اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

وجود 160 هزار معلول در آذربایجان‌شرقی/ هزینه 500 میلیون تومانی هر معلول برای خانواده

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی از وجود 160 هزار معلول در استان خبر داد و گفت: در صورتی‌ که طول عمر هر معلول را 30 سال محاسبه کنیم علاوه بر خسارت‌های معنوی که به خانواده‌ها وارد شده، 500 میلیون تومان هزینه صرف می‌شود.

وجود 160 هزار معلول در آذربایجان‌شرقی/ هزینه 500 میلیون تومانی هر معلول برای خانواده

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محسن ارشد‌زاده عصر امروز در مراسم افتتاح آزمایشگاه سیتو ژنتیک سلامت نسل فردا، با بیان اینکه یکی از راهبردهای مهم سازمان برای توسعه سلامت برنامه پیشگیری از معلولیت بوده و جزو اولویت پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی است، اظهار داشت: هر کودکی که معلول متولد می‌شود علاوه بر اینکه خانواده را دچار مشکلات روحی و روانی می‌کند، خسارت‌های مالی نیز به بار می‌آورد.

وی افزود: در حال حاضر برای هر کودک معلولی که شرایط مناسبی ندارد سالیانه بیش از 15 تا 20 میلیون تومان از سوی خانواده یا خیرین یا خود بهزیستی، هزینه صرف می‌شود.

ارشدزاده  ادامه داد: در صورتی‌ که طول عمر هر معلول را 30 سال محاسبه کنیم علاوه بر خسارت‌های معنوی که به خانواده‌های وارد شده، 500 میلیون تومان هزینه صرف می‌شود.

* لزوم اجرای طرح غربالگری و آگاه‌سازی معلولیت‌های ژنتیک در مدارس

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: سازمان بهزیستی کل کشور استان‌ها را منطقه‌بندی کرده و استان آذربایجان شرقی به‌عنوان قطب شمال غرب کشور تعیین‌شده و با توجه به این مسأله در خصوص اقدامات ژنتیکی مراکز خیریه راه‌اندازی و پزشکان متخصص در علوم آزمایشگاهی و مرتبط با مسائل ژنتیکی برای کار در این مجموعه دعوت‌ شده‌اند.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی این مجموعه علاوه بر تحت پوشش قرار دادن استان، خواهیم توانست استان‌های هم‌جوار و دیگر استان‌های شمال غرب کشور را تحت پوشش قرار دهیم و با توجه به تکمیل امکانات خواهیم توانست به استان‌های دیگر نیز خدمات ارائه دهیم.

ارشدزاده با بیان اینکه جامعه هدف اول ما معلولان استان هستند، گفت: با توجه به اینکه 160 هزار معلول در استان داریم، باید افرادی که احتمال معلولیت در خانواده دارند مورد آزمایش‌های ژنتیک قرار بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح غربالگری و آگاه‌سازی معلولیت‌های ژنتیک در مدارس، اضافه کرد: در 5 ناحیه آموزش‌ و پرورش این طرح انجام شد و 3 هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفتند

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه اکثر بیمارستان‌های استان مجهز به دستگاه‌های غربالگری شنوایی و بینایی هستند، ادامه داد: با توجه به این مسأله در سال گذشته، 57 هزار و 821 نفر از لحاظ شنوایی مورد غربالگری قرار گفته و افرادی که مشکل داشتند برای درمان معرفی‌ شده‌اند.

وی در ادامه از شناسایی 100 ناشنوای مطلق و عمیق در روند طرح غربالگری و کاشت حلزون برای 60 نفر از این افراد، بیان کرد: هر یک از دستگاه‌های حلزونی 24 میلیون قیمت دارد و 6 میلیون نیز هزینه جراحی آن بوده که در مجموع 30 میلیون تمام می‌شود که از طریق مؤسسه‌های خیریه که برای کاشت حلزون ایجادشده و دیگر مؤسسات برای کاهش هزینه خانواده‌ها انجام می‌شود.

ارشدزاده در ادامه از اجباری شدن آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج بر اساس احکام صادرشده در برنامه توسعه ششم خبر داد و گفت: سال گذشته در بحث پیشگیری از معلولیت برای 250 هزار نفر خدمات ارائه‌شده و 6 هزار و 241 نفر مورد مشاوره ژنتیک قرارگرفته‌اند و با توجه به این مسأله از تولد صدها نوزاد معلولی پیشگیری می‌شود.

* اجرای آزمایش غربالگری به صورت صددرصدی طی سال جاری

وی در ادامه از اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم بر روی 143 هزار و 300 کودک 3 تا 6 ساله در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: به‌طورکلی 76 درصد نوزادان متولدشده در استان مورد غربالگری قرارگرفته‌اند که در سال جاری تصمیم بر این داریم تا این میزان را به صد درصد برسانیم.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: در هفته بهزیستی سال جاری 200 طرح و پروژه عمرانی برای ارائه خدمات به جامعه هدف به بهره‌برداری رسیده که افتتاح 112 واحد مسکونی به معلولان و مددجویان و ایجاد 80 مرکز ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف و افتتاح مرکز رفاه کودک و مادر برای اولین بار ازجمله این طرح‌ها بوده است.

وی در ادامه با اشاره به خریداری 15 خودرو صفرکیلومتر برای تبریز و شهرستان‌ها، بیان کرد: از سال 85 به این‌طرف تا به امروز حتی یک دوچرخه نیز برای بهزیستی خریداری‌نشده بود اما در سال جاری 15 خودرو خریداری شد و همچنین ساختمان نمایندگی مهربان که چندین سال قبل کلنگ‌زنی شده بود در چند ماه اخیر ساخته شد و همچنین ساختمان شهرستان خدا آفرین نیز توسعه داده‌شده است.

*

در ادامه این مراسم مدیرعامل بنیاد خیریه ژنتیک سلامت نسل فردا با بیان اینکه امروز فصل دیگری در خدمت رسانی این بنیاد رقم می‌خورد، گفت: ساختمان این بنیاد که متعلق به بهزیستی بوده،‌ از اوایل سال 1392 شمسی از سوی این سازمان در اختیار بنیاد خیریه قرار گرفته است.

احمد ظهیرنیا بیان کرد: اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان نخستین گام این بنیاد بود و در این زمینه، 39 هزار و 780 نوزاد در بیمارستان‌های الزهرا(س)، طالقانی، 29 بهمن، بین المللی، شهریار، نور نجات و محلاتی تبریز مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی افزود: این بنیاد در انجام وظیفه دوم، غربالگری تنبلی چشم را با خریداری دو دستگاه جدید ادامه داد و 24 هزار و 114 مورد غربالگری انجام داد.

به گفته ظهیرنیا، از سال گذشته غربالگری ژنتیک با 3 هزار دانش‌آموز از طریق پرسشنامه آغاز شده است و با راه‌اندازی آزمایشگاه سیتو ژنتیک این طرح نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز مشاوره ژنتیکی بر همگان آشکار است و نقش مهمی در پیشگیری از بروز معلولیت‌ها دارد، عنوان کرد: واحد آزمایشگاهی این بنیاد از سال گذشته مورد توجه مسؤولان بهزیستی قرار گرفته و اداره‌کل بهزیستی تجهیزات آزمایشگاهی را با حدود 20 میلیارد ریال تأمین کرده است.

انتهای پیام/60002/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول