناخت از اختیارات وزیر ارشاد است و در حق جنتی ظلم شد.

نوش‌آبادی در خصوص فیلم «بارکد» گفت: این فیلم از نظر محتوا هیچ مشکلی نداشته و فقط موسیقی پایانی آن از نظر متن و خواننده مجاز نبود.

سخنگوی ارشاد همچنین درباره حج امسال گفت: حج تعطیل نشده و حکام سعودی اجازه این کار را ندارند. سعودی ها تظاهر به همکاری داشتند اما هیچ نشانه ای از همکاری نبود زیرا سعودی ها با برخی شرطهای نامعقول ما را از حج محروم کردند. امکانات ما در مکه و مدینه در جای خود باقی است و ان شا الله سال آینده با برنامه ریزی دقیق باید مسیر حج را هموار کنیم. امسال هم مصمم بودیم اما با کار شکنی سعودی ها نشد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول